SÈRIES
Misc 25/09/2017

Les dones prenen el comandament en el retorn televisiu de ‘Star Trek’

Netflix Espanya estrena avui la setena encarnació de la popular sèrie de ciència-ficció

i
àlex Gutiérrez
5 min
01. Michelle Yeoh i Sonequa Martin-Green són les dues protagonistes d’aquesta nova temporada. 02. Els klingon s’han redissenyat, cosa que ha excitat els fans més acèrrims de la sèrie.

BarcelonaLa nau Enterprise torna a la petita pantalla, però ho fa amb retard i després d’haver-se extraviat pels meandres de l’univers de les sèries, un cosmos governat per lleis no sempre evidents. La CBS havia anunciat per al gener l’arribada de 'Star Trek: Discovery', una nova encarnació televisiva de la mítica sèrie de ciència-ficció, absent del mitjà des del 2005. Però les creixents desavinences de la cadena amb Bryan Fuller, l’impulsor del projecte, han acabat relegant l’estrena fins ahir als Estats Units (i avui a Netflix Espanya).

De fet, aquesta havia de ser la primera sèrie del canal produïda directament per a CBS All Access, el seu servei de vídeo en streaming, però els retards han fet que 'The good fight', l’ spin-off de 'The good wife', els hagi passat al davant. L’estrena, a més, està envoltada de secretisme: el canal només ha mostrat els capítols a un selecte grup de crítics americans, amb la condició que no n’escriguin cap crítica fins que no s’hagin penjat els capítols.

Amb tot, sí que se’n saben algunes informacions rellevants. Com, per exemple, que la cap de la tripulació protagonista de Discovery serà l’actriu negra Sonequa Martin-Green (que interpretarà la germana del cèlebre Spock) i la capitana de la nau la intèrpret asiàtica Michelle Yeoh. Tenint en compte que la ciència-ficció de la sèrie ha sigut sempre el pretext per tractar conflictes socials ben terrestres, l’elecció de dones no blanques per als papers protagonistes era prioritari per a Fuller.

“No podia parar de pensar en quanta gent negra es va sentir inspirada en veure Nichelle Nichols al comandament de la nau [a la sèrie original] ni tampoc en quanta gent asiàtica es va sentir inspirada en veure George Takei, el personatge de Sulu, i va sentir que això els donava esperança per ocupar un lloc millor en el futur. I volia ser part de la representació d’aquesta nova era”. Jason Isaacs, Doug Jones, Anthony Rapp, Shazad Latif i Mary Wiseman completen el repartiment principal.

El fitxatge de Nichols va ser, de fet, un altre factor que va contribuir al retard. L’actriu estava interpretant l’exbombera Sasha Williams a 'The walking dead' i la productora d’aquesta sèrie zombi no estava disposada a alliberar l’actriu per a un altre paper protagonista fins que el seu personatge no desaparegués.

També se sap que l’acció té lloc deu anys abans dels esdeveniments que van posar en marxa la sèrie, quan es va estrenar l’any 1966. Així, la temporada se centra a mostrar com el personatge de T’Kuvma intenta unir les 24 cases dels klingon, la qual cosa porta a una guerra freda entre la seva raça i la Federació Unida de Planetes.

Tot i que hi haurà aquest arc que abraçarà la temporada sencera, la sèrie està plantejada de manera que cada episodi tracti un cas independent. Això es distancia de la visió original de Fuller, que pretenia fer una sèrie antològica, és a dir, en la qual cada temporada fos com una pel·lícula llarga i que, a cada canvi de temporada, es variessin els actors i l’ambientació, per poder dialogar amb altres moments històrics de l’univers trekkie. “El projecte inicial era fer per a la ciència-ficció allò que American horror story ha aconseguit fer per al terror”, declarava Fuller, quan va anunciar que es desvinculava del projecte. “Seria una plataforma per a diferents sèries Star Trek ”.

Un divorci per fases

Però la crisi que ha acabat separant Fuller de la cadena no es deu únicament a desavinences creatives: el calendari hi ha jugat en contra. Els retards successius en la preproducció dels capítols van fer que, cada cop més, el creador hagués de dividir el seu temps entre Star Trek i l’altre gran projecte que està desenvolupant: 'American gods', per a la cadena Starz. Finalment, la CBS li va acabar demanant que fes un pas al costat. Així, es va allunyar del dia a dia i, tot i que manté algun crèdit com a creatiu, els showrunners de la sèrie que s’estrena avui són Gretchen Berg i Aaron Harberts, dos col·laboradors habituals de Fuller.

També el pressupost ha sigut motiu de discussió. Els 6 milions de dòlars adjudicats en principi a cada episodi superaven de llarg la mitjana de les sèries de gènere que s’estrenen als Estats Units, però queden lluny dels 10 milions dels títols més exitosos o ambiciosos de les cadenes de pagament amb què es vol competir, ja que aquesta és la punta de llança per captar subscriptors d’All Access entre un determinat tipus de públic. Conscient d’això, la CBS ha acabat assumint que, en línia amb el que reclamava Fuller, cada episodi s’hagi enfilat fins als 8 milions de dòlars.

Malgrat la voluntat de continuar col·laborant junts, una decepció severa va ser l’elecció de director per al primer episodi, una decisió que marca el to que adopta la sèrie. Fuller va proposar-se en primera instància, i un cop descavalcat de la primera línia va suggerir el nom d’Edgar Wright, un cineasta britànic conegut per les comèdies 'Scott Pilgrim contra el mundo' i 'Bienvenidos al fin del mundo'. La CBS, tanmateix, es va decantar per David Semel, especialitzat en procedurals -sèries sobre casos policials o judicials- amb una àmplia experiència televisiva que inclou 'Ally McBeal', 'House', 'Buffy la cazavampiros' i 'Boston Public'.

Nous klingon

Entre les novetats més visibles, de les poques coses que han traspassat el mur informatiu de la CBS hi ha el redisseny dels klingon, una espècie humanoide guerrera que, a la sèrie original, tenien el paper d’antagonistes. Els trekkies han debatut ardorosament sobre aquest nou disseny: els klingon són una de les creacions més estimades de la sèrie. El nivell de sofisticació del personatge és tan alt que fins i tot parlen un llenguatge inventat. És a dir, que no emeten sons més o menys aleatoris sinó que als anys 80 es va desenvolupar tota una gramàtica perquè la seva parla fos coherent.

El nou disseny d’aquestes criatures és clarament més modern que l’imaginat pels impulsors de la sèrie original. I, en tot cas, els actuals showrunners reclamen el dret a poder-lo actualitzar, com s’ha fet altres cops. “En les diferents versions de Star Trek, els klingon no han sigut mai del tot consistents. Nosaltres introduirem diferents tribus amb diferents estils. Però esperem que, amb sort, els fans estiguin més preocupats pels personatges que pel redisseny”, explicava Aaron Harberts. I recordava que Fuller ja tenia previst actualitzar-ne l’aspecte, que al capdavall ha anat evolucionat al llarg dels 52 anys que aquesta saga fa que funciona, en cinema o televisió.

Les sis encarnacions anteriors a la TV

The original series (1966-1969)

Poc es podia imaginar Gene Roddenberry que la sèrie televisiva que estrenava el 6 de setembre del 1966 iniciaria un dels cultes televisius més fecunds de la història. I també un dels més profitosos: 10.000 milions de dòlars de facturació a partir de tot el que les sis sèries -que ara seran set-, més les 13 pel·lícules i l’infinit marxandatge, han generat. És en aquesta sèrie inicial que Leonard Nimoy assumeix el personatge de Spock i que William Shatner assumeix el del capità Kirk.

The animated series (1973-1974)

El primer reviscolament dels personatges, abans que provessin fortuna el 1970 al cinema, va ser amb una sèrie animada que desgranava noves aventures de la tripulació de la nau Enterprise. La crítica va aplaudir aquesta adaptació i els Emmy van premiar la seva segona i última temporada amb el reconeixement com a millor sèrie infantil i juvenil d’entreteniment. Per traçar una continuïtat amb la sèrie original, els productors van comptar amb els actors per donar veu als personatges animats.

The next generation (1987-1994)

Els dilemes morals i socials a l’última frontera van tornar amb set temporades de sèrie altre cop amb actors reals, tot i que diferents (Patrick Stewart, Jonathan Frakes i Brent Spiner entre els principals). Han passat cent anys des de la missió inicial -la que seguia la sèrie original- però els navegants de la nova Enterprise encara han d’explorar l’univers a la recerca de noves civilitzacions. Fins a 27 milions d’espectadors es van enganxar al primer episodi d’aquesta retrobada.

Deep space nine (1993-1999)

Quan The next generation encara estava en antena, la CBS va estrenar aquesta nova versió, que se centrava per primer cop no en una nau espacial sinó en una estació ancorada en un planeta. Tot i que seguia l’univers imaginat per Roddenberry, era la primera vegada que el creador de la saga no s’implicava directament en la seva creació. I no la va veure estrenar perquè va morir el 1991 (després, però, d’ haver-ne beneït les premisses). La crítica va aplaudir especialment el desenvolupament de personatges.

Voyager (1995-2001)

Els nous productors de la sèrie envien la nau USS Voyager a un quadrant perdut de la Via Làctia, a la recerca d’una nau renegada. La sèrie narra el seu dificultós viatge de tornada. La modernització es va notar en l’elecció de capità, que per primer cop era capitana: Kate Mulgrew assumia el paper de Kathryn Janeway. La sèrie es va emetre pel canal ja desaparegut UPN i va ser la més longeva d’aquesta cadena.

Enterprise (2001-2005)

Rick Berman i Brannon Braga van agafar les regnes de la saga amb el nou mil·lenni, però el que van fer va ser tirar enrere: aquesta és una preqüela que se situa un segle abans dels esdeveniments de la sèrie original. Al llarg de quatre temporades, el centenar d’episodis es van centrar sobretot en tres personatges: el capità Archer (Scott Bakula), el comandant Tucker (Connor Trinneer) i el subcomandant T’Pol (Jolene Blalock).

stats