Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

Fins als bunyols de la Tomatina

Un any més els noticiaris espanyols, per allò de preservar les tradicions, informaven de la festa de la Tomatina de Bunyol. A TV3, en canvi, se'n van abstenir. Tots van coincidir a dedicar més de dos minuts a la notícia amb enviat especial inclòs. La importància de la festa va quedar clara d'entrada. " La fiesta española más conocida en el extranjero junto a los sanfermines " i " La fiesta más internacional del mes de agosto ", asseguraven les presentadores des de plató.

Aquestes notícies lúdico-festives acostumen a arrossegar un redactat dubtós carregat de tòpics i frases absurdes. Normalment no tenen cap mena de contingut rellevant específic que les faci singulars. El text podria ser cada any el mateix. Per exemple, a Cuatro ensenyaven un grup de japonesos rebent els camions de tomàquets i la periodista afirmava: " Reciben los camiones como dioses. El dios Tomate ". La redactora de Telecinco enviada especial a Bunyol afirmava: " ¡Este año se lo han pasado mejor que nunca! " Em pregunto si la periodista hi va cada any o té un tomatinòmetre per valorar els nivells de diversió. Com que mostraven els turistes plens de suc esverats davant la càmera i cridant en diferents idiomes, el tòpic estava al caure. " Bunyol parece la ONU ", deia. I tant! Clavat! La redactora feia una pregunta retòrica a l'espectador: "¿Qué tendrá la Tomatina que les vuelve locos? " A Antena 3 preferien destacar la potència de la festa: "¡Ni la lluvia ha podido con ella! " I van tenir la sort de trobar unes noies que presumien davant l'objectiu: " ¡Nosotras hemos entrado gratis! " I és que aquest any l'única novetat de la festa era l'entrada. El titular era comú: " Primera Tomatina de pago ". Segons tots els informatius, fer pagar entrada havia sigut un èxit perquè estaven menys estrets. És estrany, però, que si tots coincidien a destacar que el fet diferencial respecte a edicions anteriors era que es cobraven deu euros per nedar en salsa de tomàquet (no és un preu gens simbòlic), en cap moment fessin menció dels beneficis que s'emportava l'Ajuntament i què suposava això per a l'erari públic. El càlcul ràpid, tenint en compte l'assistència, surt a uns 200.000 euros. En temps de crisi no està gens malament. Per fi a la Sexta la presentadora va saludar la reportera amb el "Bona vesprada" més autòcton i van demostrar una mica més de professionalitat explicant fets més rellevants, com el funcionament dels controls d'accés, els problemes amb la falsificació d'entrades i diverses estafes a turistes. No deixem que la salsa ens faci perdre l'ofici.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 24/09/2017

Consultar aquesta edició en PDF