Publicitat
Publicitat

Alberto Fabra desbarata els plans de Francisco Camps

Alberto Fabra ha aconseguit el que amb Francisco Camps al capdavant de la Generalitat Valenciana hauria estat impossible: tant rebaixar el cànon del Gran Premi de Fórmula 1 que se celebra a València com alternar la cursa amb el circuit de Montmeló. I és que Camps no va mostrar cap intenció d'aconseguir ni una cosa ni l'altra. Així ho demostra el contracte que l'expresident va signar amb el magnat de la F-1, Bernie Ecclestone, just un dia abans de presentar la seva dimissió. Camps va segellar un acord pel qual es prolongaven les curses al circuit urbà de València fins al 2020 si el govern català decidia trencar el seu contracte o no ampliar-lo després del 2016.

La condició indispensable del nou contracte era aquesta, quedar-se amb el Gran Premi d'Espanya de Fórmula 1 i amb la data del calendari en què actualment es corre la cursa a Montmeló. Els termes del contracte els va proposar el mateix Camps, que sabia que el Govern tenia dubtes sobre si seguia amb la celebració de la prova, ja que l'alternança per estalviar diners va ser una possibilitat que se li va plantejar en el seu moment i que Camps va desestimar del tot. Amb aquesta informació a la mà i amb l'objectiu de fer de València l'única ciutat espanyola amb una prova de F-1, l'expresident valencià va rubricar l'acord el 19 de juliol. L'endemà va dimitir i Alberto Fabra es va trobar amb un assumpte difícil de gestionar.

Malgrat que les xifres de l'acord no són públiques per una clàusula de confidencialitat, Fabra va entendre que amb 20.000 milions d'euros de deute públic per gestionar calia replantejar-se la viabilitat del Gran Premi. Però la signatura de Camps el tenia lligat de mans. Trencar l'acord suposava una penalització de 20 milions per any més els costos judicials que se'n podrien derivar. Va ser llavors quan el govern valencià va començar a estudiar "totes les possibilitats" per aconseguir rebaixar el cànon anual. El mateix Fabra va ser l'encarregat de dir a Ecclestone que la "situació econòmica havia canviat" i que no podien fer front al pagament acordat. Però era el president qui havia de buscar la fórmula de rebaixar el cost, ja que el magnat britànic ho tenia tot ben lligat amb la signatura de Camps.

L'aliança amb Artur Mas per oferir a Ecclestone un únic Gran Premi i, així, no haver de trencar el que hi havia signat posa el punt final a un dels problemes més difícils de resoldre de l'herència del govern Camps. Però des de la Generalitat Valenciana encara no volen parlar del nou contracte. Es remeten a les paraules del mateix president de la F-1, que ha dit que "encara s'està redactant". Sí que va parlar ahir, però, l'alcaldessa de València, Rita Barberá. Sobre l'alternança del Gran Premi amb Catalunya va dir que, si es confirma l'acord, li semblarà "positiu". A més, va defensar els beneficis que generen els grans esdeveniments en forma d'un retorn de la inversió directa i "una projecció internacional que és pràcticament incalculable".