Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

Títols oposats a Madrid i Barcelona sobre el debat del 9-N

La premsa escalfava ja ahir els motors de cara a la sessió del Congrés d’avui, aquesta durant la qual -espòiler!- Madrid dirà que això de la consulta és una cosa perfectament confitable. Els diaris catalans, per seguir amb la metàfora de les sèries, miraven ja a la nova temporada. “Mas avisa que el Congrés no frenarà la voluntat de Catalunya”, titulava La Vanguardia, i la mateixa idea servia com a títol de portada d’ El Periódico i de l’ARA. Per cert, del diari de Zeta m’ha sorprès l’avanttítol (“Els sobiranistes porten el seu desafiament a Madrid”), que, amb aquest “desafiament” es deixa encomanar per l’argot de la premsa espanyolista, la de la deriva i l’ órdago ( vaitot en català, recordin). La resta del tractament, en canvi, no arrossegava aquestes connotacions. La col·lisió més evident entre les dues maneres de veure el procés a Barcelona i Madrid era, de fet, el contrast entre el primer subtítol d’ El Periódico (“Mas ofereix «entesa i pacte» davant el cop de porta que obtindrà la consulta del 9N”) i el titular amb què obria El País la seva primera pàgina (“El PP i el PSOE oferiran diàleg sense consulta a un Mas absent”). Titulars simètrics. Des del punt de vista estrictament comunicatiu, chapeau per l’alta densitat d’intenció del titular del diari de Prisa: inclou el PSOE a l’equació, renya Mas per no assistir al Congrés i diu que de diàleg tot el que Catalunya vulgui, però deixant fora de la taula justament el que es vol discutir.

L’estirabot del dia era la portada de l’Abc. Fotografia de Mas completament a l’ombra -ai, aquest mentó, com facilita el siluetejat- i el titular: “Els agitadors de la Diada ja dissenyen un govern català a l’ombra”. Els agitadors són, esclar, l’Assemblea Nacional Catalana. Ho poso a l’àlbum d’epítets que la caverna ha dedicat i dedicarà a l’ANC: segur que aviat em donen per un Pareu màquines.

Àlbum de titulars

“La dieta cavernícola, més eficaç que la moderna” (Telecinco.es)

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF