Publicitat
Publicitat

MUNDIAL DE FÓRMULA 1

El circuit de Buddh, on part de la població viu amb tres euros al dia, ha costat 250 milions de dòlars

La insensibilitat de la benzina

La construcció del circuit de Buddh, a uns 50 quilòmetres de Delhi, ha costat 250 milions de dòlars. Pratdeep Biswas no pot assimilar el volum de diners que significa aquesta despesa perquè està acostumat a viure amb uns tres euros al dia. Quan els seus pares, el Dipak i la Rajira, el van portar des de Gujarat, confiaven que aquells terrenys que havien comprat als afores de Noida els permetrien menjar molts anys dels aliments que hi conrearien. Però ara els han espoliat els camps per fer-hi un circuit de F-1 i formen part dels molts grangers i camperols de la zona a qui els ha tocat patir aquesta situació. No hi estan d'acord i per això es manifesten cada dia a la porta d'aquesta faraònica instal·lació. Les protestes duren poca estona perquè la policia els fa fora abans no arribin els convidats de luxe de Bernie Ecclestone, més pendents del xampany Mumm que beuran a raig a l'exclusiu Paddock Club, que no pas de segons quines reivindicacions. Com el petit Pratdeep no entén aquesta despesa, ells tampoc no entenen com aquells trinxeraires no es poden entusiasmar amb l'espectacle del malbaratament en la màxima expressió.

L'Índia és el principal productor mundial de camions i es va convertint en una potència internacional en la fabricació d'automòbils gràcies a la creació de plantes promogudes per les principals marques europees que saben que aquí tindran molts Pratdeeps, Dipaks o Rajiras disposats a treballar, molt i bé, per un grapat de rupies. Avui aquest circuit dissenyat per l'alemany Herman Tilke estarà ple d'espectadors. Tant els fa que encara que sigui nou sembli que faci vint anys que funciona. Els materials utilitzats no són de bona qualitat, les obres -en què han mort 18 treballadors en accidents laborals- s'han acabat a corre-cuita, i això es nota en el resultat final. L'any vinent tot estarà perfecte, si no passa com a Corea del Sud, on la segona edició del GP disputat a Yeongam va ser encara pitjor que la inicial. Tant és així que, després que el promotor de la primera hagi anat a la presó per no assumir els seus compromisos econòmics, el segon ha demanat una rebaixa a Ecclestone després d'haver perdut 56 milions de dòlars en l'aventura. No li farà ni cas. A Yeongam van prometre la construcció d'una ciutat de somni al voltant de la pista i d'un port esportiu per a vaixells de luxe. Tot estava igual que l'any passat. Un circuit enmig del no-res. Els equips fins i tot es van trobar les mateixes deixalles que havien llençat a les escombraries l'últim dia de la cursa del 2010.

El Buddh International Circuit forma part d'un megaprojecte immobiliari del grup inversor Jaypee, que vol edificar una ciutat alternativa a Nova Delhi i, sobretot, al dormitori gegant de Gurgaon, on comencen a haver-hi els primers brots d'unes màfies incipients. De moment hi ha pocs edificis, però més que a Corea del Sud. Entre ells, els fonaments d'una universitat per a més de cinc mil estudiants. Poca cosa encara per omplir una extensió de terreny gegant a la qual s'arriba a través d'una autopista impressionant, fantasmagòrica, per la qual no circula ningú, només els cotxes de les persones acreditades per la cursa.

També hi ha alguns hotels que ben bé no se sap de què viuran quan hagi passat el Gran Premi. No volen que els passi com a Mopko, a Corea del Sud, on la falta d'infraestructures hoteleres obligava tothom a dormir en meublés.

El Pratdeep no sap qui és Vettel i potser no li fa falta. Però ha quedat ben atabalat amb la fressa d'uns motors que l'han deixat sense menjar.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT