Publicitat
Publicitat

LA GUANTERA

Ocasions contra la depressió

La crisi fa que no es venguin cotxes nous. Tot i les ofertes dels fabricants, el mercat no para de caure, però en canvi cada vegada es venen més cotxes de segona mà. Segons la Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor (FECAVEM), a Catalunya per cada cotxe nou que surt del concessionari se'n venen 2,3 d'usats a un preu mitjà situat al voltant dels 12.000 €.

La xifra està una mica per sobre de la d'Espanya, on la proporció és d'1,7 cotxes de segona mà per cada un de nou. Això fa que el mercat estatal de cotxes d'ocasió sigui el cinquè europeu, darrere dels de França, Regne Unit, Itàlia i Alemanya.

Aquest negoci està creixent especialment en aquest segon semestre, sobretot després de l'estiu. La firma Seguros.es, que es dedica a comparar el preu de les pòlisses de les companyies asseguradores a través d'un motor de recerca a la xarxa, afirma que durant els tres mesos d'aquest estiu només un 34,4% dels cotxes venuts eren nous, mentre que el 65,6% restant eren d'ocasió.

El mercat dels cotxes que ofereixen una nova oportunitat creix contínuament. La consultora MSI assegura que fins al mes passat es van fer 1,32 milions de transferències a Espanya des de principis d'any; això vol dir un increment d'un 11,3% respecte al mateix termini de l'any anterior.

Resulta significatiu que els vehicles de més de 10 anys i els de menys de 5 -els dos extrems de l'oferta de cotxes d'ocasió- siguin els més buscats: les seves transaccions suposen el 70% dels volum total d'aquest negoci.

El perfil dels compradors de cotxes d'ocasió "és una mica difícil de definir", segons diu Miquel Donnay, president del Gremi del Motor de Barcelona. "Són joves que busquen el seu primer vehicle, i que encara no estan molt avesats a la conducció; famílies que en necessiten un altre, o fins i tot un tercer cotxe; parelles que han de passar a un cotxe familiar quan han vist que els arribaven més fills...", explica. Però també hi ha un 39,54% dels compradors que procedeixen d'un àmbit professional, contra un 57,60% que són particulars.

De cotxes d'ocasió n'hi ha de moltes classes: seminous (cotxes d'un o dos anys d'antiguitat, amb menys de 15.000 km i la garantia de fàbrica encara vigent), unitats quilòmetre zero, models de gerència, demostració, flotes de lloguer, excedents de rènting, lísing... Un per a cada comprador, segons la necessitat que tingui, i un per a cada butxaca. Jaume Roura és el president de la Fecavem, i creu que -sobretot en temps de crisi- la compra d'un cotxe de segona mà és "una acció intel·ligent que pot suposar un estalvi molt important respecte a l'adquisició d'un cotxe nou".

Per això aquesta entitat impulsa el saló Ocasió, centrat en els vehicles garantits, que va obrir ahir les portes al recinte firal de Barcelona i que presenta gairebé 1.200 cotxes usats que poden arribar fins a un 30% de descompte respecte al preu dels seus homòlegs nous de trinca. A Montjuïc trobarem propostes des de 5.000 € fins a 100.000 €, depenent del model, lògicament.

Perquè els futurs compradors puguin estar convençuts de les operacions comercials a tancar, tots els models exposats ofereixen un mínim d'un any de garantia. I per si això no fos suficient, l'empresa Dekra -que fa més d'un milió de peritatges i vint-i-un milions d'inspeccions ITV anuals- ha fet una revisió tècnica molt exhaustiva a tots els models exposats, que van acompanyats del corresponent certificat que testimonia el funcionament, la seguretat, la fiabilitat i el condicionament de tots els cotxes.

Joan Maties Garcia és el CEO de Dekra a Espanya, i té clar que "la complicada situació del Vehicle d'Ocasió (VO) durant tants anys estava causada per la falta de confiança dels compradors i pel fet que en el passat ha estat més fàcil comprar un cotxe nou que un de segona mà, però ara això és molt diferent".

A l'edició del saló Ocasió de l'any passat van vendre 516 cotxes, la meitat de les unitats exposades, i dies després es van seguir venent més models, fins a 243 més, a les instal·lacions dels expositors ja fora de la fira. "Això vol dir un volum de negoci superior als 14 milions d'euros, que aquest any intentarem superar perquè tenim un 15% més d'expositors que l'any passat, i hem fet créixer la superfície expositora un 37,5% més", assevera eufòric Josep Alcaraz, el director d'aquesta mostra.