Publicitat
Publicitat

LA GUANTERA

Val la pena comprar un dièsel?

L'any passat es van vendre 913.073 turismes al mercat espanyol, un 50% menys dels que s'havien despatxat el 2005. De moment, fins al 31 de novembre, s'han matriculat 741.600 cotxes (109.000 dels quals a Catalunya). Si analitzem aquestes vendes ens trobem que un 1,3% correspon als cotxes híbrids o elèctrics, un 28,4% als que es mouen per gasolina i el 70,3% restant pertany als que fan servir dièsel. És evident, doncs, que l'opció guanyadoraés precisament aquesta última, tot i que els avantatges d'aquesta tria són cada vegada més difusos. De fet, el 77% dels cotxes que circulen per Espanya són dièsel.

Aquesta setmana el preu mitjà d'un litre de gasoil A als sortidors de Barcelona ha estat d'1,295 €, mentre que el de la gasolina de 95 Octans és d'1,302. Però durant la major part de la resta de l'any el preu del gasoil ha estat per sobre del de la gasolina. Molt poc, però per sobre. Al juliol, per exemple, el gasoil va arribar al preu màxim, a 1,329 € el litre. Si comparem aquests preus amb els de l'any passat, la gasolina ha viscut una inflació del 10%, mentre que la pujada del gasoil ha estat d'un 18%. Això ens demostra que el concepte del gasoil com a carburant econòmicestà quedant obsolet. Pendents de les càrregues fiscals que han d'entrar en vigor, la qüestió és saber si s'ha acabat definitivament el temps d'aquest combustible com a alternativa econòmica.

Fins ara el consumidor final no rep directament l'impacte del cost d'aquest carburant, ja que la càrrega impositiva que suporta és menor que la de la gasolina, tot i que la cotització internacional és superior; i, de fet, tot i l'escalada de preus, el combustible que es ven a l'estat espanyol encara és més barat que el que podem trobar a les gasolineres dels altres socis comunitaris. Però el futur es presenta incert.

Cada vegada que un fabricant de cotxes presenta una generació nova de motors de gasolina aconsegueix acreditar una reducció d'un litre en el consum per cada cent quilòmetres. En canvi, quan el que es mostra és una fornada nova de motors que fan servir el gasoil, com a màxim s'arriba a un estalvi de 0,3 litres, a tot estirar. I és que mentre que la tecnologia utilitzada en els motors dièsel està a punt de tocar sostre, en gasolina no paren de revelar innovacions.

Curiosament, la clau d'aquesta rebaixa està en solucions que provenen del dièsel, però aplicades a la gasolina. Els motors de nou encuny són més petits, tant de cilindrada com de dimensions i pes. És el que s'anomena downshifting . Ara el que marca la pauta són els propulsors d'1.2, 1.3 i, com a molt, 1.6, en combinació amb la injecció directa i l'ús del turbocompressor. Tot això per no parlar del valor ecològic d'aquests motors, capaços de llençar moltes menys emissions contaminants que les versions anteriors i qualsevol competidor dièsel. Amb aquesta tecnologia, alguns constructors ja comencen a passar dels dièsel. És el cas, per exemple, de Nissan, que amb la nova generació del Micra ofereix uns consums tan baixos que no tenen cap necessitat de fer-ne una versió de gasoil.

Com més petit, millor

Sempre s'ha dit que perquè la compra d'un cotxe dièsel surti a compte cal que el seu conductor faci un mínim de 30.000 quilòmetres anuals. Per sota d'aquesta distància l'opció del gasoil no val la pena. L'empresa Audatex, però, ha fet un estudi molt interessant. Segons aquest informe, la despesa en combustible d'un turisme després d'haver rodat 90.000 quilòmetres significa dos terços del cost total de manteniment d'aquest cotxe per a aquest quilometratge, incloent-hi també les revisions, les reparacions, els canvis de pneumàtics i la substitució d'elements consumibles.

Una de les conclusions d'aquest informe estableix una diferència molt gran entre el cost de manteniment dels diferents segments en què es divideix el mercat en funció de l'increment del consum de carburant segons creix la grandària, el pes i la potència del cotxe analitzat. Un altre element més per apostar pels motors nous de gasolina.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT