RAL·LI
Esports 31/12/2011

El Perú, la gran atracció del Dakar 2012

Nuria García
2 min
El recorregut d'aquesta edició del ral·li Dakar, imprès sobre un dels vehicles a Buenos Aires, ciutat on comença l'aventura.

BARCELONACoincidint amb l'any nou, l'1de gener també comença una nova edició del Dakar, el ral·li més dur i el més conegut. Per quart any consecutiu, el Dakar recorrerà Amèrica del Sud, però aquesta edició arrenca amb moltes novetats. La principal, el Perú, el tercer país per on passarà la caravana del ral·li. Lima, la capital, posarà el punt final després de 15 dies d'emocions fortes.

"El sud del Perú serà molt difícil. Les etapes entre Arequipa i Nasca i entre Nasca i Pisco són d'allò més difícils. Són etapes de desert i dunes, curtes però molt denses i tècniques". Les paraules d'Etienne Lavigne, director del Dakar, durant la presentació, desvelaven la sorpresa que els organitzadors tenien reservada als participants. El Perú, per on transcorren les quatre últimes etapes, no serà un terreny fàcil, tot el contrari. A diferència de l'edició del 2011, quan qui va sortir de les dunes de Fiambalá líder ho tenia tot de cara per adjudicar-se el triomf -les dues últimes etapes entre San Juan, Córdoba i Buenos Aires eren pràcticament de transició-, aquest cop caldrà dosificar-se per arribar a Arequipa amb les piles carregades per afrontar el tram final.

Revalidar el triomf

Marc Coma i Laia Sanz tractaran de repetir la victòria en motos en la general i en la categoria femenina, respectivament. El pilot d'Avià sap que els seus rivals no li posaran les coses fàcils, però intentarà assolir una cosa que fa una dècada que ningú ha aconseguit: guanyar el Dakar dues vegades consecutives. El 2002, l'italià Fabrizio Meoni va revalidar el títol aconseguit en l'edició anterior, però des de llavors ningú ha pogut guanyar el Dakar de manera consecutiva en motos. Per segon any consecutiu, Coma tindrà com a motxiller el també català Joan Pedrero, que el 2011 va ser cinquè de la general.

Coma, que afronta el seu desè Dakar, haurà de lluitar amb el seu màxim rival -amb qui s'ha repartit els triomfs des del 2005-, Cyril Despres, però també haurà de controlar Helder Rodriguez i Chaleco López.

Per la seva banda, Laia Sanz vol repetir el bon paper que va fer en el seu debut, quan va aconseguir proclamar-se guanyadora en la categoria femenina. Aquest any, el seu objectiu és millorar en la classificació general -el 2011 va ser 39a-. Per aconseguir-ho, Laia Sanz compta amb un nou equip (Gas Gas) i un nou motxiller (Marc Guasch).

Per acabar, Jordi Viladoms també té opcions de fer un bon paper al Dakar 2012. El català, que el 2011 va ser desè, estrena equip (Bordone Ferrari), en el qual tindrà com a company Gerard Farrés i com a director esportiu Jordi Arcarons.

La categoria de cotxes és la que es resisteix al triomf d'un pilot català. Lucas Cruz va aconseguir la victòria el 2010 com a copilot de Carlos Sainz, però cap català al volant d'un cotxe encara no ha aconseguit pujar fins al capdamunt del podi. Aquest any, Nani Roma està disposat a intentar-ho. Després de guanyar el Dakar 2004 sobre una moto, el pilot de Folgueroles vol repetir el triomf, però sobre quatre rodes. Per a aquesta edició del 2012, a diferència de la del 2011, arriba més preparat i amb un equip de garanties.

El favorit per al triomf en cotxes és el guanyador del 2011, el qatarià Al-Attiyah, a més de Peterhansel i De Villiers, que de ben segur no posaran les coses fàcils a Nani Roma.

stats