Publicitat
Publicitat

REVISIÓ ESTRATÈGICA

Abertis trossejarà la divisió aeroportuària per vendre els actius a diversos inversors

El grup d'infraestructures ja té sobre la taula ofertes no vinculants per als seus aeroports

Abertis ha pres la determinació de desprendre's de la seva divisió aeroportuària. El grup d'infraestructures controlat per La Caixa (23%), OHL (19%) i la firma britànica de capital risc CVC (16%) va encarregar fa uns mesos a AZ Capital i Citigroup assessorament per decidir què feia amb aquesta àrea de negoci. Tot i que en aquell moment no es va dir amb tanta claredat, la desinversió en aeroports ja era la prioritat de la companyia, decidida a concentrar-se en el negoci de les autopistes i les telecomunicacions, les dues activitats de més rendibilitat. És la tendència generalitzada en el sector de les infraestructures (molt intensiu en capital): la llarga crisi fa que les companyies es repleguin sobre els seus fonaments, i en molts casos això vol dir abandonar les àrees cap a les quals s'havien diversificat. Abertis ja va donar pistes d'aquesta estratègia fa dos anys, quan va segregar els negocis d'aparcaments i logística en una nova societat, Saba. Ara és el moment dels aeroports.

La companyia presidida per Salvador Alemany va iniciar-se en aquest negoci el 2005 amb la compra de l'operadora britànica TBI, de la qual posseeix el 90% de les accions i Aena el 10% restant. El 2007 va adquirir a ACS la firma llatinoamericana Desarrollo de Concesiones Aeroportuarias (DCA). El grup català gestiona 29 aeroports repartits entre Europa, els Estats Units i l'Amèrica Llatina, que sumen 90 milions de passatgers anuals. La divisió aeroportuària va facturar l'any passat 319 milions d'euros (el 8% dels ingressos totals d'Abertis) i va obtenir un benefici brut d'explotació (ebitda) de 93 milions.

L'aeroport de Luton

La feina de Citigroup i AZ Capital consistia a sondejar l'interès del sector en els actius aeroportuaris d'Abertis. I quina ha estat la conclusió? "Hi ha bastant interès", asseguren des de la companyia. Ara bé, les dues firmes han constatat que l'interès no és per tot el bloc d'actius. És a dir, cada potencial comprador s'ha interessat per alguna -o algunes- de les participacions d'Abertis, però cap ha manifestat interès a adquirir tota la divisió. Els actius aeroportuaris de més valor són les instal·lacions del Regne Unit, amb l'aeroport londinenc de Luton com a estàndard, i la participació en el Grupo Aeroportuario del Pacífico (GAP), el màxim operador privat de Mèxic.

L'heterogeneïtat de les participacions aeroportuàries d'Abertis explica en bona part l'interès més focalitzat. Fonts de l'empresa confirmen que s'optarà per trossejar la divisió d'aeroports i vendre els actius a inversors diferents. Fins ara el grup ha rebut mostres d'interès no vinculants, que espera que es converteixin en ofertes en ferm les setmanes vinents. Declinen donar noms dels potencials compradors, però expliquen que entre els interessats hi ha diversos perfils, des de gestors d'aeroports fins a fons d'inversió especialitzats en infraestructures. També hi ha actors globals del sector i operadors més locals.

Fonts del sector assenyalen que la divisió aeroportuària podria valorar-se en prop de mil milions d'euros, atenent les xifres que s'han pagat en operacions internacionals recents. Vinci ha adquirit el gestor públic portuguès per 3.080 milions i Ferrovial s'ha venut l'aeroport londinenc de Stansted al Manchester Airports Group per 1.800 milions. L'alemanya Hochtief -controlada per l'espanyola ACS- va vendre el mes passat la seva divisió d'aeroports al fons de pensions dels funcionaris del Canadà per 1.100 milions d'euros. L'operació es va tancar gràcies al fort descompte aplicat per ACS, un argument més per a la venda trossejada dels actius d'Abertis. Venent els aeroports a diversos compradors, el grup català espera maximitzar el valor de la divisió.

En qualsevol cas, hi havia dues de les participacions que queden al marge de l'operació. Abertis feia mesos que negociava amb el govern de Gal·les la venda de l'aeroport de Cardiff i van arribar a un acord al març per traspassar l'actiu per 61 milions d'euros. Els tres aeroports bolivians, expropiats pel govern d'Evo Morales, també en queden fora, per motius obvis.

Sembla que el primer actiu a vendre's serà la joia de la corona d'Abertis Airports: Luton. La companyia ja negocia la venda amb el gestor públic espanyol Aena (soci a TBI i, com a tal, amb dret de tempteig preferent) i l'asseguradora francesa AXA. L'operació podria rondar els 400 milions d'euros. Abertis destinarà els recursos obtinguts a la reducció del deute (de 13.753 milions d'euros a finals del primer trimestre) i a noves operacions. Les prioritats del grup són el mercat nord-americà de carreteres i, en el negoci de les telecomunicacions, consolidar-se a l'operador de satèl·lits Hispasat i guanyar pes en el negoci de les torres de telefonia.

La venda dels aeroports d'Abertis dóna un missatge clar: el sector no confia que el govern espanyol reprengui a mitjà termini la privatització dels grans aeroports, el Prat i Barajas (prevista per José Luis Rodríguez Zapatero i congelada per Mariano Rajoy). Aconseguir la gestió del Prat era, de fet, la raó de ser de la divisió aeroportuària d'Abertis.