Publicitat
Publicitat

65A EDICIÓ DEL FESTIVAL DE CANES

'Moonrise Kingdom', de Wes Anderson, inaugura avui el certamen

Les vaques sagrades responen a la crida del Festival de Canes

Canes no vol sorpreses. El festival de festivals tira de noms contrastats en la 65a edició de la cita cinèfila per excel·lència. Wes Anderson inaugura el certamen amb el seu nou llarg, Moonrise Kingdom.

Marilyn Monroe bufa l'espelma dels 65 anys del Festival de Canes des del pòster de la nova edició del certamen. Malgrat l'aniversari, el festival no dóna cap símptoma d'esgotament: continua sent la primera referència cinèfila, el barem per mesurar l'estat del cinema d'autor actual i la concentració mundial més gran de glamur després dels Oscars. Marilyn ja pot bufar, que la jubilació de Canes sembla encara molt i molt llunyana.

Un dia abans del començament oficial del festival, la Croisette ja bull de cinema. Una haima amb imatges de Sacha Baron Cohen disfressat de dictador àrab dóna la benvinguda als hostes del Carlton, mentre els personatges de G.I. Joe se'ls miren de reüll des d'un lateral. Curiosament, aquests films eren les grans atraccions promocionals de l'últim Saló del Còmic. La globalització ha pres a Canes certa exclusivitat com a plataforma publicitària.

El festival arrenca demà amb el nou film de Wes Anderson, Moonrise Kingdom , un relat d'iniciació ambientat en el món dels boy scouts i amb estrelles com Bruce Willis i Edward Norton en el càsting. Anderson competirà per una Palma d'Or que també perseguiran quatre directors que ja en tenen una als prestatges: Ken Loach, Michael Haneke, Abbas Kiarostami i Cristian Mungiu. Entre la resta de competidors, un grapat d'habituals: David Cronenberg, Jacques Audiard, Leos Carax, Alain Resnais... Les vaques sagrades del cine són fidels a la cita amb Canes.

Els únics nouvinguts són John Hillcoat, que a Lawless torna a posar en imatges un guió de Nick Cave -ja ho va fer a The proposition -, i Andrew Dominik, que després de L'assassinat de Jesse James pel covard Robert Ford canvia el western pel thriller a Killing them softly , de nou amb Brad Pitt encapçalant el càsting.

Així doncs, pocs descobriments a la secció oficial, en què no hi figura cap debutant. Per a això ja hi ha la secció Un Certain Regard i els certàmens paral·lels: la Setmana de la Crítica i la Quinzena de Realitzadors, en què el barceloní Jaime Rosales presentarà Sueño y silencio , un drama sobre la reconstrucció afectiva d'un pare després d'una tragèdia familiar. El film de Rosales és l'únic representant català al festival juntament amb Infancia clandestina , una coproducció argentina amb Ernesto Alterio que també participarà a la Quinzena.

El que sí que trobarem en aquest Canes és un grapat d'adaptacions literàries arriscades, entre les quals un Cosmopolis en què Cronenberg s'atreveix amb la novel·la homònima de Don DeLillo i On the road , una adaptació de la bíblia beatnik de Jack Kerouac que ha realitzat el brasiler Walter Salles. Jacques Audiard s'inspira a De rouille et d'os en un relat curt de Craig Davidson i l'incombustible Alain Resnais parteix -molt lliurement- de l'obra teatral de Jean Anouilh Eurydice a Vous n'avez encore rien vu . I enmig d'aquest festí literari i cinèfil, un àpat hollywoodenc: l'estrena de Madagascar 3 .