16/02/2013

Teles que reconeixen l'espectador

4 min
Teles que reconeixen l'espectador

"E ls televisors suposen més de la meitat del sector de l'electrònica de consum. Si no tens televisors, no surts a la foto", diu Mirko Scaletti, director de màrqueting de Panasonic a l'estat espanyol. I la seva empresa -fundada el 1918, amb més de 330.000 empleats i una facturació de 63.000 milions d'euros el 2012- va cometre fa uns anys una errada estratègica en apostar per la tecnologia de pantalles de plasma en lloc de fer-ho pel cristall líquid, de menys qualitat d'imatge però més econòmica i que domina actualment el mercat, en mans de la competència coreana.

Per tractar de recuperar-se de les conseqüències d'aquella decisió, que va arribar a posar-la en una situació financera difícil, Panasonic ha acabat acollint els aparells amb pantalla LED en la seva gamma Smart Viera de televisors connectats, que segueixen la tendència general cap a la pràctica desaparició del marc, oferint més imatge en el mateix espai. Però per esquivar la guerra amb Samsung i LG per ser el més barat del cementiri, l'empresa japonesa els dota de funcions avançades que justifiquin un preu més elevat de cara al consumidor: no només disposen d'un catàleg d'aplicacions per accedir a contingut informatiu d'internet -per exemple, veure al costat d'un programa de televisió els tuits que en parlen- sinó que alguns models tenen una càmera de vídeo que reconeix quin espectador de la llar hi ha al davant de la pantalla i activa les seves aplicacions preferides.

Els nous Viera, que Panasonic ha presentat aquesta setmana a la seva convenció europea de Niça, també disposen d'una aplicació per a mòbils i tauletes amb iOS i Android que substitueix el comandament a distància, facilita el visionat de fotografies i vídeos en la pantalla gran i pot millorar la convivència domèstica al sofà, perquè permet veure a la tauleta un programa de televisió diferent del que surt a la pantalla gran, mitjançant un segon sintonitzador.

Panasonic insisteix, això sí, en la qualitat d'imatge. A més de seguir oferint televisors amb pantalla de plasma en el seu catàleg, ha presentat un model amb tecnologia OLED de resolució 4K, que quadruplica l'alta definició actual, i ja disposa de prototipus de resolució 8K. El problema, com el dels altres fabricants, és la manca de programació amb aquesta qualitat d'imatge. La firma, però, té una carta per jugar: la seva sòlida posició com a proveïdor d'equipaments d'alta definició per a la producció audiovisual.

També ofereix resolució 4K un altre dels seus nous productes: una tauleta amb pantalla de 20 polzades i sistema operatiu Windows 8 que, amb un pes relativament baix de menys de 2,4 quilos, s'adreça als fotògrafs i arquitectes que han de manipular, amb el dit o amb un llapis de precisió, imatges de mida gran, des de fotografies fins a plànols. Panasonic no pretén competir amb l'iPad en el segment de consum, sinó ocupar un mercat professional en què li va força bé: la robustesa dels seus ordinadors portàtils ToughBook fa que siguin molt populars en aplicacions militars, policials i altres situacions d'ús sobre el terreny.

De fet, el mercat professional els funciona tan bé -Panasonic fabrica la majoria dels equips d'entreteniment audiovisual per als avions de passatge- que tenen previst abordar-lo amb un altre producte que a fora del Japó havien deixat de banda en la seva versió de consum: els dispositius mòbils. Ara fa un any, Panasonic va presentar l'Eluga, un telèfon avançat amb sistema Android i propietats submergibles pensat per al mercat europeu, però al cap de pocs mesos van anunciar que renunciaven a comercialitzar-lo. Laurent Abadie, president de Panasonic a Europa i únic membre occidental del consell del grup, explicava a l'ARA que van concloure que no hi ha negoci possible en els smartphones de consum. En canvi, durant aquest any Panasonic presentarà smartphones i tauletes propis per a ús professional, amb les mateixes característiques que els seus portàtils de batalla. Alguns models faran servir el sistema operatiu Android, però Abadie nega que la seva empresa es conformi quedant-se al bàndol de Google: altres versions incorporaran el Windows Phone de Microsoft per aprofitar les seves funcions d'integració corporativa.

Igual que altres firmes japoneses amb activitat industrial de producció de components, Panasonic considera que el seu futur passa per l'eficiència energètica. A més de fabricar tot tipus de bateries, des de telèfons mòbils fins a cotxes elèctrics, l'empresa aplica agressivament aquest criteri en la resta de la seva gamma. Per exemple, les seves rentadores i assecadores amb funció de bomba de calor disposen de la certificació de baix consum A+++. Les neveres fan servir un material aïllant més eficient per reduir el gruix de les parets, de manera que s'aconsegueix més capacitat d'emmagatzematge sense ocupar més espai a la cuina.

Però el que em té el cor robat són alguns detalls funcionals: l'assecadora de vapor que treu la roba gairebé planxada; les bombetes LED que reprodueixen molt millor la llum d'incandescència, disponibles amb lluminositat equivalent a 60 W; la planxa amb sola ceràmica simètrica, que facilita l'operació de planxat en totes direccions; la il·luminació interior de les neveres que simula la llum solar per tal d'enganyar les fruites i verdures i mantenir-les fresques més temps; el forn de microones sense plat giratori (admet safates més grans) que també pot coure al vapor; la panificadora amb dosificador de fruits secs que els deixa caure dins la massa en el moment més adient de la cocció i que així evita que quedin tots al fons del pa. Com diu Dassati, l'electrònica de consum està bé, però en electrodomèstics encara queda molt per fer.

stats