Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

Diàleg als titulars, insults a les tribunes

El diàleg és com aquell pobret motor dimissionari de Carlos Sainz, a qui el copilot suplicava: “ Trata de arrancarlo, Carlos, trata de arrancarlo, ¡por Dios! ” Ahir fins i tot La Vanguardia reconeixia, en el seu titular de portada, que la jornada d’abans- d’ahir va ser una “Oportunitat perduda”. En canvi, El Periódico encara intentava reanimar cardiovascularment el pobre diàleg amb el titular de portada “NO, però...”, en què el no amb majúscules quedava clar, però el “però” -valgui la redundància- resultava més difícil d’entendre, després del cop de porta. Als antípodes, La Razón titulava amb un “Sí” enorme, tot i que el titular més rotund, de to gairebé bíblic, el reservaven per a l’interior: “Rajoy i Rubalcaba, units en la llei i la veritat”.

Un dels contrastos més fantabulosos de la premsa de Madrid és aquesta capacitat d’apel·lar en sessió contínua al diàleg des dels titulars, mentre que les tribunes d’opinió dinamiten qualsevol concòrdia a cop d’insult. Examinem què escrivien, només ahir, sobre el que Pablo Planas, des de Libertad Digital, batejava com a Trío Referéndum (Turull, Rovira i Herrera). “Quadrilla de subalterns, animosa i meritòria, el rang menor de la qual hauria merescut que els contestés un subsecretari” (Ignacio Camacho, Abc ). “Tres pàrvuls. [...] Els nois dels encàrrecs no estaven gaire qualificats” (Santiago González, El Mundo ). “Dialècticament no aguantaven ni mig assalt” (Lucía Méndez, El Mundo ). “[Rovira] va parlar en termes de teràpia de grup, fins i tot va demanar abraçades” (David Gistau, Abc ). “Per actitud, algunes de les delegacions catalanes que van arribar al Congrés eren el més semblant a un d’aquests viatges de l’Imserso, fronterer amb un viatge d’equador universitari o, fins i tot, de l’ESO” (Cecilia García, La Razón ). La llista és llarga, però suposo que ja se’n fan una idea.

Àlbum de titulars

“Poliglot, amant dels cotxes i dels iogurts caducats”. Títol del perfil que Libertad Digital dedica a Miguel Arias Cañete

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF