AEROLÍNIES
Economia 22/09/2017

La crisi de Ryanair s’enverina

S’enfronta a noves cancel·lacions de vols perquè part dels pilots es neguen a renunciar a les vacances

Quim Aranda
4 min
Michael O’Leary, director general de Ryanair, ahir durant un descans de la junta general d’accionistes celebrada a Dublín.

LondresRyanair sembla que no remunta el vol i en l’horitzó immediat de la companyia aèria irlandesa, la més gran d’Europa i la segona de l’aeroport del Prat, apareixen més cancel·lacions de vols. Si finalment es produïssin, s’afegirien a les 2.000 que ja va haver d’anunciar dimarts el polèmic conseller delegat de l’aerolínia, Michael O’Leary. Les supressions, que han afectat 400.000 passatgers, s’allargaran en principi fins al 28 d’octubre, a una mitjana diària d’entre 40 i 50 operacions.

La raó per a les possibles noves disrupcions és que un nombre creixent dels pilots de la línia aèria, d’una plantilla de 4.200, haurien refusat l’oferta feta per l’empresa de renunciar a una setmana de vacances del període de quatre setmanes consecutives que els toquen entre octubre i novembre a canvi de 15.000 euros, lliures d’impostos, per evitar noves alteracions. A més, els treballadors han començat a exigir una millora general de les condicions de treball. Alguns les consideren draconianes i posen com a exemple significatiu el fet que si un pilot vol una ampolla d’aigua l’ha de pagar com si fos un passatger més.

La lletra petita

Però el que més els ha fet enfadar ha sigut la lletra petita de l’oferta per suprimir o retardar vacances. Hi han reaccionat negativament pilots d’almenys 30 de les 80 bases europees de tripulacions, segons han difós The Guardian i el Financial Times.

Aquesta setmana, el cap d’operacions de la companyia, Michael Hickey, va escriure a pilots i copilots oferint-los l’incentiu “per evitar noves cancel·lacions”. Però l’acord indicava que, per obtenir-lo, a més de renunciar a set dies de festa i fer-los més endavant haurien d’acumular 800 hores de vol en un any natural. Els pilots han pogut comprovar en els llibres de registre dels anys anteriors que molts mai han aconseguit arribar-hi en l’esmentat període de 12 mesos. La carta de refús a l’oferta ha sigut difosa pels dos diaris esmentats i també per la BBC.

Si finalment confirmen la negativa a treballar en període de descans, seran inevitables més cancel·lacions. Aquesta possibilitat, però, va ser refusada ahir per Michael O’Leary durant la junta general d’accionistes de la companyia. Fidel al seu estil arrogant va assegurar que pot “obligar els pilots a acceptar les condicions”. I afegia: “Forma part dels nostres contractes que, si necessitem retirar-los vacances, ho podem fer si els hi comuniquem amb un mínim raonable de temps”.

A O’Leary tampoc li va faltar temps per insultar el col·lectiu professional, acusant-los de ser “pagats d’ells mateixos i creure’s molt importants”. Alhora, va suggerir que fan una feina qualsevol: “Un cop has sigut entrenat i tens els coneixements [per volar], desafio qualsevol pilot a explicar per què es tracta d’una feina difícil o com és possible que algú que per llei no pot volar més de 18 hores a la setmana pateixi de cansament”.

Els pilots, d’acord amb la carta de protesta que circula entre el col·lectiu professional, consideren que la situació no pot seguir igual: “Amb efectes immediats rescindirem la bona voluntat que fins ara hem mostrat cap a la companyia durant molts anys, incloent-hi treballar en dies de festa, i ens atindrem als nostres contractes”.

Són a punt de fer una vaga? O’Leary ho descarta. “Però si ni tan sols hi ha un sindicat”, es va ventar davant la premsa. Les turbulències, però, no s’han acabat per a la companyia. Les seves accions continuen baixant a la borsa. Ahir el descens va ser d’un 1,5%, al qual cal afegir el 3% de principis de setmana.

LES CLAUS

1. Són veritat les excuses ofertes per la direcció?

La crisi va esclatar el cap de setmana passat. Dimarts, la direcció assegurava que el mal temps de dies anteriors a Europa i els retards acumulats havien obligat a fer entrar en servei tripulacions de reserva. Al mateix temps, admetia un error a l’hora d’assignar els torns de vacances de 500 pilots.

2. És cert que a l’empresa li falten pilots?

La companyia nega que el seu problema sigui la falta de tripulacions, però en l’últim any 700 pilots han deixat Ryanair. Només en els últims tres mesos 140 pilots de l’aerolínia irlandesa han fitxat per Norwegian. Ryanair diu, però, que aquesta setmana incorpora 125 pilots i 500 més abans del març vinent.

3. Hi ha un problema de condicions laborals?

La immensa majoria dels 4.200 tripulants de Ryanair no tenen un contracte laboral amb la companya irlandesa. Signen una prestació de serveis en exclusiva a través d’una proveïdora externa. Aquesta modalitat i el fet que hi ha 80 bases de pilots fan pràcticament impossible l’existència d’un sindicat.

4. Quant triga Ryanair a formar un pilot?

Les condicions laborals extremes fan que els pilots de Ryanair marxin molt més de pressa que no pas se’n poden formar de nous. El programa cadet de la companyia obliga que pilots amb tota la teòrica aprovada i 200 hores de vol en simuladors lleugers es paguin els cursos de les pràctiques en els Boeing 737.

5. Quin impacte tindrà aquesta crisi en els comptes de la companyia?

Ryanair opera 2.500 vols diaris. Els beneficis previstos per al 2017, segons l’anunci fet ahir als accionistes, seran d’entre 1.300 i 1.500 milions d’euros nets. El cost en compensacions a què haurà de fer front per les cancel·lacions és d’uns 25 milions d’euros.

stats