CIRCUIT DE CATALUNYA
Esports 10/09/2011

20 anys de benzina, velocitat i emocions a Montmeló

Nuria Garcia
2 min
El campionat d'Espanya de turismes va ser la primera prova que va acollir el Circuit, abans de l'arribada de la Fórmula 1.

Que Catalunya és una terra amb una àmplia tradició de motor no és pas una novetat. La Fórmula 1 i el Mundial de MotoGP són dues de les curses fixes al Circuit de Catalunya des que es va inaugurar avui fa vint anys. El circuit va passar de ser una proposta o un somni dels dirigents del RACC a una necessitat quan al circuit de Montjuïc el 27 d'abril del 1975, en el GP d'Espanya de Fórmula 1, un accident va acabar amb la vida de cinc persones i va deixar-ne diverses de ferides.

Durant la cursa, el cotxe del pilot alemany Rolf Stommelen, després de xocar amb el de Carlos Pace, va perdre l'aleró posterior. El monoplaça es va descontrolar i, després de diversos rebots, va prendre el vol fins aterrar a una de les zones reservades als periodistes. Aquell Gran Premi havia estat envoltat de la polèmica per la seguretat des del primer moment, fins al punt que els pilots van dir que no prendrien la sortida si no s'arreglaven les proteccions de la pista.

A partir d'aquell dia Catalunya es quedava sense el Mundial de Fórmula 1. I per recuperar-lo van fer falta 16 llargs anys, els que es va trigar a aprovar la creació del circuit i construir-lo. El 3 d'octubre del 1986 el Parlament de Catalunya va aprovar una proposició de llei instant el consell consultiu a coordinar els organismes per estudiar la creació d'un nou circuit permanent de velocitat i el 24 de febrer del 1989 es posava la primera pedra del nou projecte, que s'inauguraria el 10 de setembre del 1991. Primer s'havia pensat en Sils, però posteriorment el RACC va comprar la finca La Moreneta -entre Montmeló, Granollers i Parets- i això va fer que l'opció vallesana guanyés la partida a la gironina.

"Les obres no van tan ràpid com els motoristes", va dir durant la construcció del traçat el llavors president de la Generalitat Jordi Pujol, potser amb por de no arribar a temps per a la primera cita important. I és que el circuit es va inaugurar tot just 19 dies abans que el circ de la F-1 tornés a aterrar a Catalunya.

Millores constants

Amb la maduresa, al Circuit li ha arribat també la consolidació com a cita en la majoria de grans esdeveniments del motor. Les modificacions continuades que es van fent per millorar-lo fan que sigui un dels preferits dels pilots de F-1 i que els de motos s'hi sentin com a casa. No en va, dotze pilots de les tres cate gories del Mundial de MotoGP són catalans.

Ara toca pensar en el futur. Què depararà al Circuit? De moment, per a la temporada vinent, la F-1 i les motos, a més d'una llarga llista de curses, estan garantits.

stats