Publicitat
Publicitat

La guerra del terror

Com a Brussel·les, els combatents ataquen una població desarmada i indefensa i amb un objectiu que va més enllà de matar: atemorir

És un nou concepte de guerra. No hi ha trinxeres, bàndols, fronts, ni exèrcits. L’enemic és invisible i pot colpejar en qualsevol moment i en qualsevol lloc. París, Nova York, Madrid, Bamako, Londres o Brussel·les. Un aeroport, una estació de metro, un avió, una sala de concerts, un restaurant, un complex turístic o uns trens.

L’acció dels terroristes exalta la violència generalitzada de la guerra absoluta, sense fronteres, amb l’aprofitament de les xarxes socials i amb un objectiu religiós. En el cas d’Al Qaida en un primer moment es va proposar fer fora les tropes nord-americanes del golf Pèrsic, a prop dels llocs sants de l’Islam. Després va intentar fer caure els governs de diversos països àrabs que col·laboraven amb els Estats Units, i ara volen establir un Estat islàmic únic que inclouria una gran part de l’actual món àrab i musulmà.

Res a veure amb altres grups terroristes que actuen al Pròxim Orient com Hamas a Palestina o Hesbol·là al Líban. Al Qaida també es diferencia per la seva estructura, que és horitzontal, amb cèl·lules que operen més o menys independentment les unes de les altres, com si fos una tela d’aranya; per la utilització de sistemes moderns d’armament, per la varietat de mètodes en els seus atemptats (químics, biològics, explosius...) i per l’aprofitament de les mancances de coordinació que hi ha entre els Estats, superats des del punt de vista territorial i jurídic.

Com afirma Pascal Ory, professor d’Història Contemporània a la universitat de la Sorbona, “el terrorisme és la guerra del nostre temps”. Però una guerra en què els combatents ataquen una població desarmada i indefensa i amb un objectiu que va més enllà de matar: atemorir. I el que és pitjor, fent que el ciutadà visqui amb una perpètua sensació d’inseguretat perquè no hem d’oblidar que des de fa un mes, Brussel·les era, teòricament, una ciutat blindada.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF