06/08/2016

Els SUV han arribat per quedar-se

4 min
Cada cop es pot escollir entre un catàleg més variat de SUV.

A l’Estat, un de cada tres cotxes que es venen actualment a clients particulars és un SUV. La dada és una més que il·lustra el creixement constant de les vendes del segment del mercat que ocupen els polivalents. Els Sport Utility Vehicles són automòbils amb aspecte de totterreny que acostumen a moure’s més per ciutat i carretera que per camins no asfaltats. La caiguda de l’acceptació dels 4x4 convencionals coincideix amb l’auge d’aquests cotxes amb aspecte de totcamí però que tenen una orientació fonamentalment urbana.

A Nissan van ser els creadors d’aquest concepte crossover amb el llançament del Qashqai, que el 2007 va començar sent un turisme compacte elevat i que ha sigut el dominador del segment. Després, aquest model ha hagut de fer front a l’oposició del seu cosí, el Renault Kadjar, i més tard al Hyundai Tucson, entre molts altres.

El fenomen de vendes dels SUV va començar com una moda que semblava fugaç. En poc temps, s’ha convertit en una necessitat, una prioritat per a tots els fabricants, que s’han vist obligats a incloure’ls en la seva gamma per no perdre competitivitat. L’últim producte que s’ha incorporat al mercat és l’esperat Seat Ateca. Segons Marco Toro, director general de Nissan a Espanya: “L’arribada de productes nous com aquest, lluny de ser una competència o un motiu de preocupació, encara farà créixer més el negoci, ja que hi ha molt camp per córrer. El mercat espanyol, amb 1,1 milions d’unitats despatxades l’any passat, encara està lluny del seu potencial real, que podria créixer fins a 1,3 milions. L’augment de les vendes, en el pitjor dels casos, vindrà d’altres sectors”.

El boom dels SUV ha fet que s’hagin creat subsegments dins de la mateixa divisió, en funció de les mides d’aquests cotxes. L’estètica i l’exclusivitat dels TT es manté parcialment en aquests cotxes de personalitat polièdrica que, en tot cas, ara són més acceptats perquè també són més sostenibles.

Jordi Brunat, professor de planificació estratègica d’Esade, especialitzat en automoció, pensa que “el cotxe és una extensió de la persona, de la seva personalitat, forma de vida, hàbits, capacitat econòmica i encaix en la societat”. En això coincideix amb Lluís Puerto, secretari tècnic de la Fundació RACC, que diu que el cotxe “ha sigut i continua sent un reflex de la societat”.

Les raons per comprar un SUV

Encara n’hi ha que consideren que la compra d’un SUV no és una decisió racional, però que aquests cotxes tenen uns valors que entusiasmen i motiven els potencials clients. Arantxa Alonso forma part de l’equip de Product Marketing de Seat, i en concret és la responsable de l’Ateca. Per a ella, l’explosió dels SUV respon a quatre necessitats dels usuaris: la primera és la recerca d’una posició de conducció dominant, que ve donada per l’alçada superior en què se situa el conductor en el cotxe.

El segon factor motivador és el disseny. Un SUV és un vehicle associat a una imatge innovadora, trencadora, que queda vinculada al concepte de robustesa, i que transmet personalitat.

En tercer lloc, l’espai interior que trobem en aquests models ens fa plantejar que un SUV pot ser la gran alternativa a un turisme convencional.

I, finalment, la versatilitat que ofereixen aquests cotxes acaba fent decidir els hipotètics compradors.

En gairebé deu anys, els motors de gasolina de nova generació han anat substituint les preferències inicials pels dièsel, i les transmissions integrals han quedat relegades per les 4x2 reforçades amb sistemes d’assistència electrònica que ens permeten no trobar a faltar una motricitat total en les superfícies de menys adherència.

El 2010 només un 7% dels clients de cotxes nous es plantejava comprar un SUV. Ara les previsions diuen que el creixement del segment arribarà a ser d’un 40% abans del 2025.

SUV, familiar o monovolum?

Si les opcions a l’hora d’adquirir un vehicle nou són aquestes és perquè el que ens cal és un cotxe amb una determinada capacitat de càrrega, tant de persones com d’objectes. La necessitat de traslladar més de cinc passatgers ens farà optar per un SUV gran, amb la possibilitat de dotar-lo d’una tercera filera de seients… o per un monovolum que, per preu, pot ser l’opció més interessant.

Si busquem fer quilòmetres amb agilitat, l’alternativa d’un cotxe familiar, normalment derivat d’un turisme compacte, pot ser la millor opció. I si a més de tot això ens interessa que puguem anar a la muntanya algun dia a buscar bolets, portar les planxes de surf o no patir per pujar a una estació d’esquí, la tria passa pel SUV.

Alguns exemples: si volem comprar un Seat, el dubte plantejat passaria per haver de triar entre un Ateca, un León ST i un Alhambra. A Renault les opcions serien el Captur o el Kadjar (segons les places desitjades) com a SUV, l’Espace com a monovolum i el Mégane com a familiar. I en el cas de Skoda, optaríem pel nou Kodiak (SUV de set places), el Roomster com a monovolum o el Fabia Combi.

Els tòpics més negatius dels SUV

A partir del 2020 la normativa europea obligarà que el límit màxim d’emissions contaminants (legislació Euro VI) passi a ser de 95 g de CO 2 per quilòmetre. Els que creguin que això pot ser un inconvenient per als SUV, desconeixen la naturalesa dels seus motors. La sostenibilitat dels 4x4 més autèntics era força discutible, no únicament pel consum sinó també per la seva tracció integral. Però, actualment, el mix de motoritzacions (el perfil mitjà, en termes de màrqueting) passa per uns motors que cada vegada tenen menys cubicatge, que en alguns casos només tenen tres cilindres, i que són extremadament lleugers, la qual cosa els permet tenir un nivell d’emissions relativament contingut. Per no parlar de l’ajuda a la reducció del consum que permet l’electrònica d’última generació.

Un altre tòpic que cau és el del pes. Els SUV compactes difícilment passen actualment dels 1.400 quilos, ja que en la majoria de casos aprofiten directament la plataforma dels turismes dels quals es deriven. I, finalment, la capacitat de càrrega, que, en el cas dels 4x2, és molt competitiva.

stats