Publicitat
Publicitat

Melbourne, pendent del futur del seu Gran Premi

Ecclestone diu que la cita australiana és la cursa menys viable del calendari

Austràlia acollirà, una edició més, el primer GP de Fórmula 1 de la temporada. Melbourne va agafar el 1995 el relleu d'Adelaide i acollirà aquesta prova com a mínim fins al 2015. A partir d'aquí, el futur de Melbourne com a capital australiana de l'automobilisme no és gens clar i la possible no renovació del contracte està acaparant més atenció que el GP en si.

En paraules del mateix Bernie Ecclestone, "Melbourne és la cursa menys viable del campionat", tot i que, paradoxalment, és també la més multitudinària, amb més de 110.000 espectadors l'any passat. En el context d'una negociació que es preveu dura, el màxim dirigent de la F-1 va dir la setmana passada que, si fos per ell, "signaria amb Melbourne un contracte per als pròxims 50 anys", però que també "hi ha altres ciutats australianes interessades a acollir el GP", i va afegir: "I, si no, marxarem d'Austràlia, no passa res. Hi ha altres països que estarien encantats d'acollir un GP".

L'any passat, el GP va costar a l'estat de Victòria 57 milions de dòlars australians (44,5 milions d'euros), 30 milions (23,5) dels quals van anar a parar directament a mans d'Ecclestone en concepte de llicència i drets de cursa, segons va rebel·lar el Herald Sun . A partir d'aquí, comença el ball de xifres, i mentre que la Grand Prix Corporation calcula que la cursa va reportar 70 milions de dòlars (54,7) de beneficis directes i indirectes, l'estimació real i els sectors crítics devaluen la xifra a 40 (31,3) milions.

El premier de l'estat de Victòria, Ted Baillieu, es va afanyar a dir la setmana passada que "el GP és bo per a l'estat i per a la ciutat perquè la situa en el panorama internacional" i va desmentir la publicació del Herald Sun . La ministra de Turisme, Innovació i Serveis de Victòria, Louise Asher, ha anat més enllà que el premier i ha dit que "el cost de la cursa és massa alt" i que només s'asseurà a negociar una renovació de contracte sempre que aquest contracte sigui a la baixa. Tot i això, ha assegurat que farà tot el que pugui "perquè la F-1 es quedi a Melbourne en els pròxims anys".

Més enllà del cost econòmic de l'esdeveniment, Melbourne es resisteix a perdre el seu valor icònic a escala mundial de ciutat moderna, cosmopolita i capital australiana de l'esport. La distància geogràfica respecte a la resta del món juga en contra del país, i l'esport és l'aparador perfecte per situar-lo en el mapa.

Les desorbitades xifres que mou la F-1 han fet que un país en recessió com Espanya, que fins l'any passat era l'únic que acollia dos GP de F-1 (abans també ho havia fet Alemanya), s'hagi vist obligat a celebrar només una prova i a alternar el Circuit de Montmeló amb el circuit urbà de València.

Pels australians, la sensació és que ser seu d'aquest Gran Premi de la F-1 i del Grand Slam de tennis (el primer dels quatre grans torneigs de la temporada, amb seu al Melbourne Park) és el millor reclam publicitari, de la mateixa manera que, en paraules de Ferran Adrià, el millor reclam publicitari per a Catalunya és tenir presència a la samarreta del Barça.