Opinió 23/09/2017

Rol actiu contra l'abstenció

És un aspecte molt important i tots els que tenim responsabilitats en aquest àmbit hem de dedicar-hi el màxim d’esforços

i
Marc Ballestà
2 min

L’alta abstenció és un dels principals problemes que avui dia afecta a la majoria de països del nostre entorn. Fins i tot a Andorra ha arribat a unes xifres realment preocupants, i encara més si tenim en compte els tradicionalment alts índex de participació que acostumàvem a tenir.

Normalment, aquesta problemàtica s’aborda des d’un vessant passiu, des del punt de vista de l’elector. Ens referim gairebé sempre al conjunt d’accions que es poden fer des dels organismes públics, institucions i partits polítics per tal d’apropar-se més a la ciutadania, facilitar la seva vinculació en la vida política i implicar-los en la participació. És un aspecte molt important i tots els que tenim responsabilitats en aquest àmbit hem de dedicar-hi el màxim d’esforços.

Del que molts pocs cops es parla és sobre el vessant actiu. Aquell que concerneix al propi elector i l’apel·la a que sigui ell qui, de forma activa, reverteixi aquesta situació. Està molt bé intentar conèixer què és allò que fa que la gent no participi i, si són factors externs, posar-hi tots els mitjans per solucionar-ho. Però si el problema és que no s’està d’acord amb el sistema, si cap de les opcions polítiques o alternatives no són vàlides o acceptables per a un, la solució passa per tenir un rol actiu per intentar revertir aquesta situació.

En aquest sentit, Andorra, per la nostra mida, la proximitat amb les institucions, la facilitat alhora que les accions que es promoguin tinguin un efecte directe, hauria de ser suficient motivació perquè tots aquells que creuen que el sistema actual no és el que volen, tinguin un rol actiu per canviar-ho. Els àmbits on executar aquest rol poden ser molt diversos i no necessàriament cal que sigui des del conjunt de partits polítics, Andorra ofereix moltes possibilitats.

No tenir un rol actiu en aquest camp és deixar que la resta decideixi per tu. Pensa-hi.

stats