Publicitat
Publicitat

LES XARXES SOCIALS I EL FUTBOL

Kaká i Cristiano sols tenen més seguidors que el Barça i el Madrid

El # clàssic amb @

Vivim el moment de màxim esplendor de les xarxes socials, en especial del Twitter -tot i que aquesta tecnologia està a les beceroles-, i el Barça i el Reial Madrid com a clubs i alguns dels seus jugadors no hi són aliens. Així, el clàssic ja fa temps que es disputa a la xarxa per mirar de ser l'equip que més fans, o followers, té arreu del món. A dia d'avui, tot i que aquestes dades poden variar d'un dia per l'altre, el Barça és el líder a la xarxa: @FCBarcelona té 1.477.525 seguidors a Twitter (sumant els comptes amb els diferents idiomes), i @realmadrid en té 1.422.186. Tot i això, la diferència entre els dos equips -55.000 menys els blancs- és poc significativa a aquests nivells. De fet, dos jugadors del Madrid, Kaká i Cristiano, superen als dos clubs de llarg ells tots sols. El brasiler té més de tres milions de seguidors i és el 30è de tot el món -incloent-hi famosos de tot arreu-, que es diu aviat, i al portuguès ja ha superat fa poc els dos milions i mig -és el 65è mundial-. I dins dels vestidors dels dos equips, és el Reial Madrid qui guanya per poc en la presència a Twitter (9 jugadors blancs per 8 de blaugranes), encara que aquesta és una malaltia que s'encomana amb facilitat. Els últims a caure, en els últims mesos, han sigut Jeffren, Fontàs, Granero i Canales, i fa quatre dies Víctor Valdés també va fer el pas.

Però més que la quantitat de jugadors que han decidit entrar de ple en les xarxes socials, l'important és l'ús que en fan. És obvi que ara Twitter és una moda i, com tota moda, la gent hi entra amb la mateixa facilitat que se n'aniran. Ara no ets ningú si no tens un compte obert a Twitter, però no tothom sap utilitzar els avantatges d'aquesta nova eina que encara no coneixem del tot.

No tots els jugadors de futbol, en general, com la resta de famosos -cantants, actors...- coneixen el potencial d'aquest nou mitjà de comunicació que ha alterat les regles habituals de relació entre ells i els seus fans. "Al Twitter tots som iguals, i tothom té una cosa interessant a dir, per això s'ha d'escoltar a tothom, i aquí és on crec que fallen els futbolistes", comenta Àlex Puig, expert en aquesta xarxa social i fundador de SHOTools, una empresa que es dedica a millorar la presència professional a les xarxes socials. I té força raó perquè la gran majoria dels futbolistes del Barça i del Madrid compten els seus seguidors per milers -o centenars de milers-, però en canvi ells segueixen molt poca gent -pocs passen dels 50, menys Arbeloa, que supera els 300-, i la majoria són els seus mateixos companys de vestidor, amb qui parlen cada dia. Què significa això segons Àlex Puig? Que els futbolistes, que són l'elit fora de la xarxa, segueixen sent-ho a dins, i ells llancen els seus missatges com ho farien a través de qualsevol altre mitjà de comunicació, i "Twitter és diferent".

Són ells, realment?

La gran pregunta que es fa tothom quan decideix seguir un jugador de futbol, i un del Barça o del Madrid en concret, és si qui escriu els tuits són realment ells o tenen negres que els porten el compte com a part de la seva tasca de relacions públiques i d'assessor d'imatge. En alguns casos es veu molt que no són ells perquè els tuits que fan són molt perfectes i estandarditzats, i en d'altres també es nota d'una hora lluny que és ell mateix qui els escriu perquè es nota el mateix to que fa servir quan parla davant els mitjans, com és el cas clar de Gerard Piqué o Sergio Ramos. En altres casos hi ha més dubtes, com a l'hora de saber si és Cristiano Ronaldo el que agafa el seu iPhone o la seva Blackberry i escriu els seus tuits. Joel Borràs, director digital de Media Base Sport i assessor d' Andrés Iniesta, explica: "S'ho escriu tot ell, li agrada perquè sap que la gent nota que és ell, que és autèntic, i si fa alguna falta d'ortografia no passa res, és així", i afegeix: "Iniesta és tímid, però a internet es deixa anar, és més com és ell perquè no té quinze càmeres al davant".

Quin ús en fan?

El Twitter d'Iniesta està vinculat directament a la seva pàgina a Facebook, i tot el que penja a un lloc ho penja alhora a l'altre -el mateix sistema està seguint Valdés, que acaba de començar-. El que fa molt poc és interactuar amb els fans, una cosa que del Barça només fa Thiago, tot i que el rei és sens dubte el madridista Kaká. Segurament, una de les raons que fan d'ell el jugador de futbol del món que més seguidors té és que parla molt amb els seguidors -en anglès i brasiler, només- i dóna sempre les gràcies pels comentaris que li fan. Els que són més actius al Twitter no hi ha dubte que són la parella Arbeloa- Sergio Ramos, del Madrid. Pengen fotos constantment del vestidor i de les concentracions, parlen molt entre ells i amb la gent que els segueix. Una altra parella que es va fer famosa a la xarxa va ser la de Piqué i Puyol, que al principi, juntament amb Cesc, van protagonitzar algunes converses públiques força sonades -"Moc, moc!"-. Des de fa un temps els dos centrals s'han moderat força, i Puyol fins i tot fa retuits d'allò que diuen d'altres i li ha agradat, cosa que fan molt pocs futbolistes. Xabi Alonso i Granero acostumen a piular coses un pèl més interessants que la resta -recomanen llibres, sèries, música...-, mentre que Gago comparteix el Twitter amb la seva parella, la tenista Gisela Dulko, un fet poc habitual.

El que no fa cap jugador del Madrid ni del Barça, però, és interactuar amb els seus companys tuitaires de l'equip rival -almenys públicament-. La rivalitat és sagrada.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT