Publicitat
Publicitat

LA GUANTERA

Garbí ZE: emprenedors de l'Empordà

Abans del naixement dels famosos Hispano Suiza o dels Pegaso, a començaments del segle XX a Barcelona hi havia un grapat de fàbriques de cotxes: Castro, David, D i G, Elizalde, España, Iberia, Ideal, Nacional Pescara, o fins i tot De la Cuadra, que ja a principis del 1900 es dedicava a la construcció de cotxes elèctrics.

En realitat, aquelles factories eren en alguns casos només petits tallers artesans que fabricaven sèries molt curtes d'automòbils produïts de manera totalment artesanal.

Avui dia, els processos industrials moderns fan impensable l'existència d'empreses d'una dimensió tan reduïda com les d'alguns d'aquells pioners.

Però el naixement de tecnologies noves, com ara la producció de cotxes moguts per energies alternatives, és un escenari que brinda oportunitats a alguns emprenedors amb més creativitat i valentia que no pas recursos a l'abast.

Aquest és el cas de l'empresa Garbí Team, nascuda a Figueres fa disset anys. Impulsada per Juli Planas, aquesta firma es va dedicar a la construcció de rèpliques d'uns cotxes esportius, els Lotus Super Seven, que a Anglaterra es van fer molt populars perquè havien constituït la base per a molts campionats amateurs d'automobilisme.

Planas va fornir amb aquells cotxes les graelles més nombroses dels campionats de Catalunya, gràcies a una filosofia anomenada gentlemen drivers enfocada als que no busquen en la pràctica d'aquest esport una projecció professional, i que tan sols pretenen córrer alguns caps de setmana a l'any a un preu molt contingut.

Des de la seva creació s'han construït més de 80 unitats dels Garbí, primer moguts per motors de dos litres procedents del Ford Sierra, i des de fa sis anys per propulsors de moto, concretament de la Yamaha R1 de 1.000 cc, molt més agressius i divertits. Però ara arriba una nova generació dels Garbí: la ZE, inicials que corresponen a la fórmula Zero Emissions. Inicialment, del taller d'en Planas a l'Empordà n'havia de sortir un GT d'altes prestacions. Però uns quants dels pilots/clients que corren habitualment les curses de la Fórmula Garbí van convèncer en Juli de la necessitat de construir un cotxe basat en l'energia elèctrica, i entre tots van crear una societat per donar viabilitat al projecte.

El Garbí ZE ja és una realitat, i hem tingut ocasió de provar-lo. Però, de fet, es tracta d'un model únic, que no tindrà continuïtat. Els seus creadors van pensar que aquest producte podria tenir molta sortida com a vehicle de lloguer per a hotels de luxe, complexos turístics, camps de golf... La idea es va deixar córrer i va agafar un nou rumb. Ara el Garbí ZE és una plataforma per desenvolupar una tecnologia pròpia, basada en la utilització de l'energia elèctrica, enfocada a una projecció industrial de l'automòbil. Des d'aquesta empresa ja treballen en la transformació de vehicles comercials, com la Renault Kangoo, per donar solucions sostenibles a comunitats laborals que fan servir aquesta mena d'automòbils que, fins ara, només estaven propulsats per motors tèrmics.

La majoria de fabricants generalistes ja comencen a tenir vehicles comercials elèctrics, però aquest grup d'emprenedors catalans creuen que han trobat una tecnologia capaç d'estalviar molta més energia que no pas el que proposen les grans marques.

El Garbí ZE té una autonomia que permet fer més de 110 quilòmetres per carreteres i autopistes, a una mitjana de 95-100 km/h. Amb dues velocitats de funcionament, disposa d'un recuperador de l'energia que es dissipa en les frenades (com ara el KERS que porten els F-1), però ja estan treballant en un canvi de marxes de tres relacions, que podrà optimitzar encara més el consum d'electricitat. Tot just és un primer pas, un exercici de creativitat i enginy fet a casa nostra, amb tecnologia totalment catalana. Però qui sap si amb els recursos imprescindibles es podria convertir en una feliç creació industrial capaç de plantar cara als gegants de la indústria mundial de l'automòbil.

FITXA TÈCNICA

MOTOR: Elèctric. 25 kW, a 96 V i 250 A

BATERI ES : 60 bateries de 3,2 V, de níquel-cadmi

POTÈNCIA: 25 kW (estàndard) // 35 kW

PES: 600 kg

AUTONOMIA : 110 km per carretera, 130 km per ciutat

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT