Publicitat
Publicitat

Martí March : "Poden acabar reculant les competències en els tres idiomes"

Martí March és catedràtic de pedagogia social de la UIB

Serà efectiu l'ensenyament de l'anglès tal com es planteja en el decret TIL?

Hi ha una qüestió prèvia que és que qui digui que amb una norma, ja sigui llei, ordre o decret, pot resoldre qüestions metodològiques de l'ensenyament , o és un ingenu o vol enganar la gent. Així que hi veig una intenció ideològica per part de la Conselleria d'Educació. Que s'ha de millorar l'ensenyament dels idiomes a les escoles de les Illes? Sí, segur, però amb un model seriós.

Ningú no pot estar en contra d'aprendre un tercer idioma.

Jo estic a favor d'un ensenyament trilingüe i, si pot ser, quadrilingüe. La qüestió és fer una reflexió realista a tots els nivells. Les competències lingüístiques dels alumnes de Balears són millorables tant en català com en castellà, segons sabem dels informes PISA. Les d'anglès, molt millorables. Primer ens hauríem de centrar a millorar les de català i castellà perquè, sense tenir aquestes, és impossible que els alumnes accedeixin bé a les d'anglès. Després pensem en el professorat, que amb un nivell de B2 pot acabar ensenyant història en anglès com un indi a les pel·lícules.

Així, quin hauria de ser el model, si n'hi cap de possible?

Primer de tot, cal un estudi de camp seriós. Hi ha escoles amb projectes lingüístics d'èxit i després moltes altres amb més problemes, que potser poden venir de la manca de recursos, de ràtios elevades o d'altres qüestions de les quals cal estudiar el perquè. El que vull dir és que no es pot fer una norma per a tothom i voler homogeneïtzar en una qüestió tan sensible com aquesta. El model ha de ser a llarg termini i flexible, revisant la metodologia i la formació del professorat segons els resultats. I, després, que formi part d'una estratègia global més enllà de les escoles. Jo em deman per què aquí encara no se subtitulen els dibuixos animats, com fan en altres països.

El català recularà amb el decret?

Poden acabar reculant les competències en tots tres idiomes, aquest és el problema, perquè si la introducció d'aquest model no es fa amb una bona orientació pedagògica, pot generar més fracàs escolar. Jo hi veig un clar problema de més desigualtat entre classes socials. Qui tingui més recursos hi tindrà més accés.