Publicitat
Publicitat

ELS PNEUMÀTICS, CLAUS AQUESTA TEMPORADA

Pedro M. de la Rosa:

"El meu futur està ple d'interrogants molt importants"

Futur L'objectiu és trobar un seient a la Fórmula 1 per al 2011, però és molt difícil Alternatives Compaginar la feina de provador a Pirelli amb el de pilot reserva en alguna escuderia seria fantàstic

Ara mateix no té equip, però està en plena forma física, a punt per córrer. La clau, mantenir-se en òptimes condicions constantment, tot i que el mes vinent farà 40 anys. Aprofita qualsevol aturada en la seva feina com a pilot de proves de Pirelli, el nou subministrador dels pneumàtics de F-1, per entrenar-se amb el seu preparador físic, Miquel Àngel Domínguez.

Quines primeres conclusions has pogut treure després de nou sessions de tests privats amb Pirelli?

Pràcticament ja hem tancat els entrenaments de la pretemporada per decidir com seran els quatre compostos de Pirelli per a aquest mundial. Han estat unes pràctiques molts representatives, ja que hem pogut rodar en mullat i en sec, amb temperatures molt altes, i això ens ha definit com seran les rodes per enguany. Hem fet els deures en poc temps, però amb una qualitat molt bona. Estic molt satisfet del treball excepcional que han fet els tècnics de Pirelli, tenint en compte que només han disposat de quatre mesos.

Quina evolució has vist en les rodes des que vas començar amb ells?

Jo vaig començar amb Pirelli la primera setmana d'octubre aValència. Des d'aleshores fins ara hem fet entrenaments a diversos tipus de circuit com ara Xest, Paul Ricard, Barcelona, Abu Dhabi i Bahrain, intentant buscar diferents temperatures d'asfalt, diferents característiques de circuit. I hem evolucionat moltíssim el pneumàtic per a sec. Hem rebaixat els temps dos segons per volta i, sobretot, hem guanyat molta fiabilitat i durabilitat del pneumàtic. Al començament vam tenir problemes amb els pneumàtics del darrere, que es degradaven excessivament, però hem treballat per millorar-ho i ho hem aconseguit.

A Ferrari van dir que tenien por precisament amb els pneumàtics del darrera...

El pneumàtic ha evolucionat molt des que els equips van provar-lo aquí a Abu Dhabi, al novembre. Però les característiques d'aquest pneumàtic són aquestes. El del davant és molt fort, però el del darrere és més feble. S'ha dissenyat així, expressament, per donar més espectacularitat a les curses. Cada cotxe reaccionarà diferent, però al final els pilots s'hi hauran d'adaptar. Els pneumàtics són el més important d'un cotxe, perquè és el que toca l'asfalt. Seran determinants aquesta temporada. Els Bridgestone del darrere també es degradaven molt, i és que no hem d'oblidar que un F-1 té 750 cavalls, i que la superfície de goma que toca a l'asfalt és molt petita.

Com compararies els Bridgestone i els Pirelli?

Són molt diferents. El compost supertou s'ha dissenyat per donar espectacle. És molt ràpid, però tindrà una degradació molt gran. Quan arrisques tant amb el compost, com hem fet nosaltres, tens més degradació. Això farà que les curses siguin més obertes i menys previsibles. Passarem d'una a dues o tres aturades per Gran Premi. Les estratègies tornaran a ser claus.

N'hi ha que diuen que aquest compost més tou només durarà sis voltes. Té lògica, això?

Ja ho veurem. Tot depèn del circuit i de la utilització que els pilots facin dels cotxes. Penso que poden durar una mica més, però segur que duraran menys de les 10-12 voltes que duraven fins ara.

Aquesta situació farà més relativa la importància de la posició als entrenaments?

La qualificació sempre serà un 70% del resultat de la cursa, això no canviarà. Si la diferència entre el Prime (dur) i l'Option (tou) és molt gran, els cotxes que surtin de l'onzè lloc cap enrere tindran ara una oportunitat única de ficar-se a la zona dels punts perquè triaran el pneumàtic dur, que aguanta més. Però, de moment, tot són especulacions.

Pneumàtic nous, l'aleró del darrera movible, el KERS... Com afectarà això els avançaments?

Els cotxes del 2011 seran encara millors. A pesar dels canvis i de les restriccions aerodinàmiques, aquest any seran més ràpids. I, probablement, hi haurà més avançaments. L'única cosa que demano és que els alerons movibles siguin segurs. Quan tocarem l'aleró, perdrem molta càrrega aerodinàmica. Si en el moment de frenar a l'entrada dels revolts, l'aleró torna a la posició inicial, no passa res. Però si s'enganxa, o falla el sistema hidràulic, podem tenir algun ensurt important. Quan hi ha un element nou que depèn d'un sistema paral·lel, s'ha de provar, i encara no hi ha hagut temps per fer-ho. Espero que no passi res, però s'ha d'evolucionar molt més. Per als pilots seria millor que no hi haguessin aquests elements movibles, però caldrà acostumar-s'hi.

Dos botons més al volant, el del KERS i el d'aquest aleró. El cotxe serà més complicat de conduir?

Serà més difícil. Com a pilots, haurem de pensar més, ja que ens veurem obligats a protegir els forats per no deixar-nos avançar quan el cotxe del darrere activi aquests sistemes. Caldrà practicar-ho... i tenir paciència per aprendre-ho.

Quan acabis els testos amb Pirelli, què faràs?

La meva prioritat és trobar un seient a la F-1 per al 2011, però és molt difícil. Si no puc fer curses, m'agradaria continuar a la F-1 compaginant la feina de provador a Pirelli amb el tercer volant en alguna escuderia.

S'ha comentat que podries anar a córrer a Amèrica, on coincidiries amb el teu amic Uri Servià...

No. Vull seguir a la F-1. Passi el que passi, em quedaré sempre a Europa, i no canviaré d'especialitat.