14/01/2012

Honda EV-neo: evolució elèctrica de la Scoopy

3 min
L'autonomia de l'Honda EV-neo permet fer uns 30 quilòmetres sense carregar-ne la bateria.

Honda s'ha proposat que l'any 2020 tant els cotxes com les motos que fabrica emetin un 30% menys de CO a l'atmosfera del que contaminaven fa dotze anys. Mentre que en el camp dels vehicles de quatre rodes es treballa amb cotxes híbrids i amb els moguts per pila de combustible, en motos el marge per córrer queda limitat al de l'energia elèctrica.

Dins d'aquest àmbit el fabricant japonès ha produït l'EV-neo, una escúter elèctrica pensada inicialment per al mercat asiàtic. Amb la base d'aquest producte, l'any passat va començar al Japó un programa pilot consistent a comercialitzar mil unitats d'aquest model a través d'un sistema lísing de 4.000 € en tres anys per a una moto pensada per a un ús bàsicament professional.

Barcelona, ciutat laboratori

En realitat es tracta d'una prova laboratori per recopilar informació sobre el comportament d'una generació de vehicles que encara està en una fase bastant experimental. Però perquè la recollida de dades fos més vàlida, calia investigar en àmbits ben diferents als del territori japonès. I aquí és on ha entrat en escena la ciutat de Barcelona, on les motos urbanes fetes per Honda sempre han tingut un gran protagonisme als carrers, primer amb les Scoopy i més tard amb les SH.

La força de la filial espanyola d'Honda va convèncer la central nipona de la cessió de vint unitats de l'EV-neo que l'Ajuntament de Barcelona fa servir per vigilar alguns pàrquings, la zona del Fòrum, el Parc Güell, o per al manteniment de les platges de la Barceloneta, en coherència amb la voluntat del consistori d'electrificar la ciutat al màxim. Un equip del RACC controla totes les dades de l'experiència i les envia al departament de R+D d'Honda al Japó, on treballen amb aquesta informació per a la construcció d'una moto elèctrica futura pensada exclusivament per al mercat europeu.

L'EV-neo permet superar pujades de fins a un 12% amb una càrrega de 30 quilos. Porta un motor elèctric molt compacte, amb una bateria Toshiba de ió-liti, recarregable al 100% sense efecte memòria, i utilitza una tecnologia derivada del cotxe híbrid Insight fet pel fabricant japonès. Aquesta escúter té dos carregadors d'energia: un de ràpid, que permet recuperar tota la càrrega en mitja hora, i un altre -més pesant, que cal deixar fix en un lloc- que triga tres hores per fer tot el proveïment; es comercialitzen separadament i requereixen adaptadors per als endolls europeus.

No sembla elèctrica

La teoria diu que l'autonomia d'aquest model permet fer uns 30 km, però en la nostra prova no vam superar els 15, una circumstància condicionada pel pes elevat del conductor i pel ritme (45 km/h) emprat en el recorregut purament ciutadà, més elevats que els que està preparada per assumir.

De totes les motos elèctriques que hem provat, aquesta Honda és la que té un comportament més semblant al d'un model convencional amb motor de combustió interna. Destaca la resposta progressiva del motor, amb un bon sistema de retenció en desaccelerar, i el comportament adequat del xassís, a pesar d'una forquilla massa tova, gràcies també a la secció generosa de les rodes, més gran de l'habitual en aquesta mena de motos. Disposa d'un sensor de pressió al seient que impossibilita el moviment de la moto encara que accelerem si no hi estem perfectament asseguts per evitar els ensurts que ens pot ocasionar un motor completament mut.

L'EV-neo, un bon experiment en un camp encara amb moltes coses per fer i descobrir.

FITXA TÈCNICA

PREU: No es comercialitza

MOTOR: Elèctric. 0,58 Kw

EMISSIONS: Zero

BATERIA: Ió-liti, 72 vols

EMBRAGATGE: En sec, multidisc de fricció

RODES: 12''

PES: 106 kg

stats