24/03/2012

Fiat Panda: els Estopa se'ns han fet grans

3 min
El nou Panda evoca el disseny del primer, però amb formes arrodonides.

Van treballar a la cadena de muntatge de la Seat a la Zona Franca. I potser per això aquesta parella catalana va voler a través d'una cançoneta retre un homenatge a l'últim vehicle que va sortir d'aquell centre de producció: el Panda. Ja saben, aquell del "piñaco por la raja de tu falda ". Però aquell cotxe feia anys que existia, concretament des del 1980, encara que inicialment sota el paraigua de Fiat, una de les marques que més cotxes petits ha produït al llarg de la història: des del 600 fins a l'actual 500, dos èxits comercials a les seves èpoques respectives, passant pel protagonista d'aquesta setmana.

Ara, 32 anys i sis milions i mig d'unitats venudes després, la marca italiana torna a l'atac amb la tercera generació del Panda per competir en el disputat segment A amb un cotxe amb algunes cotes més pròpies de l'estrat immediatament superior del mercat, el B. Per a la casa torinesa aquest és un producte important, per això han invertit gairebé mil milions d'euros en aquest projecte, la majoria destinats a la fàbrica on es produeix, a prop de Nàpols.

Aquest tercer Panda evoca el disseny del primer, però en el que abans era quadrat ara té un punt arrodonit. Tot el cotxe està ple de referències a aquest arrodoniment de la quadratura, començant per la carrosseria de cinc portes, feta en acer i amb un 5% més de rigidesa que la versió anterior i que ara ofereix un extraordinari coeficient de penetració aerodinàmica. A l'interior aquesta coherència amb la suavització de les arestes també hi és present, des del panell d'instruments fet en una sola peça fins a la palanca del fre de mà en forma de ratolí, o fins als catorze (!) forats que hi ha per transportar-hi petits objectes. Un d'aquests forats, el de la guantera -a la qual anomenen bossa marsupial-, és tan gran que fa nosa als genolls dels copilots més llargaruts.

Però aquest Fiat no vol ser un simple exercici de disseny. El Panda busca ser més versàtil i funcional i presentar-se com un vehicle apte no únicament per circular per la ciutat. I ho aconsegueix. Ha crescut onze centímetres, i això millora l'habitabilitat als cinc passatgers per als quals està pensat, un format poc habitual en el segment A. La modularitat dels seients del darrere també permet millorar la capacitat de càrrega: si els pleguem completament i acotem el del copilot podem arribar a transportar objectes de més de dos metres de llarg. Per això a Fiat els agrada dir que aquest és un "monovolum compacte", en una definició una mica agosarada.

El Panda es presenta amb dos nivells d'acabats, Pop i Lounge, i quatre packs d'accessoris que es venen separadament. Pel que fa a les motoritzacions, n'hi ha tres de disponibles: un dièsel 1.3 de 75 cavalls, amb un consum de només 3,9 litres gràcies a la tecnologia Multijet II, i dos de gasolina de 69 i 85 cavalls, respectivament, amb una capacitat d'1.2 i 0.9 centímetres cúbics.

L'any passat van vendre 3.900 unitats del Classic, la segona generació d'aquest cotxe. Enguany n'esperen vendre 5.000, 3.000 dels quals haurien de ser del model nou. La majoria de les vendes aniran equipades amb el motor 1.2 de gasolina, el de 69 cavalls, ja que el de dos cilindres només motiva un 15% dels clients d'aquest producte.

Durant l'any aniran arribant més motoritzacions i versions del Panda: una amb canvi automàtic, una altra que funcionarà amb gas liquat, una tercera amb gas natural i fins i tot una amb tracció a les quatre rodes que serà l'herència de l'antic Panda Sisley. Però les unitats que tindran més acceptació seran les més econòmiques, que ara ja no equival a dir les més senzilles. Carregar d'extres aquest cotxe, que d'origen té uns nivells de seguretat (6 airbags) i de confort més que acceptables, dispara el preu i potser fa més recomanable adquirir un cotxe del segment B.

El millor

  • Suavitat de comportament
  • Bona visibilitat
  • Disseny amb personalitat funcional

El pitjor

  • Algunes combinacions de colors
  • Reposacaps massa durs
  • Gruix de la guantera

FITXA TÈCNICA

  • PREU: Des de 9.900 €
  • EMISSIONS: Des 99 g CO/Km a 120
  • MOTOR: 1.3 dièsel multijet 75 CV 4 cil.; 1.2 gasolina 69 CV 4 cil.; 0.9 gasolina 85 CV 2 cil.
  • CANVI: Manual 5 velocitats
  • TRANSMISSIÓ: Davant
  • MIDES: 365 X 164 X 155 cm
  • PES: De 1.015 a 1.110 kg
  • MALETER: 225 litres
  • DIPÒSIT: 37 litres
stats