13/05/2012

Un país petit al pàdoc de la Fórmula 1

3 min
DANI CLOS I ELS MECÀNICS DE HRT
 L'escuderia HRT és la que té més treballadors catalans a les seves files. A més, divendres van coincidir a la primera sessió d'entrenaments lliures Dani Clos (pilot provador) i Pedro Martínez de la Rosa. Dos catalans compartint equip a Montmeló.

MONTMELÓDiuen que va ser en una trobada amb Dalí quan el pensador català Francesc Pujols va dir allò de: "Arribarà un dia en què els catalans, pel sol fet de ser catalans, anirem pel món i ho tindrem tot pagat". Segurament no devia pensar en la Fórmula 1 perquè aquí tothom paga, d'una manera o altra. Encara que hi ha uns quants catalans que se'n surten prou bé, i no sols no paguen, sinó que s'hi guanyen la vida.

Quan l'equip Toro Rosso va decidir acomiadar el pilot Jaume Alguersuari al final de la temporada passada, molts es pensaven que la graella de la F-1 quedaria òrfena de representants catalans. Per sort, Pedro Martínez de la Rosa acapara l'interès dels aficionats locals per a la cursa d'avui. El mateix Alguersuari hi continua vinculat, ara com a pilot provador de la casa de pneumàtics Pirelli i com a comentarista radiofònic per a la BBC.

Però el pilot de Santa Agnès de Malanyanes i el barceloní no són els únics catalans que treballen al circ de la Fórmula 1. De fet, l'especialitat n'està plena en diferents llocs i càrrecs.

On n'hi ha més és precisament a l'equip HRT. El director de la formació és el barceloní Lluís Pérez Sala, que havia estat pilot de Minardi a finals dels anys 80. Allà va coincidir amb l'alzireny Adrián Campos. De fet, l'última vegada que hi va haver dos pilots de l'Estat en un mateix equip va ser a la cursa del Canadà del 1988, una circumstància que es va repetir puntualment abans-d'ahir amb la coincidència a la pista de De la Rosa amb Dani Clos, que va substituir Narain Karthikeyan a la primera sessió d'entrenaments lliures a Montmeló.

El pilot indi podria no acabar aquesta temporada, tot i que ha fet una aportació que ha permès cobrir els cinc milions d'euros que suposava disposar de la caixa de canvis de Williams per a aquest cotxe. Si això passa, Clos té alguna possibilitat de córrer les últimes curses del campionat, cosa que permetria veure en acció per primera vegada dos catalans al mateix equip. Els dos pilots podrien parlar en català per la ràdio del cotxe, però no ho fan perquè és obligatori -per reglament- fer-ho en anglès i, a més, a l'equip hi ha gent de llocs molt diferents.

A la F-1 totes les comunicacions es fan en anglès, però aquest cap de setmana McLaren ha demostrat que té una sensibilitat molt gran i, en ocasió de la cursa de Montmeló, han ofert als visitants de la seva web la possibilitat de triar el català com a idioma per navegar-hi. Tot un detall del qual segur que ha pres nota la cap de comunicació de l'escuderia HRT, la barcelonina Maria Serrat, que és filla de Joan Manuel Serrat. La Maria és molt culer i normalment fa totes les piulades sobre la F-1 al Twitter en anglès, però quan es tracta d'animar el Barça li surten els orígens del Poble-sec i no se n'està de projectar tota la seva autenticitat en català.

No és l'única dona catalana a la F-1. També hi és la Sílvia Bellot, que fa de comissària esportiva de la FIA (Federació Internacional d'Automobilisme); la Berta, que treballa com a cambrera al hospitality de Red Bull; o la Tabatha Valls, que ha estat al departament de comunicació de diversos equips del pàdoc gràcies a l'extraordinària habilitat que té amb els idiomes.

Toni Cuquerella, el responsable tècnic de HRT, és de Gandia i va entrar a la F-1 l'any 2006 amb l'equip Super Aguri. Allà va treballar amb l'Albert Fàbrega, de Girona, un altre enginyer amb qui ara torna a coincidir. De fet, la majoria d'enginyers de l'equip parlen català, és el cas dels barcelonins Chus Sánchez, Arnau Niubó i Xavi Marcos o el del castellonenc Ángel Baena.

Curiosament, set dels mecànics de l'equip s'han format a l'escola de mecànica Monlau Competició, dirigida per l'exmotorista Emili Alzamora. Entre ells n'hi ha tres de catalans: el tarragoní Aaron Gómez, el barceloní Roger Canadell -especialista en el canvi de marxes- i el gironí Eduard Turón, que treballa en el muntatge.

A Sauber, l'assistent de Checo Pérez -Jaume Sallarès- és de Barcelona, com el fisioterapeuta Xavi Martos, que també ha col·laborat amb el rus Vitali Petrov. Quan es troben amb Xevi Pujolar, un enginyer de Millàs que fa anys que viu a Anglaterra i que ara s'encarrega del Williams de Pastor Maldonado, la conversa acaba sent tota en català, encara que hi hagi els dos pilots al davant. Tant al mexicà com al de Veneçuela els agrada Barcelona, i lluny d'empipar-se per no entendre la nostra llengua, s'esforcen a seguir el fil i fins i tot a dir alguna cosa més que "pa amb tomàquet". Són dos nois de casa bona, però sobretot sensibles i educats. Dos nois que han trobat detectors per als secrets del cor i que saben que el pàdoc és tan petit que des de dalt d'un hospitality sempre es pot veure el hospitality veí, sobretot si està ple de gent com aquests catalans, malalts d'amor pel seu país.

stats