22/11/2016

La premsa comarcal firma un segon any amb resultats positius

3 min
La premsa comarcal firma un segon any amb resultats positius

BarcelonaLa premsa comarcal catalana encadena un segon any amb resultats positius d’explotació. El 2015 els diaris de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC) van facturar un total de 26,9 milions d’euros, segons dades pròpies, cosa que els va permetre tancar amb un resultat conjunt de 828.000 euros positius. La xifra és relativament modesta -parlem d’un conglomerat que agrupa 126 publicacions- però suposa repetir números positius després d’uns anys amb pèrdues operatives. Les dades van ser presentades divendres per l’ACPC en el marc del Dia de la Premsa Comarcal.

Ara bé, tot i la bona notícia que suposa per al sistema comunicatiu català que la seva premsa de proximitat es mantingui fora dels números vermells, les dades perfilen una amenaça latent: l’excessiva dependència, encara avui dia, del paper. Així, el 98,9% dels ingressos procedents de la difusió corresponen a l’edició impresa, la qual cosa vol dir que la premsa comarcal encara no ha trobat la manera de vendre els seus continguts amb les diferents modalitats digitals. I pel que fa a la publicitat, el 92,5% dels ingressos provenen del paper i només un 7,5% arriben d’internet.

L’estudi presentat per l’ACPC es fixa també en la procedència d’aquests ingressos: un 59,9% de la facturació s’atribueix a la publicitat i només un 35% a la difusió. De nou, aquí hi ha una disfunció respecte de la tendència general de la premsa al món: la IFRA-WAN (la principal entitat que agrupa diaris d’arreu del món) preveu que els diaris cada cop hauran de dependre més de la venda dels seus continguts -cosa que redunda en la seva independència- i menys de la publicitat.

En tot cas, les capçaleres de proximitat del país tenen com a fortalesa un elevat nombre de subscriptors, la qual cosa assegura més estabilitat en la difusió que si es depèn del quiosc. I, com que són generalment líders hegemònics al seu territori, tenen també eines per mantenir captiu el mercat publicitari local (mentre que els diaris generalistes pateixen pel desplaçament de la publicitat tradicional cap a gegants com Google, Apple o Facebook).

De fet, l’argumentari d’aquestes capçaleres -que intenten arribar als grans anunciants oferint una tarifa conjunta amb insercions coordinades a cada mitjà- passa per reivindicar que, al territori on són presents (arreu, menys al Barcelonès, Baix Llobregat i Vallès Occidental), indicadors financers com plans de pensions, assegurances o compra de cotxes nous tenen índexs superiors a la mitjana catalana. Ara bé, l’índex de lectura d’informació d’actualitat està per sota de la resta d’indicadors: si l’índex mitjà de Catalunya és fixa en 100, a les 39 comarques on opera la premsa comarcal la xifra baixa a 88. Això incideix especialment en la lectura digital. Si al Barcelonès el 21,5% de la població s’informa a través d’edicions online, en el territori de la premsa comarcal només un 15,8% dels habitants recorren a les webs de diaris.

L’informe en qüestió va ser presentat divendres pels responsables de l’associació. El president de l’entitat, Francesc Fàbregas, assegurava que “després de la crisi, les grans marques aposten altra vegada per la premsa comarcal i si ho fan és perquè saben que per arribar als seus clients en la majoria de comarques ho han de fer a través de nosaltres”. I va subratllar que, en alguns territoris, mitjans de l’entitat tenen una penetració que sobrepassa el 50%: “Som una premsa petita en l’àmbit general però gran en el nostre territori”. Fàbregas també va defensar “haver creat la marca premsa comarcal per poder parlar de tu a tu amb la premsa generalista”.

Més serveis a la comunitat

Els serveis a la comunitat com a via per apuntalar la premsa comarcal. Aquesta és una de les conclusions d’un estudi que l’AMIC (Associació Mitjans d’Informació i Comunicació) presentarà demà, a la torre Banc Sabadell, fet per la professora Carmina Crusafón, en què analitza els models de negoci de la premsa de proximitat als Estats Units, Gran Bretanya i França i avalua la manera d’aplicar algunes de les seves mesures als mitjans catalans.

El treball premiat per l’AMIC reclama també una major col·laboració entre empreses, institucions i ciutadania “com a garantia d’innovació i desenvolupament dels mitjans de proximitat”.

stats