Publicitat
Publicitat

REIAL MADRID

Davant la força de La Masia, ara potencien un nom nascut el 2007

El Madrid imposa la marca La Fábrica per al seu planter

El Reial Madrid va començar ahir la pretemporada amb sis jugadors de La Fábrica, el nom que està intentant imposar de manera un pèl artificial el club blanc per reforçar la potència del seu futbol base.

El Reial Madrid va començar ahir la pretemporada pujant a un avió per iniciar una gira pels Estats Units, i en l'expedició, al costat de José Mourinho, hi havia sis jugadors del que ara anomenen La Fábrica: Tomás Mejías i Jesús (porters); Casado i Nacho (defenses), i Jesé i Joselu (davanters). Segurament cap d'aquests sis començarà la temporada al primer equip, algun d'ells tindrà alguna oportunitat durant el curs i potser a la llarga un -o més d'un- es convertirà en un dels millors jugadors del món. Fins que això no passi, al primer equip del Madrid només hi ha cinc jugadors formats en aquesta fàbrica: Casillas, Adán, Granero, Arbeloa i Callejón. Aquest dèficit, que el Madrid exgal·làctic de Florentino Pérez ha intentat pal·liar recomprant Granero, Arbeloa i ara Callejón, ha coincidit en el temps amb la imposició des del club del concepte La Fábrica. Una operació de màrqueting en tota regla.

@LaFabricaRM

El primer cop que la web oficial del Reial Madrid va començar a referir-se al seu futbol base com a La Fábrica va ser el 2007, però no ha sigut fins fa poc, sobretot gràcies a la força de Twitter (el 22 de maig van crear el compte @LaFabricaRM) que el nom ha començat a sonar amb més força, tot i que encara no ha quallat del tot. Existeix un hashtag -#lafabrica-, que no ha creat el club però sí que l'ha utilitzat, que no ha tingut gens d'èxit. "El dia que el facin servir de debò l' As i el Marca agafarà més força, però sobretot quan hi hagi molts jugadors del planter al primer equip", explica Xavier Grau, expert en naming -tècnica per a la creació de marques-, que afegeix: "La Fábrica és un espai físic com La Masia, però en aquest cas no ha fet falta cap operació de màrqueting al darrere, ha sorgit sola". De fet, mentre que a la pàgina web del club blanc hi ha un apartat específic que es diu La Fábrica -amb un logotip especial- i cada cop que es refereixen al seu planter en una notícia fan servir La Fábrica com a sinònim de futbol base, a la pàgina del Barça el concepte La Masia no apareix tant, no és tan obvi, perquè no els cal. A més a més, Xavier Grau apunta que La Masia et porta a pensar en el camp, els productes de la terra, en la pagesia, mentre que La Fábrica evoca la producció industrial i en sèrie.

En aquesta línia, Javier Velilla, professor de branding de la UOC i soci director de la consultora Comuniza, afirma: "Les marques no són el que diuen que són, sinó el que la gent pensa que són; el Madrid necessita dosis d'autoestima davant el que està aconseguint el Barça amb La Masia" .

El 'Marca' ja en parla

Tal com diu Xavier Grau, quan l' As i el Marca comencin a fer servir aquest concepte amb regularitat, podrem dir que la marca ha triomfat. Doncs ahir el diari amb més tirada de l'Estat espanyol, el Marca , titulava: "El negoci del Getafe és La Fábrica del Reial Madrid", fent referència a l'enèsim fitxatge del Getafe sortit del planter blanc, Pablo Sarabia, que ahir va ser presentat. La Lliga espanyola està plena d'excel·lents jugadors fabricats al Reial Madrid: Negredo (Sevilla), Borja Valero i Diego López (Vila-real), Soldado i Parejo (València) i tants d'altres. El dia que aquests jugadors es quedin vestint sempre de blanc, La Fábrica potser serà una DO -denominació d'origen-, però encara no.