02/03/2013

Què és un 'yahoo'?: el significat de 15 grans marques tecnològiques

4 min

1. Amazon. La llibreria 'online' creada per Jeff Bezos va començar dient-se Cadabra.com perquè oferia un servei màgic, però va buscar un altre nom quan el seu advocat li va dir que sonava a 'cadàver'. Va triar Amazon perquè sonava exòtic, diferent, perquè l'Amazones és el riu més gran del món i, sobretot, perquè volia sortir a dalt de les llistes per ordre alfabètic. Inclosa aquesta que llegiu.

2. Amiga. L'ordre alfabètic també va ser el motiu de Commodore per batejar els seus ordinadors domèstics: així sortien abans que els competidors Apple i Atari. El component 'amigable' de la marca també pretenia diferenciar-la dels productes corporatius d'IBM.

3. Apple. Les nombroses biografies de Steve Jobs no acaben d'aclarir el motiu per posar a la seva empresa el nom d'una fruita. El seu soci Steve Wozniak apunta que Jobs havia treballat collint pomes en un hort i que també pensava en els Beatles. La forma del logotip té una explicació: en anglès, 'mossegada' es diu 'bite', un joc de paraules amb els bytes informàtics.

4. Canon. Les primeres càmeres fotogràfiques de l'empresa Seikikōgaku kenkyūsho (Indústria Òptica de Precisió) portaven la marca Kwanon, que és el nom japonès de Guanyin, deessa budista de la misericòrdia. L'any següent ja van veure que així no anaven enlloc si volien exportar, i ja ho van canviar per Canon, que ha arribat fins als nostres dies.

5. Facebook. Aquesta no té cap misteri. Un 'face book' (literalment, 'llibre de cares', en anglès) és un anuari universitari, un llibre on surten els noms i fotografies dels alumnes d'una promoció. L'equivalent de les nostres orles, vaja. Quan Mark Zuckerberg va crear el servei per poder lligar a Harvard, li va dir The Facebook, però va acabar abandonant l'article.

6. Google. Larry Page i Sergey Brin aspiraven –i aspiren– a organitzar i fer accessible tota la informació de l'univers i volien batejar el servei com a 'googol', que és un número que dóna idea d'infinit: un 1 seguit de cent zeros. Tothom ho escrivia malament i es van conformar amb Google, que a més s'assembla a 'goggle', les ulleres de protecció industrials.

7. Hotmail. El servei de correu electrònic web més popular del món –fins que va ser superat per Gmail– va ser creat per Sabeer Bhatia i Jack Smith, que volien que el nom acabés amb 'mail'. Van triar del prefix 'hot' (calent) perquè la paraula resultant es podia escriure HoTMaiL, on les majúscules són HTML, el nom del llenguatge de programació de totes les pàgines web. La marca desapareixerà del tot aquest any, quan Microsoft hagi mogut tots els usuaris al nou Outlook.com.

8. Nokia. El nom del municipi de Finlàndia (veure mapa) on Fredrik Idestam va establir el seu segon molí paperer quan les instal·lacions originals de Tampere se li van quedar petites. És a dir, si hagués començat a Capellades (Anoia), potser ara el segon fabricant mundial de telèfons mòbils es diria Igualada.

9. Panasonic. Combinación de 'pan' (tot) i 'sonic'. Creada el 1955 per l'aleshores Matsushita Electric –que feia servir la marca National– específicament per als altaveus destinats a l'exportació. Des de 2008 dóna nom a tota l'empresa.

10. Samsung. La paraula vol dir 'tres estrelles' en coreà. El fundador de l'empresa, creada per distribuir productes d'alimentació, explicava en una ocasió que el tres representa les coses grans i poderoses i les estrelles fan referència a l'eternitat.

11. Sanyo. Quan Toshio Iue es va establir pel seu compte el 1947 per fer-li la competència al seu cunyat Konosuke Matsushita (sí, el de Panasonic), es va fixar com a objectiu vendre els seus productes a l'altra banda de 'tres oceans' (Atlàntic, Índic i Pacífic), que és el que vol dir 'sanyo' en japonès.

12. Skype. El danès Janus Friis, el suec Niklas Zennström i els seus programadors estonians van aplicar a les comunicacions de veu l'experiència de creació de xarxes 'entre iguals' ('peer-to-peer') adquirida amb el sistema Kazaa per compartir fitxers. En posar-li nom van començar amb Sky-Peer-to-Peer, abreujant-lo a Skyper i renunciant finalment a la 'r' del final perquè algú altre ja tenia registrat el nom de domini skyper.com.

13. Toshiba. Un altre bateig comercial sense cap misteri: les empreses Tokyo Denki (d'Ichisuke Fujioka) i Shibaura Seisaku-sho (de Hisashige Tanaka) es van fusionar l'any 1939 per formar la Tokyo Shibaura Electric K.K., que el 1978 va adoptar formalment la contracció Toshiba amb la qual ja era coneguda popularment.

14. Ubuntu. La distribució (versió) més popular del sistema operatiu Linux agafa el seu nom de l'idioma zulu, en què 'ubuntu' vol dir 'humanitat de cara als altres', per tal de reflectir el caràcter obert i disponible del software, que qualsevol pot modificar per adaptar-lo a les seves necessitats.

15. Yahoo! La selecció d'enllaços web agrupats per categories de David Filo i Jerry Yang va néixer com a Jerry and David's Guide to the World Wide Web, però no era un nom precisament comercial, i li van posar Yahoo! en honor als personatges "primitius, bruts i toscos" que Jonathan Swift descrivia en els seus 'Viatges de Gulliver'. Més tard també van dir que eren les sigles de Yet Another Hierarchical Officious Oracle (Un altre oracle jeràrquic oficiós). El signe d'exclamació final forma part de la marca perquè la versió sense signe ja estava registrada per un fabricant de ganivets.

En aquest article de fa uns mesos trobareu ressenyat l'origen de 12 grans empreses tecnològiques, que en els casos de Motorola, Sharp, Sony i Oracle inclou també el de la seva denominació.

stats