Publicitat
Publicitat

VIATGE A BARCELONA (4)

Benvingut, ‘mister’ creuerista!

En només 20 anys s’ha multiplicat per 10 el nombre de creueristes que arriben a Barcelona: 233.000 el 1995; 1,2 milions el 2005; 2,3 milions el 2014

Dos quarts de nou del matí. Sóc a la terminal B del Moll Adossat seguint les lentes maniobres d’entrada al port de Barcelona de l’ MSC Divina. Les dimensions d’un creuer són tan inabastables que l’única manera d’entendre-les és comparant-les a altres realitats que et siguin més familiars. Aquest vaixell fa 333 metres de llargada, l’equivalent a tres camps del Barça. Hi viatja tot el meu poble: 3.500 passatgers i 1.500 persones de tripulació, pràcticament els mateixos que viuen a Taradell. 1.700 camarots, una rastellera de pisos i pisos amb petits balcons, on ara mateix veig homes sense samarreta que s’acaben de llevar, moltes cares de son i una dona que estén la roba. Mires el creuer i sembla com si mitja dotzena de blocs d’apartaments turístics de Salou s’haguessin unit per sortir a navegar.

Aquest love boat atraca l’estiu del 2015 al mateix lloc on durant molts anys van aparcar els cotxes de l’amor. Som a l’antic rompeolas i cap placa recorda que aquí molts adolescents barcelonins es van estrenar en el sexe, amb tant encert i ímpetu com van ser capaços. Ja no estem per a romanticismes. Els passatgers tampoc no baixen del vaixell per una d’aquelles passarel·les de les pel·lícules, sinó per un finger de l’empresa Adelte, propietat de Josep Maria Bartomeu, el president del Barça. El port ja sembla un aeroport, amb sis terminals (una en mans privades, del grup Carnival).

En només 20 anys s’ha multiplicat per 10 el nombre de creueristes que arriben a Barcelona: 233.000 el 1995; 1,2 milions el 2005; 2,3 milions el 2014. Ja és el primer port d’Europa i de la Mediterrània, el quart del món. En ple debat sobre el turisme a Barcelona, als creueristes els toca el rebre: diuen que són els que impacten més negativament a la ciutat. Menys despesa i més molèsties, tots en grup, tots en autobús pels carrers del centre, molts tornaran a dinar al vaixell perquè el tenen inclòs amb el viatge. “Jo crec que sí que gasten, i molt. El que no gasta tant és el motxiller”, diu Carles Domingo, director general de creuers del Port de Barcelona. I llança un dard a la moratòria d’hotels dictada per l’alcaldessa: “Crear les coses és molt difícil; esguerrar-les, molt fàcil”. Carla Salvadó, directora de màrqueting, especifica que els creuers generen només el 6% del negoci del Port: “Ho vivim com una aportació a la ciutat. Sense creueristes no existirien molts dels vols intercontinentals directes que ara té l’aeroport de Barcelona”.

Desenes de taxis i d’autobusos esperen els passatgers que baixen de l’ MSC Divina. Alguns visitaran la ciutat per lliure i d’altres seguiran les excursions que han contractat al vaixell. Els autobusos (la majoria de l’empresa Julià) estan numerats, xofer i guia a punt. L’1 farà la Gaudí Experience; el 2, Montserrat + Wine Tasting; el 3, 4, 5 i 6, Panoramic Barcelona + Camp Nou; el 7 i 8, Barcelona City Tour; i el 9, Panoramic Barcelona + Shopping. A les 7 de la tarda, el vaixell torna a salpar. Si demà és dijous, la propera parada és Nàpols. O és Canes?

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF