ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 06/10/2011

El teatre obre el seu corredor mediterrani

El Théatre de Archipel de Perpinyà inaugurarà aquest dilluns una seu dissenyada per Jean Nouvel que vol convertir el triangle Barcelona-Tolosa-Montpeller en el gran pol teatral del sud d'Europa.

Laura Serra
2 min
El voluptuós Théâtre de l'Archipel l'inauguraran dilluns al vespre les màximes autoritats culturals del país veí.

Barcelona.L'impressionant Théâtre de l'Archipel de Perpinyà, una obra dissenyada per Jean Nouvel que ha costat 12 milions d'euros, inaugurarà aquest dilluns els seus cinc edificis. Les sorprenents formes i colors del teatre el lliguen amb l'entorn: la bombolla granat que acull una sala amb capacitat per a 1.100 espectadors fa referència a la pedra vermella que es troba al riu Ter i que la llegenda atribueix a la sang dels catalans. L'edifici groc és del sol de tardor i el gran quadrat rovellat de la caixa escènica al·ludeix a les mines de ferro del Canigó.

Fins a aquest extrem, el teatre de Perpinyà té connexió amb les arrels catalanes. Però és que el seu director, el català i excap del Teatre Nacional Domènec Reixach, té la intenció d'accentuar al màxim aquesta connexió transfronterera, seguint un programa iniciat de bracet amb el festival Temporada Alta per convertir el triangle Barcelona-Tolosa-Montpeller en el gran pol teatral del sud d'Europa. "En aquest territori hi ha una gran quantitat de companyies, teatres i creativitat, i nosaltres volem que es coneguin, circulin i siguin el vas comunicant de les dues Catalunyes, crear unes sinergies que ara no existeixin", va explicar ahir Reixach a Barcelona. Presentar el full de ruta a la capital catalana ja és una declaració d'intencions. I encara ho és més que el primer espectacle que inaugurarà una temporada extensíssima, amb 90 espectacles, sigui una cantata dirigida pel director local Daniel Tosi amb l'orquestra i el cor de Perpinyà, i d'artistes convidats, tres figures com Sergi López, Carles Santos i Sol Picó.

La programació per al 2011-2012 és "transversal" perquè inclou arts escèniques, música clàssica i moderna i "mediterrània": "Posarem especial atenció a aquest focus, i convidarem cada any un país, el pròxim, Itàlia. Vull treballar en un teatre transfronterer i internacional, que aixequi la vista més enllà dels contorns de França". Començaran per habituar el públic al teatre sobretitulat -un fet menys estrany a casa nostra- per aplanar el camí a les companyies "catalanes del sud", com en diu Reixach.

El director confia que en qüestió de dies el Théâtre de l'Archipel rebrà del ministeri de Cultura el títol d'Escena Nacional, cosa que els garantirà el prestigi de la xarxa de teatres públics francesos i més pressupost. L'actual no és gens menyspreable: 9 milions d'euros (aportats en un 55% per l'Ajuntament i la resta per la regió, l'Estat, els patrocinis i la taquilla) per un teatre d'una ciutat que té 120.000 habitants i un cinturó metropolità de només 250.000 persones. "A una hora de distància, de Narbona a Girona, hi ha 1,4 milions de persones", defensa Reixach. Més enllà de Girona, els teatres públics de Barcelona s'hi han apuntat amb un pla de descomptes conjunts. El corredor mediterrani teatral comença a funcionar.

stats