Publicitat
Publicitat

FÓRMULA 1

Pluja a la pista i tothom pendent dels despatxos

Fernando Alonso ho tenia clar: "Ha estat el divendres més insuls de l'any". I és que el circuit britànic de Silverstone es va llevar amb pluja i no va ser fins a la darrera part dels entrenaments de la tarda que els pilots van poder rodar en sec i van treure conclusions de cara a la cursa. Però, en el fons, el pilot asturià de Ferrari estava parlant de les sensacions a la pista, res a veure amb la intensitat que hi va haver als despatxos. Allà va ser on els responsables de la Fórmula 1 s'ha vien de decantar sobre la polèmica normativa dels difusors bufats, l'enèsim canvi de reglament per intentar evitar que Red Bull guanyi, o com a mínim que no ho faci amb tanta facilitat com fins ara.

Després d'un inici de mundial extraordinari, amb sis victòries en vuit Grans Premis disputats, Sebastian Vettel no només lidera el campionat del món sinó que a més ho fa amb un avantatge de 77 punts, una distància gairebé insalvable quan ni tan sols s'ha arribat a l'equador del mun dial. I aquest és el maldecap principal que tenen Bernie Ecclestone -propietari de la Fórmula 1- i Jean Todt -president de la FIA-. A cap dels dos els fa cap gràcia aquest domini aclaparador del pilot alemany, perquè això podria significar que el nou campió de la Fórmula 1 es decideixi quan encara faltin moltes proves per acabar el campionat. Això significaria un cop molt dur per a una competició que quedaria descafeïnada abans d'hora.

Però l'última modificació del reglament ha provocat molta polèmica entre les escuderies: la limitació de la sortida de gasos del motor mentre els cotxes no acceleraven. Aquesta havia estat una de les últimes innovacions de Red Bull. Primer, amb els difusors bufats l'escuderia aconsegueix que els gasos que surten del tub d'escapament es dirigeixin cap a l'aleró i així obtenen més adherència a les curses. I després va treballar perquè el seu motor Renault també expulsi gasos mentre el pilot no accelera, per mantenir aquesta adherència suplementària a les frenades i a l'inici dels revolts.

La FIA havia decidit limitar la sortida de gasos, de manera que quan el pilot no accelerés el motor n'expulsés un màxim del 10%. Però això va encendre els ànims dels diferents equips que, com Red Bull, estan equipats amb motors del fabricant francès (Renault i Lotus). L'argument és que amb aquesta limitació els motors corren el perill de trencar-se. Inicialment la federació havia autoritzat que els equips amb motor Renault poguessin ampliar aquest marge fins al 50%, però aleshores van ser els altres equips els que van protestar, ja que ho consideren un tracte de favor. L'última decisió, presa ahir a la tarda, limita la sortida dels gasos al 50% a totes les escuderies del mundial. Ara el dubte és saber si aquesta modificació aconseguirà, finalment, tallar les ales als Red Bull.