Opinió 27/02/2016

Buscant el 'mirlo blanco'

El turisme de congressos té molts aspectes positius i gairebé cap de negatiu

i
Marc Ballestà
2 min

Sempre que arribades aquestes dates, se celebra el Mobile World Congress a Barcelona i es comenten les xifres del que mou, ressorgeix el debat sobre el turisme de congressos a Andorra. I no és per menys. Aquest, sempre ha estat presentat com el 'mirlo blanco' del tipus de turisme que qualsevol ciutat o país del món vol.

I és que el turisme de congressos té molts aspectes positius i gairebé cap de negatiu (almenys jo no l'he sabut trobar). És un tipus de turista amb un nivell cultural i un poder adquisitiu alt, un turisme que acostuma a gastar força més diners que el turista normal i acostuma a generar molt pocs problemes. Un turista que en venir a una fira o congrés dóna vida a sectors professionals derivats d’aquestes activitats i, per tant, el seu impacte no és només al sector de l'hostaleria, la restauració o el lleure.

Ara bé, per contra té altres aspectes que el fan força difícil d’aconseguir. Primer de tot, la competència de moltes ciutats per tal de captar-lo, cosa que fa indispensable una gran tasca de promoció i una forta inversió de recursos per poder consolidar una marca en aquest sector. Aquest tipus de visitant és molt exigent, cosa que demana que la inversió en infraestructura i recursos ha de ser molt important. Cal tenir els llocs, la infraestructura tecnològica i sobretot humana capaç de donar la qualitat de servei que aquest tipus de visitant demana. Finalment, cal que se li pugui oferir una oferta de serveis i lúdica complementària a l’alçada de les seves demandes, que sigui capaç de fer-te diferenciar de la resta de competidors.

A Andorra, des de fa una anys es treballa de forma continuada de cara a poder competir per aquest mercat turístic i a més a més ho fa amb la fórmula d’ajuntar sector públic i privat de la mà per tal de ser el màxim d’efectius en aquesta tasca. És molt important aquest punt ja que permet trobar les sinergies i maximitzar els recursos a l’hora de fer la captació però també permet que els que han de ser els prestadors del servei coneguin la realitat de la demanda dels futurs clients.

L'entorn que ofereix Andorra per a aquest tipus de client és immillorable. La natura, les muntanyes, la seguretat, la proximitat, són uns actius que hem de potenciar i associar-los a la nostra marca quan anem a fer la captació dels clients. A més, l’oferta de lleure, comercial, cultural i gastronòmica que tenim ens dóna aquell complement que fa que l’experiència dels visitants es tradueixi en que vulguin repetir, aquest cop amb la família o amics.

El Congrés de viabilitat hivernal que es va fer el 2014, el Congrés Mundial de Turisme de Neu i Muntanya que se celebra cada dos anys o el Congrés Mundial de la FIABCI que se celebrarà l’any que ve són passos molt importants per consolidar Andorra com una destinació de turisme de congressos però alhora ens recorda que la feina és molt dura i que encara ens queda molt camí per recórrer.

stats