Publicitat
Publicitat

Agent de proximitat: gestionar el conflicte abans que esclati

Les autoritats palmesanes aposten per reforçar el contacte amb els ciutadans

“Hi ha conflictes que no es resolen per la via punitiva, sinó que cal una tasca de prevenció i mediació per evitar que esclatin”, afirma Josep Paluzié, cap de la Policia Local de Palma. A Ciutat, les autoritats fa mesos que aposten per un canvi en la filosofia dels agents de barri a fi de reforçar el contacte directe amb els veïns i el coneixement de la zona.

Per Paluzié, això suposa una variació en el projecte de servei, que es reflecteix en una nova metodologia de treball. Així, les directrius i els objectius que es demanen als policies han canviat. Mentre que abans es valorava la feina de l’agent segons les detencions o les multes registrades, ara es potencia la gestió i resolució de conflictes. Aquests criteris s’han complementat amb la formació dels oficials, per tal que esdevinguin mitjancers de les divergències entre els veïns abans que aquestes esclatin o arribin a ser un acte punible. “La idea és fer una tasca de mediació i gestió de l’arrel del conflicte”, sentencia Paluzié.

El cap de la policia explica com funciona a la pràctica aquest modus operandi : “Feim un primer apropament a les persones en conflicte per parlar-hi i intentar arribar a una solució. Si no es resolgués, es passaria a un procés de mediació entre ambdues parts, potser amb un agent social o únicament amb policies”. Aquest n’és un altre tret diferencial: els agents de barri treballen de manera transversal amb altres instàncies públiques, com serveis socials o de neteja, depenent del conflicte a resoldre.

“La policia té una autoritat, per la seva capacitat punitiva, que sovint ajuda a resoldre els problemes”, afirma Paluzié. En casos de major conflictivitat, els agents de barri treballen amb altres cossos de la policia per si fos necessària una major contundència.

Paluzié explica que la distribució territorial dels 311 agents de barri ja existia abans del canvi de govern, però allò que ha canviat ara ha estat la seva manera d’actuar.

Les aules

Un altre eix fonamental de la policia de proximitat són els agents tutors, és a dir, un cos especialitzat dedicat a intervenir a les escoles per tal de detectar les conductes conflictives entre els joves i intentar redreçar-les a través de la mediació. Per dur a terme aquesta tasca, els oficials estan en contacte amb els directors dels centres escolars i també amb les AMPA, “perquè sovint els conflictes afecten les aules, però comencen al carrer”, precisa el cap de la policia.

Més enllà de la detecció i el tractament personalitzat de conductes conflictives, els agents es dediquen a fer xerrades i altres tasques de conscienciació en relació amb temes com el consum de drogues i la criminalitat.

Després de la prova pilot realitazada el curs passat amb tres agents, enguany se n’hi incorporaran set més i la unitat donarà servei als 19 centres públics de Secundària de Palma. El curs 2018 - 2019, els policies tutors esperen poder actuar també a les escoles concertades que ho sol·licitin.

Violència masclista

Per Paluzié, el tercer eix de la policia de proximitat són els agents encarregats de protegir aquelles dones que hagin denunciat algun cas de violència masclista, ja sigui assetjament, maltractament físic o psicològic. En aquestes situacions, però, l’acció no és preventiva, sinó reactiva i de gestió del conflicte.

Tanmateix, l’acció policial serà diferent segons el nivell de risc. Els operatius poden anar del servei de vigilància 24 hores, a la supervisió de la sortida del domicili o l’acompanyament al jutjat. Aquest servei es va iniciar l’any 2013, seguint la legislació estatal.