Publicitat
Publicitat

La cultura no entén de monopolis

DIUMENGE PASSAT va acabar la Fira del Llibre a la Rambla amb unes xifres esperançadores, ja que s'ha guanyat públic i també vendes. Un 20% més que l'any passat, segons els llibreters. Donava gust passejar-hi, perquè la varietat de l'oferta era considerable. A més dels llibres de tirada comercial, s'hi podien trobar moltes petites perles de petites editorials i autors poc coneguts que estimulaven la curiositat. Tanmateix, com sol ser normal, el llibre més venut va ser un best-seller , Inferno , de Dan Brown. El llibre el publica Planeta en castellà, i en català, Empúries, editorial que fa temps que també està sota l'òrbita del Grup Planeta. De fet, com bé explica Jordi Nopca a les pàgines de Cultura, quasi tot està avui sota l'òrbita de Planeta. Set de cada deu llibres publicats en català ho són en alguna de les editorials de José Manuel Lara, l'home més poderós de les lletres catalanes i de bona part de les espanyoles. És una circumstància curiosa, perquè Lara és també un dels amos del diari La Razón , que no té precisament gaire simpatia per la nostra llengua. És un monopoli que a alguns els preocupa i que d'altres veuen com a signe del temps. A tot el món hi ha una tendència a la concentració editorial en grans grups que, evidentment, tenen així un control excessiu sobre el que llegeix la població. Per això val la pena donar suport també a les editorials petites, a les iniciatives quasi personals que obren nous horitzons. I d'aquestes, aquí en tenim moltes. El monopoli no és gaire bo per a la cultura.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF