Dossier 17/06/2013

El "model" Camps: 20 català, 5 castellà, 5 anglès

La consellera posa com a exemple una escola d'Inca que aplica la immersió

Ll. P.
2 min
Educació va penjar a la seva web aquesta fotografia de la visita de la consellera Joana Maria Camps al CEIP Ponent i CC Mare Alberta.

Palma.La Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats defensa que gairebé la meitat dels centres de les Illes ja apliquen en l'ensenyament de l'anglès la mateixa metodologia que preveu el TIL a partir del curs vinent. Així ho va assegurar aquesta mateixa setmana a través d'una nota de premsa que va aixecar crítiques, tant per les dades aportades com per la visita que va fer la consellera Joana Maria Camps a dos centres educatius que va posar com a model i exemple d'aquest sistema.

Si bé és cert que el 43% dels centres dels quals parla Educació apliquen per a l'ensenyament de l'anglès la metodologia AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts en Llengües Estrangeres), fins ara això no els impedia mantenir un projecte lingüístic fonamentat en la immersió en català, si així ho decidia el centre. Per tant, no té res a veure amb el TIL, que impossibilitarà mantenir aquest model en els nivells educatius en què s'apliqui.

La consellera Camps va anar dimecres al col·legi d'educació infantil pública Ponent d'Inca, visita de la qual va sortir manifestant haver quedat "meravellada" del model lingüístic del centre. Aquest model és d'immersió lingüística i estableix 20 sessions en català, 5 en castellà i 5 en anglès. Allò que ha fet el col·legi Ponent és participar enguany del Pla pilot d'educació plurilingüe. L'ensenyament de l'anglès es fonamenta també en la metodologia AICLE, però la seva aplicació poc se sembla a allò que preveu el TIL.

"Ens vàrem adherir al Pla pilot per decisió del consell escolar", explica la cap d'estudis del centre, María José Guerrero, "perquè és clar que consideram bo aprofundir en l'aprenentatge de l'anglès". Guerrero fa un balanç molt positiu d'aquest primer curs impartint matèries en anglès, però remarca que "s'ha de fer d'una manera molt progressiva i requereix molts recursos i tota una filosofia pedagògica". Guerrero afirma que "no basta amb l'ensenyament de matèries en anglès, hi ha d'haver moltes accions de suport, professors auxiliars i grups i activitats de conversa, per exemple".

Pla pilot sense TIL

El col·legi Ponent manté el seu projecte d'immersió lingüística en català tot i l'aplicació d'aquesta iniciativa d'aprenentatge plurilingüe. De fet, per participar enguany en l'esmentat pla pilot, el centre que va visitar la consellera Camps queda eximit d'aplicar el TIL a partir del curs que ve. No ho haurà de fer obligatòriament fins al 2015-16. "Les instruccions de la Conselleria en aquest sentit han estat confuses, però finalment entenem que és així, que continuam amb el pla pilot els dos anys que ens queden de manera transitòria abans d'haver d'aplicar el TIL", explica Guerrero.

Sense voler valorar la intenció de la visita de la consellera Camps aquesta setmana, Guerrero admet que han rebut queixes de pares perquè per part del departament d'Educació es transmetés la idea que el centre donava suport a l'aplicació del Decret del TIL. "No és així. De fet, el consell escolar ja s'hi ha manifestat en contra", explica.

La direcció d'aquest col·legi públic d'Inca es troba ara en aquesta situació per la visita de la consellera després d'haver patit, aquest mateix curs, les crítiques i denúncies per part del Círculo Balear, que els acusava de discriminar el castellà amb el seu model d'immersió lingüística en català. De fet, arribaren a amenaçar l'equip directiu del centre amb una querella criminal. "Estam cansats d'una utilització política del centre", adverteix.

stats