TRANSPORT AERI
Economia 06/10/2017

Air Nostrum, en la llista per suplir Monarch

El Consell de Menorca pitja l’accelerador per assegurar la connexió amb el Regne Unit

Ivan Martín
3 min
MENORCA-EL REGNE UNIT El Consell de Menorca va convocar ahir una reunió d’urgència amb representants de diversos sectors afectats per la fallida de la companyia Monarch. S’hi va decidir establir un calendari de reunions “al més alt nivell” per cercar una companyia que assumeixi la ruta amb el Regne Unit.

MaóEl departament de Turisme del Consell Insular de Menorca ha passat a l’acció. En una reunió d’urgència convocada ahir amb representants de diversos sectors afectats es decidí establir un calendari de reunions “al més alt nivell” per cercar una companyia que assumeixi la ruta amb el Regne Unit.

El director insular de Promoció Turística, Isaac Olives, ha manifestat preocupació, però assegura que “la setmana que ve serà clau. Mantindrem reunions amb companyies com British Airways, Jet2.com i Easyjet, a les quals afegirem Air Nostrum perquè podria estar interessada a cobrir la línia”. L’objectiu del Consell és rotund, segons confirma Olives: “Malgrat existir una reunió programada de la Mesa del Transport Aeri per a finals de mes, no podem demorar més una decisió. Necessitam mantenir la connexió directa amb el Regne Unit”. Des de la màxima institució insular han aprofitat per explicar que “cada dia surten entre 3 i 4 vols amb més de 100 passatgers per trajecte per retornar tots els afectats. M’agradaria fer ressaltar que el Govern britànic i el consolat duen a terme una operativa ordenada i en cap moment s’han vist escenes de tensió”.

PP pressiona i demana solucions

La reacció del Consell respon a la responsabilitat d’una institució que vetla pels interessos del conjunt de Menorca. Precisament, el Partit Popular havia reclamat aquests dies que l’equip de govern hi actuàs en conseqüència. La portaveu del PP a la màxima institució de l’illa, Salomé Cabrera, recorda que “el mercat britànic és el més important en l’àmbit internacional i cal cercar alternatives per conservar l’espai que deixa Monarch”. En aquest sentit, el Cercle d’Economia de Menorca disposa d’unes xifres que quantifiquen en un 38,3% l’espai que els britànics tenen en el mercat turístic. Així mateix, aquests representarien el 39,5% de les pernoctacions.

D’altra banda, la portaveu dels conservadors al Consell Insular també remarca un segon aspecte que no pot passar desapercebut. Salomé Cabrera admet que, “paral·lelament a l’afectació de la fallida de la companyia en el sector turístic, cal pensar en la colònia britànica que resideix a l’illa o fins i tot en aquells que contribueixen a desestacionalitzar la temporada, ja que viatgen a l’hivern per passar uns dies a la segona residència”.

I és que la societat britànica resident a Menorca hi té molt a dir. La preocupació és màxima. Les dades del Cercle d’Economia indiquen que, actualment, són 3.000 els ciutadans del Regne Unit que han establert la residència en els diferents municipis menorquins, una dada que augmenta considerablement si tenim en compte tots aquells britànics que han adquirit una segona residència.

Comunitat britànica, preocupada

Els britànics que resideixen a Menorca no amaguen la seva tristor per tot el que està envoltant la fallida de Monarch. Una d’aquestes persones és Jacqui Pepper, que resideix al Mercadal. Pepper té clar que “la notícia de la pèrdua de Monarch és una pena per a mi, ja que lament profundament que una companyia aèria amb la tradició i la història d’aquesta deixi d’operar amb Menorca”.

Els problemes que ocasionarà la fallida de Monarch a la comunitat britànica comencen a ser un maldecap per a ells perquè, tal com argumenta Jacqui Pepper, “aquesta companyia és l’única via que tenim per volar directament al Regne Unit durant l’hivern. A partir d’ara, serà difícil per a la gent sortir de l’illa. No tothom està disposat a realitzar escales en altres aeroports amb els inconvenients que això comporta”.

Pel que fa al futur, Pepper és contundent: “Cal que una altra companyia aèria assumeixi la ruta i, si és mitjançant una connexió directa, molt millor. És important que les administracions tinguin present que no tothom que ve a Menorca ho fa per passar uns dies de vacances a la platja. Són molts els britànics que volen en els mesos d’hivern”.

En la mateixa línia, Stephen Edmondson comenta que “volava habitualment amb Monarch sobretot per viure Nadal amb la família. En aquests moments no és possible. També molts menorquins aprofiten el vol per visitar Londres”. A més, Edmondson denuncia que “tinc un amic que vol venir a visitar-me del 18 al 25 d’aquest mes. Amb Monarch la tarifa era de 150 euros, mentre que per la fallida de l’empresa ara li demanen 600 euros i fent escala a Düsseldorf. També tinc constància del cas de 4 famílies que s’han vist afectades per la fallida i ara han de pagar una altra vegada el bitllet d’avió”. Pel que fa al futur, Stephen Edmondson considera que s’ha de ser optimista perquè “a Anglaterra es diu que hi ha companyies interessades a assumir el buit que deixa Monarch, però fins a inicis d’any no entrarien en l’operativitat. Aquest Nadal serà complicat volar a veure la família. La meva parella i jo teníem els bitllets per 180 euros. En el millor dels casos, fent escala a Madrid o Barcelona, hauríem d’abonar 650 euros”.

stats