Publicitat
Publicitat

TELECOMUNICACIONS

El telèfon mòbil ja arriba al 90% de la població mundial

El creixement als països emergents dispara la venda de 'smartphones', que ja són el 50% dels aparells venuts

El creixement mundial de la telefonia mòbil en els últims anys ha estat exponencial, fruit dels avenços tecnològics i d'uns preus cada cop més assequibles. A més, en molts països el fet que la companyia telefònica pagui una part del preu del terminal -o tot- ha estat una pràctica habitual, i això també hi ha ajudat. Però actualment el gran canvi s'està produint als països emergents, i el seu creixement ha propiciat que la penetració mundial de la telefonia mòbil ja hagi arribat al 90%.

Segons l' Ericsson Mobility Report , publicat aquest mes de juny, el primer trimestre de l'any hi havia a tot el món 6.400 milions de línies de mòbil. Amb un creixement previst del 8% anual, en poc més d'un any la penetració global serà del 100%. No obstant, segons l'estudi, el nombre d'usuaris és més baix, de 4.500 milions a tot el món, perquè hi ha usuaris que tenen més d'un telèfon. Amb Europa i Amèrica del Nord com a mercats madurs, el creixement se centra en les regions emergents: la Xina, l'Índia i la resta d'Àsia-Pacífic, l'Àfrica, l'Amèrica Llatina i l'Europa de l'Est. En total, el primer trimestre van sumar 130 milions de noves línies de mòbil. Xavier Bordanova, director del Centre Retail Management d'Eada, explica que el gran creixement en aquestes regions, sobretot a la Xina, l'Àfrica i l'Índia, es deu al fet que "sovint els mercats emergents se salten etapes". "En molt llocs on no arriba ni el telèfon fix, en lloc d'invertir a posar línia, les operadores hi posen una antena. Se salten un pas i és molt més barat", afegeix.

La Xina, l'Índia i l'Àfrica són, per una qüestió poblacional, les regions del món amb més telèfons mòbils: 1.147 milions la Xina, 775 l'Àfrica i 716 l'Índia. Però encara són les zones amb menys penetració i on hi ha més potencial per als fabricants de terminals. No és estrany, doncs, que marques com Nokia i, fins i tot, Apple estiguin llançant al mercat mòbils més assequibles; ni és estrany l'èxit de marques xineses com Xiaomi -només a la Xina, de moment-. Mentre la penetració global de la telefonia mòbil és del 90%, a l'Índia és només del 56%, a l'Àfrica del 71% i a la Xina del 84%. La penetració als països emergents contrasta amb mercats com l'europeu, amb percentatges al voltant del 130%, el llatinoamericà (114%) i el nord-americà, (103%). Xavier Bordanova explica que la penetració als EUA és més baixa que a Europa a causa del fet que "el desenvolupament del 3G i de l'enviament de dades es va avançar a Europa, mentre que als Estats Units es va apostar pel cable".

El telèfon intel·ligent fa forat

Una altra de les conclusions de l'estudi d'Ericsson és l'auge dels smartphones a escala mundial. La seva penetració als països desenvolupats ja és molt alta i en altres regions es van fent un lloc a poc a poc. Això ho demostra el fet que, malgrat que només suposen al voltant d'un 20% dels mòbils que hi ha al món (1.200 milions), el primer trimestre de l'any ja el 50% dels mòbils venuts eren intel·ligents, deu punts més que el percentatge registrat el 2012. L'estudi preveu que el 2018 s'hagin multiplicat gairebé per quatre, amb 4.500 smartphones . Aquest auge anirà molt lligat al de les línies de banda ampla mòbil, que creixeran dels 1.700 milions actuals a 7.000 milions el 2018. Llavors, tres de cada quatre línies de mòbil al món seran de banda ampla, segons les projeccions de l'informe.

"La tendència és que tothom acabi anant amb smartphone , perquè el mòbil ha deixat de ser un aparell per parlar, s'ha transformat en gairebé un miniordinador, amb navegador, jocs, música, vídeo, etc.", explica Bordanova. A més, argumenta que els mercats emergents, com en l'accés a la telefonia mòbil, també se salten etapes pel que fa a la tria del terminal: "Nosaltres hem anat amb els Nokia, després amb BlackBerry i ja finalment amb l'iPhone o un altre smartphone . Un xinès sense mòbil potser ja es compra directament un smartphone ", diu.

Els també coneguts com a mòbils intel·ligents sovint tenen un cost mensual més barat, perquè les tarifes de dades acostumen a ser tarifes planes, mentre que "el que es tarifica és la veu". El problema per als operadors és que els serveis de veu, les trucades, van a la baixa, mentre que el que es dispara és el trànsit de dades. A finals del 2009, el trànsit de veu i el de dades eren semblants. En poc més de tres anys, el de veu pràcticament no ha crescut, mentre que el de dades s'ha multiplicat per vuit.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 20/08/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT