Publicitat
Publicitat

MOTOR

Ecclestone dóna per fet l'acord a partir del 2013 i les ciutats ho veuen amb bons ulls

Catalunya i València s'alternaran en la Fórmula 1

Barcelona i València negocien des de fa dos mesos el nou contracte pel qual les dues ciutats s'alternaran en l'organització dels Grans Premis de Fórmula 1. La crisi econòmica i financera és clau en l'acord.

Bernie Ecclestone, patró de la Fórmula 1, va avançar ahir que el Gran Premi d'Espanya, que se celebra a Barcelona, i el d'Europa, que es disputa a València, s'alternaran en el calendari a partir de l'any que ve. Segons va reconèixer ahir a l'ARA Vicenç Aguilera, president del Consorci del Circuit de Catalunya, les dues ciutats negocien des de fa un parell de mesos aquesta possibilitat, per bé que va voler situar en l'horitzó d'entre dues i vuit setmanes el desenllaç final. "El cert és que últimament s'han acostat les posicions", va considerar Aguilera.

El Consell Mundial d'Esports de Motor, que aquest cap de setmana es reuneix a Mèxic, n'estudiarà la viabilitat, però el mandatari va avançar la decisió a l'agència alemanya DPA. El forat que queda lliure per aquesta decisió, motivada per la mala situació econòmica, serà cobert pel Gran Premi de Nova Jersey. L'alternança no serà una novetat en el circuit de Fórmula 1, ja que Alemanya organitza proves a Nürburgring i Hockenheim. Altres països com França i Anglaterra també l'han fet servir anteriorment.

La idea original d'alternar els dos grans premis va sorgir de Barcelona, però València la va descartar. De fet, l'expresident Francisco Camps va intentar aprofitar la situació econòmica per consolidar-se com a única prova espanyola en el calendari. Un temps després, l'arribada d'Alberto Fabra al poder ha fet que el govern valencià s'agafi a aquesta possibilitat com a única alternativa viable. De fet, el Gran Premi d'Europa va arribar a plantejar-se la renúncia a organitzar la cursa, fet que l'hauria obligat a pagar una penalització econòmica.

"Tant València com Barcelona s'han posat d'acord que el millor és alternar i ara estem intentant escollir les dates", va explicar Bernie Ecclestone en una entrevista a la Cadena SER. El patró de la Fórmula 1 va recordar que l'edició de les dues curses d'aquest any està absolutament garantida.

Una visita clau

Carlos Gracia, president de la Reial Federació Espanyola d'Automobilisme (RFEA), va viatjar dilluns a Barcelona per pressionar els organitzadors del Gran Premi d'Espanya a acceptar aquesta nova proposta d'alternança, que ara ha de ser beneïda pel Consell Mundial, del qual ell també forma part. "Heu d'acceptar la proposta", va repetir una vegada i una altra.

L'equilibri polític per satisfer les dues parts no ha estat senzill i les tensions no han facilitat la feina. Cada Gran Premi s'estalviarà ara el cànon de l'any en què no tindrà cursa, cosa que redueix la despesa prevista a la meitat. Aquest és un dels punts centrals de les negociacions que estan mantenint els dos executius. La Generalitat Valenciana completarà l'operació amb la compra de les participacions del capital social de Valmor Sports, empresa que gestiona la Fórmula 1 a València, pel preu simbòlic d'un euro.

Salvador Servià, director del Circuit de Montmeló, va preferir no analitzar ahir amb detall la situació. "He estat tot el dia de reunions i vull acabar de veure com queda l'escenari. M'estranya que Bernie Ecclestone hagi estat tan clar en les seves declaracions", va dir.

El Govern ja ho tenia en ment

L'alternança entre Barcelona i València era una de les alternatives que estudiava el govern que lidera Artur Mas per garantir que Catalunya mantingués la Fórmula 1. L'executiu català, segons va advertir al gener el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, va posar en dubte la continuïtat de l'esdeveniment. L'endemà mateix, Francesc Homs, portaveu del Govern, va vincular la supervivència del Gran Premi a la seva viabilitat econòmica. "La cursa d'aquest any està contractada, però haurem de fer un pensament si no es compleixen les expectatives de públic", va alertar Homs.

Aquestes paraules i el desenllaç de la història tenen molt a veure amb el criteri d'austeritat que té entre cella i cella el gabinet de Mas des que CiU va entrar al Govern. "Les coses que no funcionen no es poden mantenir com fins ara", han defensat membres de l'executiu al llarg de l'últim any i mig. Una sentència que han aplicat en sanitat, en funció pública i, ara, en Fórmula 1.