Publicitat
Publicitat

MUNDIAL DE FÓRMULA 1

Austràlia acull l'inici d'un Mundial del tot incert marcat pels nous pneumàtics, l'aleró mòbil, el KERS i les ordres d'equip

Arrenca l'any dels Pirelli

Avui a Melbourne, al circuit d'Albert Park, comença el Mundial de Fórmula 1 més mogut dels últims anys. Les modificacions en la normativa, amb l'aleró posterior mòbil i l'elecció de Pirelli com a únic proveïdor de pneumàtics com a principals canvis, han fet anar de corcoll les escuderies durant l'hivern. Tots s'han hagut d'adaptar i ara arriba l'hora de la veritat. Com afectaran tots aquests canvis als monoplaces i als pilots? Ho sabrem diumenge. De moment, l'expert en F1 i director de l'escuderia Epsilon Euskadi, Joan Villadelprat, ens dóna unes quantes pistes per entendre millor aquesta temporada, l'any que suposadament ha de ser el de l'espectacle, en què les ordres d'equip seran legals.

Favorits Red Bull i Ferrari, amb el permís de Mercedes i Renault

Per a Joan Villadelprat els principals favorits per al títol són Red Bull i Ferrari: "Estaran al davant de tots, però durant la pretemporada hem vist que Mercedes s'apropa i que Renault també lluitarà, ja que té un cotxe competitiu, però potser li falta un pilot punter des de la baixa de Kubica". El director d'Epsilon Euskadi no descarta McLaren, que tornarà a comptar amb dos campions del món, Hamilton i Button: "Té problemes de fiabilitat, però és un equip gran i reaccionarà".

Pneumàtics La degradació dels pneumàtics i el nombre d'aturades, clau

La Federació Internacional de l'Automòbil (FIA) va demanar a Pirelli uns pneumàtics que es degradessin amb rapidesa per obligar els equips a fer més aturades durant la cursa. I la marca italiana ha fet just el que se li demanava. "Aquests pneumàtics tenen una degradació molt forta. Els equips més hàbils que evitin el desgast i entrin a fer el canvi en el moment oportú seran els que estaran al davant", diu Villadelprat, que afegeix: "Els pneumàtics tous no duren més de dotze voltes, amb una pèrdua de tres segons en les últimes. Qui sàpiga evitar-ho entrant abans és qui estarà al davant". Les aturades a boxes seran encara més decisives. "Hi haurà molta feina a boxes. Cal jugar amb tacte amb els Pirelli", avança Villadelprat, que afegeix: "La lluita estarà en les estratègies".

KERS i aleró mòbil La FIA els introdueix pensant en els avançaments

La FIA vol acabar amb l'avorriment, i és per això que ha pres mesures per afavorir els avançaments: la reintroducció del KERS (ja es va utilitzar el 2009) i l'aleró mòbil. "El KERS ajudarà els avançaments. L'aleró mòbil només podrà utilitzar-se quan ho diguin els comissaris i en els últims 600 o 800 metres de la recta", comenta Villadelprat.

Alguersuari Jaume Alguersuari afronta la tercera temporada a la Fórmula 1

Jaume Alguersuari ja fa tres anys que va aterrar a la Fórmula 1. Tot i això, continua sent el pilot més jove. "L'he vist molt bé. Té un bon cotxe. Crec que el veurem lluitar per la Q3 en cada gran premi i lluitant sempre pels punts", diu Villadelprat, que afirma que el més important és que Alguersuari quedi pel davant del seu company a Toro Rosso, Sebastien Buemi: "Ha de progressar".