Publicitat
Publicitat

L'EXPEDICIÓ DE SANDRO ROSELL

El club blaugrana accentua la seva presència al mercat asiàtic, que l'acull amb entusiasme

Bona química entre el Barça i la Xina

Els taxistes pequinesos tenen fama de curiosos. Bé, curiosos als ulls dels estrangers que potser no estan tan acostumats a rebre una bateria de preguntes personals cada vegada que s'asseuen als estrets taxis de color morat i taronja que circulen per la capital xinesa. És freqüent escoltar: "Ni shi na guo jia de?" (D'on ets?) En respondre "Baseluona" (Barcelona), automàticament solen afegir: Barça!

L'equip de futbol és un referent en grans ciutats com Pequín i Xangai, però en el que és el país més poblat del món, el club blaugrana necessita reforçar-hi la seva presència si vol fomentar la marca Barça al continent i conquistar al seu torn els cors dels aficionats del futbol a la Xina.

"Volem establir un vincle permanent amb la societat xinesa", assegurava el president del Futbol Club Barcelona, Sandro Rosell, fa uns dies durant la seva estada al continent asiàtic amb motiu de la firma amb la companyia xinesa Inter Sports, que pertany a l'Ajuntament de Pequín.

Per conquistar cors, el Barça necessita vincular-se a emblemes que moguin els pequinesos. En aquesta línia no desentonen les declaracions del director comercial d'Inter Sports, Heifeng Xia, que assegurava que per a ells "el Barça és el millor club del món i l'estadi Niu d'Ocell és el millor del món". "Per tant, volem el millor equip del món al millor estadi del món", afegia.

Per què agrada el Barça?

En la cultura xinesa no hi ha lloc per a l'atzar i, per tant, tal com ha indicat Xia, s'espera que la col·laboració que han posat en marxa el Barça i Pequín no sigui "només un pas puntual". Com en tota història d'amor, la connexió és important i sembla que el Barça i la mentalitat de la societat xinesa tenen bona química. Josefa Nie, de 23 anys, és una noia xinesa de la província de Hunan que viu a Pequín, és una gran aficionada al Barça i és membre activa del club de fans xinès Barca.cn (fundat el 2009 i amb més de 100.000 membres a tot el país).

La Josefa assegura que li agrada el Barça perquè "tots els seus jugadors són molt diferents dels d'altres equips; no parlen molt com Cristiano Ronaldo i juguen molt bé". "Juguen els partits només per a ells, per als aficionats, per a la gent a qui li agrada el Barça", diu. Però és important tenir en compte que la creixent popularitat de l'equip a la Xina ha vingut acompanyada d'una onada de victòries que han fet que els mitjans de comunicació de tot el món parlessin amb assiduïtat de la màgia dels colors blaugranes.

Guillem Abellan, president del Casal Català de Pequín, explica que la popularitat del Barça a la Xina es deu en part al fet que "el xinès sempre va amb qui guanya" i, en aquest context, en els últims anys han "tingut la sort que el Barça ha sigut el millor equip d'Europa".

La modèstia que propugnava el filòsof xinès Confuci és una de les insígnies del Barça, i l'experiència de la Josefa demostra que és precisament la modèstia un dels elements que l'atreuen d'aquest equip. En el seu cas, el vincle amb el Barça va més enllà del futbol; col·labora amb el club de fans i amb el Casal Català de Pequín per organitzar activitats diverses quan és dia de partit. Però el perill que corre el club és que tota aquesta popularitat acabi sent efímera. Perquè l'amor duri i no es quedi només en una cosa passatgera hi ha d'haver alguna cosa més que anècdotes.

Consolidar l'amor pel Barça

Abellan té molt clar que "ser del Barça és per sempre, t'ha d'agradar sempre". És per aquest motiu que el Casal Català de Pequín enfoca les seves activitats per fomentar i fer consciència que el fet "que t'agradi el Barça no vol dir que t'agradi només quan guanya". De fet, Abellán afegeix: "A nosaltres ens agrada ara, quan vam néixer i quan vam créixer". I des del Casal Català de Pequín treballa perquè els nous seguidors s'identifiquin amb el Barça amb la mateixa filosofia.

La Josefina és també coneguda com la Pepa. El sobrenom li ve de les classes de català a què assisteix. "Estudio català pel Barça, perquè tinc ganes de conèixer més el club, Barcelona i Catalunya i crec que el català és molt important perquè l'idioma és la imatge de la ciutat, de tot Catalunya", assegura. El repte és anar més enllà de l'anècdota. La passió pel Barça de la Josefa serveix d'exemple per entendre el que hauria de ser el pilar de l'expansió de la marca Barça per la Xina i el mercat asiàtic en general: aconseguir que els aficionats asiàtics siguin del Barça perquè volen ser del Barça.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT