Economia 20/02/2014

Per què Facebook ha comprat WhatsApp?

La xarxa social paga un preu astronòmic per no quedar-se enrere en el negoci mòbil i consolidar-se entre els usuaris joves, entre altres motius

Dani Sánchez Ugart
3 min

BarcelonaLa compra de WhatsApp per part de Facebook per l'astronòmica xifra de 16.000 milions de dòlars ampliables a 19.000 milions (l'equivalent a uns 14.000 milions d'euros, el 7% del PIB de Catalunya) torna a posar de manifest que el sector tecnològic està en plena ebullició. Però la compra suposa valorar cadascun dels 450 milions d'usuaris de WhatsApp en 35 dòlars, una xifra desorbitada, tenint en compte que paguen, com a molt, un dòlar anual pel servei, que no té publicitat, i que de ben segur farà sonar les alarmes de bombolla.

La filosofia de WhatsApp i la de Facebook són, doncs, ben diferents. Mentre que la primera ha presumit sempre de no vendre publicitat a canvi de cobrar un petit preu als usuaris, la segona ha afirmat des de la seva fundació que "és gratis i sempre ho serà": dues opcions contraposades que ara convergeixen en una mateixa corporació.

Així doncs, quins són els motius que han mogut Facebook a fer una compra com aquesta?

1. Un pas de gegant en la batalla per l'audiència mòbil

La mobilitat és el negoci on totes les companyies tecnològiques volen despuntar. "Des de fa un temps la batalla digital és al mòbil", resumeix el soci director de la consultora tecnològica Roca Salvatella, Marc Cortés. És on ara hi ha més diners i Facebook porta intentant consolidar la seva presència als 'smartphones' durant anys, amb l'impuls d'aplicacions com Facebook Messenger, que fins ara pretenien competir amb WhatsApp, i també amb la compra d'Instagram, una aplicació eminentment mòbil. La compra de WhatsApp li dóna, d'un cop, una aplicació amb 450 milions d'usuaris. Però no uns 450 milions qualsevol. "WhatsApp és una de les aplicacions que obrim més vegades de les 150 que mirem el mòbil al dia: és un pas de gegant en la batalla per l'audiència" que tenen oberta empreses com Google Apple, Twitter i Facebook, considera Cortés.

2. Sabran més coses de nosaltres

Tot i que en el contracte de llicència de WhatsApp s'especifica que l'empresa no pot accedir als continguts dels missatges que enviem, Facebook tindrà al seu abast una quantitat ingent d'informació quan assumeixi el control de WhatsApp. Per la xarxa de missatgeria s'envien uns 15.000 milions de missatges diaris. Aquesta informació, agregada, permetrà predir patrons de comportament a nivell local: "Per exemple, ara que ve el Mobile, podran saber, per l'activitat a WhatsApp, a quines zones van els conferenciants, pel flux de dades", afirma Cortés.

3. Atraure els joves

Facebook s'estava quedant enrere entre el públic jove, que havia optat per altres xarxes com Tumblr o Twitter. Amb aquest moviment, la companyia de Zuckerberg arriba a una audiència que es complementa molt bé amb la seva, també per edat.

4. Potencial de creixement

Un dels motius que justifiquen el preu astronòmic de WhatsApp és el seu ritme de creixement. El preu que ha pagat Facebook per cada usuari de WhatsApp (uns 35 dòlars) podria caure a la meitat en només sis mesos, perquè la previsió és que el nombre d'usuaris es dobli en aquest temps.

5. Nous mercats

L'audiència de WhatsApp també és compatible amb la de Facebook perquè la companyia de missatgeria és poc present als Estats Units. Si és capaç de replicar a Amèrica l'èxit que ha tingut a Europa, sota el paraigua de la marca Facebook, molt consolidada al seu país d'origen, WhatsApp té un terreny verge per créixer molt valuós.

6. Fer evolucionar el negoci: publicitat a WhatsApp?

WhatsApp va prometre que no canviaria "res" amb la compra de Facebook. Això vol dir que no hi haurà publicitat. "Però els negocis digitals canvien molt", afirma Cortés, que cita com a exemple la compra de YouTube per part de Google, que ha transformat la pàgina de vídeos en una autèntica font d'ingressos publicitaris que concentra gran part dels anuncis a vídeos que es fan a internet: "I ningú s'ha queixat", diu l'analista. O sigui que no seria descartable que, en un futur, WhatsApp acabés incorporant publicitat.

7. Continguts 'premium'

Una altra opció que té Facebook per maximitzar els discrets ingressos que obté ara WhatsApp és augmentar el preu de la subscripció per a tothom o només per als usuaris que vulguin fer servir continguts extra o serveis 'premium'. O fins i tot fer compatible la marca WhatsApp amb el seu valor fundacional d'"és gratis i sempre o serà" amb el desenvolupament d'un model 'freemium': un servei bàsic gratis, però amb un cost per a alguns extres.

8. Facebook no vol quedar marginat de la febre de moviments corporatius

Facebook no es podia quedar quiet davant de la febre de moviments corporatius que s'estan donant en el terreny de la mobilitat. La compra de Waze per part de Google per 1.000 milions, el 2012, amb la posterior adquisició –i venda de Motorola Mobility– en són un exemple. El moviment, però, és arriscat: ha pagat 19 vegades més que per Instagram o que Google per Waze, i fins i tot més del que va pagar Google per Motorola – que, a diferència de WhatsApp, que té una cinquantena de treballadors, era una empresa amb una estructura real i mastodòntica, amb fàbriques i patents tangibles.

stats