26/05/2012

Toyota GT 86: un parc temàtic al garatge de casa

3 min
El GT 86 té una bona relació entre el preu, les prestacions i l'equipament.

Al llarg de la seva història Toyota ha fabricat alguns esportius que s'han convertit en mítics: dels Sport 800, 2000GT, AE86, als MR2, Supra o, més recentment, els Celica amb què Carlos Sainz va guanyar moltes curses i dos títols del Mundial de ral·lis. Gràcies al caràcter d'aquests cotxes, el fabricant japonès ha venut més de cinc milions d'unitats dels seus models més lúdics.

Però ara feia força temps, massa, que el seu portfolio no incloïa un vehicle amb una dimensió tan emocional. La societat que Toyota ha establert amb Subaru, una altra marca amb molta tradició esportiva -especialment als ral·lis, com vam veure amb el mateix Sainz o amb els desapareguts Colin McRae i Richard Burns- ha permès la creació del nou GT 86.

Aquest cotxe, del qual la marca japonesa espera vendre a l'Estat 250 unitats aquest any a partir del juliol i 360 més el vinent, està sent un boom als EUA. El GT 86 està enfocat cap a la diversió dels que l'hauran de conduir. Conceptes com l'eficiència, la comoditat o la polivalència passen a un segon terme, però sense quedar descartats del tot. És un cotxe per passar-ho bé des del primer moment, pensat per no atabalar els usuaris gràcies a una gestió senzilla, però capaç de transmetre prou sensacions. Per això s'ha prescindit d'utilitzar un motor amb turbocompressor i s'ha recorregut a un d'atmosfèric, de reaccions molt més dosificables. Disposa d'algunes ajudes electròniques perquè la conducció sigui encara més fàcil, però si les desconnectem, el cotxe tampoc no canvia radicalment.

Aquesta tracció al darrere disposa al davant d'un motor bòxer molt compacte, capaç de proporcionar 200 CV. Això pot semblar poc, d'entrada, i més pel fet que per trobar-los cal fer girar el propulsor molt alt de voltes. Però quan agafem el cotxe, ràpidament ens adonem que aquesta potència és suficient per passar-ho bé. Només cal jugar una mica amb la transferència de pesos i amb el canvi manual de sis velocitats, molt precís i divertit, molt més que no pas la versió automàtica, massa llarga, i que té tendència a descafeïnar una mica aquest cotxe.

El GT 86 -que es diu així perquè 86 mm és la mida del diàmetre X carrera dels seus pistons, o el de la sortida dels escapaments, però sobretot perquè vol retre homenatge a l'AE86- és molt àgil, amb una velocitat de pas pels revolts espectacular, i un comportament dinàmic que ho fa tot molt fàcil.

La clau perquè això sigui així la trobem en la distribució dels pesos i la situació del motor, molt baixa, que ajuda a rebaixar el centre de gravetat d'un cotxe que només pesa 1.180 quilos, la qual cosa contribueix a la bona estabilitat del conjunt.

Amb un bon nivell d'acabats -molt en coherència amb la filosofia d'aquest cupè 2+2- i set opcions de colors per als futurs clients, no arriba als 30.000 euros (33.490 per a la versió amb canvi automàtic i tapisseria especial), un preu molt polític. No és car, però tampoc econòmic. Suficient per plantar cara a la competència, seduir futurs usuaris, i no picar-se els dits amb aquest producte. Una bona relació entre el preu, les prestacions i l'equipament.

Però a Toyota no han fet el GT 86 per competir amb l'economia que els donen les vendes dels Auris, Yaris, Prius o Land Cruiser. L'han fabricat per passió i per respecte a la seva genètica de competició.

FITXA TÈCNICA

PREU: des de 29.990 euros

EMISSIONS: 181 g Co2/km

MOTOR: 1.998 cc, gasolina, 4 cil. bòxer, doble injecció

POTÈNCIA: 200 CV a 7.000 rpm

CANVI: manual de 6 velocitats (o automàtic)

TRACCIÓ: al darrere

MIDES: 4.240x1.775x1.285 mm

PES: 1.670 quilos

MALETER: 223 litres

DIPÒSIT: 50 litres

stats