INFRAESTRUCTURES
Economia 11/02/2015

Aena surt a borsa amb un fons britànic d’accionista principal

O’Leary ataca la privatització i demana que es trossegi la xarxa

M. Ferrer / D. Sánchez Ugart
3 min
L’esperada OPV d’Aena tindrà lloc avui i generarà uns ingressos d’uns 4.262 milions d’euros per a l’Estat.

Madrid / BarcelonaAena debutarà aquest migdia a la borsa havent complert fins ara, amb escreix, totes les expectatives. La demanda de títols de la gestora d’aeroports s’ha multiplicat per cinc i les accions s’han acabat fixant al màxim que s’havia previst: 58 euros l’acció, relegant així el nucli dur d’accionistes que havia nomenat a dit el ministeri de Foment l’any passat. Ferrovial i la família March s’han quedat fora de la cursa per haver presentat una oferta inferior de títols, però al final el fons britànic The Children’s Investment Management (TCI) ha acabat apujant la oferta per quedar-se igualment amb un 6,5% del grup. Una entitat estrangera s’acabarà convertint així en el segon principal accionista d’Aena, després de l’Estat, que es queda un 51% de la companyia, en una espècie de monopoli encobert per evitar que els aeroports més rendibles volin sols. “Mentre governi el PP no permetrem que ningú trenqui la xarxa d’aeroports”, va defensar ahir la ministra de Foment, Ana Pastor, que va celebrar que “després de mesos d’esforç” s’hagi culminat “amb èxit” el procés per a la venda del 49% de la companyia.

L’Estat calcula que ingressarà fins a 4.262 milions d’euros per la sortida a borsa d’Aena després que el valor del grup s’hagi situat en 19.400 milions, amb 8.700 milions de fons propis. Per Pastor “la diferència és haver generat 10.000 milions d’euros de valor per a tots els espanyols”, ja que fa tres anys la companyia estava valorada en 9.000 milions d’euros. En preguntar-li ahir en un esmorzar informatiu a Madrid sobre què farà Foment amb aquests diners, Pastor va assenyalar que els fons “aniran on han d’anar, que és al retorn de l’accionista: tots els espanyols”. En paral·lel, va avançar que el govern de Mariano Rajoy no té previst cap procés de desinversió i va augurar que les taxes aeroportuàries, congelades fins al 2025, podrien arribar a baixar.

Ryanair ataca el model de venda

Per la seva banda, el conseller delegat de Ryanair, Michael O’Leary, va criticar ahir durament el model de privatització que ha triat el govern espanyol i va dir que calia fer la venda dels aeroports per separat i no de tot el lot, perquè d’aquesta manera es crearà un “monopoli privat” que farà pujar els preus. O’Leary va recordar que l’autoritat de la Competència britànica ja va obligar Londres a trossejar el gestor d’aeroports BAA quan el va vendre a l’espanyola Ferrovial de manera similar a com ha triat Madrid. “Haurien d’haver après dels errors dels britànics”, va dir O’Leary, abans de titllar el model escollit pel govern com a “únic a Europa”. A més, el directiu va afegir que si es vengués per separat “els ingressos per a l’Estat probablement es doblarien” i va denunciar que amb el model escollit els principals beneficiats seran “els nous gestors”. Per tot plegat va descartar que la seva empresa tingui cap interès a entrar en l’accionariat d’Aena, ni tan sols com a soci minoritari, com havia arribat a insinuar en els últims mesos.

L’excèntric directiu, que va visitar Barcelona per presentar la temporada d’estiu de l’aerolínia per a Catalunya, es va alinear així amb les històriques demandes d’amplis sectors de la societat catalana i també dels diferents governs de la Generalitat, que havien reclamat una gestió individualitzada del Prat, amb un model mixt público-privat per poder competir amb Barajas.

Ryanair continua de retirada a Reus i Girona

Ryanair guanyarà 700.000 passatgers aquest estiu a Catalunya, fins als set milions de viatgers. Però el seu creixement serà només gràcies al Prat, on augmentaran en un milió. A Girona i Reus el nombre de passatgers seguirà caient, en 200.000 i 100.000 passatgers, respectivament. De cara a la següent temporada els plans de la companyia passen per tornar a guanyar presència als dos aeròdroms gràcies a l’arribada de nous avions.

stats