ART
Cultura 05/02/2013

El surrealisme: de revolucionari a valor cobejat a les subhastes

El surrealisme és un dels períodes més cobejats actualment al mercat internacional. Dalí i Miró seran els grans protagonistes de les subhastes que Christie's i Sotheby's celebren a Londres avui i demà.

Antoni Ribas Tur
4 min
El surrealisme: de revolucionari a valor cobejat a les subhastes

BARCELONA.El 1939 André Breton va criticar el rumb mercantilista que, al seu parer, estava prenent l'obra de Salvador Dalí. Va barrejar les lletres del nom del pintor empordanès i en va crear l'anagrama Avida Dollars . Si Breton -el fundador del surrealisme- aixequés el cap, es mossegaria els punys en veure que les seves idees s'han convertit en una font d'inspiració per a la cultura de masses, la moda i la publicitat, i que l'art surrealista és actualment un dels camps més dinàmics del mercat de l'art internacional.

Dalí ha sigut precisament un dels artistes de qui les cotitzacions han pujat més en els últims anys: el 2011 Retrat de Paul Éluard va fer el rècord de la seva obra a Sotheby's després de superar amb un preu final de 15,8 milions d'euros el que havia assolit pocs dies abans l'esbós de La mel és més dolça que la sang a Christie's per 4,7 milions d'euros.

Avui i demà l'autor de La persistència de la memòria serà un dels protagonistes de les subhastes d'art surrealista i d'art impressionista i modern que les dues grans cases de subhastes celebraran a Londres. Christie's, que domina les vendes surrealistes, organitza dimecres la subhasta d'obra surrealista més important de la seva història. I avui Sotheby's traurà a la venda obres de René Magritte, Paul Delvaux, Max Ernst i Hans Arp, entre d'altres. Totes dues cases subhasten peces de Dalí i Joan Miró.

"En els últims tres anys, l'obra de Dalí ha experimentat un gir al mercat -explica Samuel Valette, especialista i director sènior internacional d'art impressionista i modern de Sotheby's-. Fa dos anys el rècord de la seva obra estava en 4,7 milions d'euros i ara està en 15,8; això vol dir que estava infravalorat". La vendes d'aquests dies coincideixen amb la retrospectiva de l'artista empordanès que es pot veure al Centre Georges Pompidou de París. Aquesta gran exposició "ha tingut impacte arreu d'Europa" i "ha fet créixer l'interès per la seva obra entre els col·leccionistes", afirma Montse Aguer, la directora del Centre d'Estudis Dalinians. Així i tot, la influència en les cotitzacions d'exposicions com L'escala de l'evasió -la retrospectiva de Miró que van organitzar la Tate Modern de Londres i la Fundació Joan Miró el 2011- és relativa. "Una retrospectiva no té un impacte directe si són grans noms coneguts; en té si és un artista que està a la meitat de la seva carrera i si en la seva carrera encara hi ha aspectes per descobrir", assegura Valette.

Bon moment per vendre art

"És indubtable que quan hi ha una gran exposició la gent es fixa més en l'obra d'un artista. Però més que dir que hi ha una relació directa, s'ha de dir que el mercat de l'art està passant un moment molt dolç i que cada vegada és més difícil trobar obres excepcionals, i quan apareixen es paguen molt bé", afirma Carmen Schjaer, directora de Christie's Barcelona. "L'aparició d'obres importants al mercat fa que n'apareguin més, perquè els col·leccionistes veuen que és un bon moment per vendre", explica Valette. A més de l'interès que l'art de les primeres avantguardes suscita entre els col·leccionistes, cal tenir en compte que els olis de Dalí són escassos. "Si es compara la producció d'olis de Dalí amb la de Picasso, és molt baixa. A més, estan concentrats en tres grans museus: el Reina Sofia, el Dalí de Florida i la Fundació Gala - Salvador Dalí. Això vol dir que hi ha molt poques obres al mercat", afegeix Schjaer.

Es calcula que hi ha un centenar d'olis de Dalí en mans privades, dos dels quals buscaran compradors a Christie's: Figura en una taula -un retrat d'Anna Maria Dalí del 1925 d'un valor estimat d'entre 200.000 i 290.000 euros- i Yang i Yin empordanesos - una pintura del 1934 valorada en una xifra d'entre 580.000 i 815.000 euros-. Mentre que el primer pertany a l'època presurrealista de Dalí, un període que s'està revalorant, l'altre data del 1934, un any que ha interessat a la Fundació Gala - Salvador Dalí. L'entitat ha adquirit diverses obres d'aquest any en privat o en subhastes en els últims vint anys: Elements enigmàtics en un paisatge -la més cara que ha comprat, per 7,8 milions d'euros-, Retrat d'Emilio Terry , Eclipsi i osmosi vegetal , Figura i drapejat en un paisatge i Retrat de René Crevel. Al seu torn, Sotheby's traurà a la venda, amb una estimació d'entre 1,7 i 2,3 milions d'euros, el retrat que Dalí va fer a Mona Bismarck, Retrat de Mrs. Harrison Williams , un dels cèlebres -i irònics- retrats de societat que l'artista va fer als Estats Units a principis dels anys 40.

Tres Mirós extraordinaris

Les subhastes surrealistes de Christie's i Sotheby's estan encapçalades per pintures de Joan Miró. Tot i que la que ha aixecat més expectació, a Christie's, és l'oli L'escala de l'evasió , que surt a la llum per segona vegada en seixanta anys, la que parteix amb una estimació més alta és Femme rêvant de l'évasion , a Sotheby's. Aquesta última és l'única obra en mans privades d'una sèrie de cinc que el galerista Pierre Matisse li va encarregar el 1945. L'escala de l'evasió surt amb un preu d'entre 5,8 i 9,3 milions d'euros, i l'altra entre 9,3 a 13,9 milions. "Miró és l'estrella de la subhasta surrealista. L'any passat Le corps de ma brune va batre el rècord mundial de l'artista, amb 20,2 milions d'euros", recorda Olivier Camu, vicepresident d'art impressionista i modern de Christie's.

L'altre Miró destacat que subhastarà Sotheby's és Le fermier et son épouse (1936). Té un preu de sortida d'entre 6,4 i 8,7 milions d'euros i representa, segons els experts de la casa, "un dels moments més turbulents" de l'obra de Miró, arran de la Guerra Civil.

stats