PROPOSTA CULTURAL
Cultura 23/08/2017

Joan Miquel Oliver actua a Es Claustre de Maó

Més música, festa de les llanternes, cinema, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
15 min

Joan Miquel Oliver / Música

Es Claustre (pati del claustre del Carme, 50. Maó ) / Dia 24 a les 22 h

Nou disc de Joan Miquel Oliver, 'Atlantis'

Dos anys i setanta concerts després d’enlairar el seu ‘Pegasus’ (2015), Joan Miquel Oliver presenta el seu nou àlbum, ‘Atlantis’. Qui va ser fundador, compositor i guitarrista d’Antònia Font obre el ventall estilístic de l’anti-folk, a l’electro, de la rumba al funk del pop pur a tot el que es pugi imaginar.

Festa de les llanternes / Activitat infantil

Ajuntament d’Alcúdia (carrer Major, 9) / 21 h

Festa de les llanternes

Fins a la dècada dels 60, moment en què esclata el turisme de masses i la construcció indiscriminada a la costa, Mallorca havia conservat uns trets tradicionals molt arrelats a la pagesia. A les acaballes de l’agost era costum, per entretenir els infants, que els pares o padrins confeccionassin llanternes amb els darrers melons i síndries de l’estiu per proporcionar als menuts de la casa una jugueta per passar les estones de les darreres nits agostenques. Buidada la síndria, un dibuix rascat a la pell, una espelma i una ansa convertien la fruita en improvisada llanterna. Llavors els infants, a entrada de fosca, passejaven per les voreres del seu carrer, tots sols o en grup, entonant ‘Es sereno ha mort un moix’. Sarau Alcudienc, com a associació hereva de l’Obra Cultural local, no ha deixat d’organitzar mai la festa, amb el patrocini actual de l’Ajuntament, atesa l’alta participació de ciutadans alcudiencs i d’altres pobles de Mallorca. Amb els anys aquesta festa s’ha anat estenent a altres indrets de l’illa, com Inca, Porreres, Port de Felanitx... Actualment, cada nit del 24 d’agost, una multitud de pares i nins envaeix els carrers del centre històric d’Alcúdia en una passejada entranyable i veritablement popular.

Miranda Jazz Combo / Off Festival de jazz

Plaça Major (sa Pobla) / Dia 24 a les 20.30 h

Mallorca Jazz sa Pobla.

El Miranda Jazz Combo no és la típica Big Band de jazz, la seva instrumentació no es limita a les característiques habituals d’aquests grans grups. Els arranjaments musicals són originals d’Antoni Miranda, treballen el llenguatge del jazz i la improvisació, amb un repertori triat moltes vegades pels mateixos músics. Això dóna a les seves actuacions una sonoritat característica i personal.

Concert de presentació del curs de clarinet / Festival de clarinet

Can Domènech (carrer dels Albellons, 7. Alcúdia) / Dia 24 a les 18.30 h

Festival de Clarinet.

Andrew Marriner encapçala com és habitual aquest festival, que obre les portes a clarinetistes entusiastes de tot el món que volen fer feina i tocar en un dels llocs amb més encant del Mediterrani.

‘Moonrise Kingdom’ / Cinema

Fundació Pilar i Joan Miró (Joan de Saridakis, 29. Palma) / Dia 24 a les 22 h

‘Moonrise Kingdom’.

Ambientada en els anys 60, familiars i amics cerques dos joves amants que han fugit del seu poble natal. Així, quedaran de manifest vell rancors i ocultes relacions romàntiques entre alguns dels personatges que participen en la recerca.

Sissokho Afrojazz / Música

Plaça Miquel Capllonch (Port de Pollença) / Dia 24 a les 21.30 h

Sissokho Afrojazz.

La Mallorca del segle XXI és una Mallorca multicultural immersa en una idiosincràsia hieràtica i dolça alhora, que s’obre molt lentament als estímuls que li plouen des de fa dècades. Una reunió intercultural com aquesta al voltant de la cantant mallorquina Carmen Jaime és el paradigma de respecte i convivència que seria desitjable en aquest canvi d’era. Damunt l’escenari hi conviuen la ciència musical i el refinament centreeuropeu amb la febre virtuosa caribenya, l’arrelament ancestral africà amb l'essència dels ritmes afroamericans del segle XX i esquitxats de la tradició musical mediterrània. Carmen Jaime proposa una reinterpretació dels temes de jazz i de l’Àfrica de l’oest sota el guiatge d’un gran coneixedor del gènere, el suís Franco Bombelli i amb la incomparable base rítmica africana del mestre Seydou Sissokho, l’americana de Germán Salvatierra i el màster del funk-soul Rubén García.

Asier Polo i Marta Zabaleta / Música

Casa Museu de Son Marroig (carretera de Valldemossa a Deià s/n. Deià) / Dia 24 a les 20.30 h

Asier Polo i Marta Zabaleta.

El violoncel·lista Asier Polo i Marta Zabaleta ofereixen aquest concert a Son Marroig. Asier Polo és considerat per la crítica especialitzada un dels violoncel·listes més destacats de la seva generació. Marta Zabaleta actualment és professora al Centre de Música Superior del País Basc, Musikene, i directora de l’Acadèmia Marshall de Barcelona per desig de la seva antecessora, Alicia de Larrocha. Interpretaran obres de Xostakóvitx, Hindemith i Rakhmàninov.

‘Un monstruo viene a verme’ / Cinema

Plaça de Toros (Inca) / Dia 24 a les 21.30 h

Toby Kebbell és un dels protagonistes del nou film de Juan Antonio Bayona, Un monstre ve a veure’m.

Set minuts després de la mitjanit, en Conor es desperta i es troba un monstre a la finestra. Però no és el monstre que esperava, el del malson que té quasi totes les nits d’ençà que la seva mare començà l’inacabable i pesat tractament. Aquest monstre és diferent, antic i salvatge. I cerca el més perillós de tot: la veritat.

‘Vaiana’ / Cinema

Plaça d’Alexandre Ballester (sa Pobla) / Dia 24 a les 22.30 h

‘Vaiana’.

Una aventura èpica sobre una adolescent espavilada que comença una missió intrèpida per salvar el poble. Pel camí, Vaiana coneix el poderós semidéu Maui i junts creuen l’oceà en un viatge ple d’acció i diversió.

‘Macbeth’ / Projecció

Cinemes Canal Salat (carrer de Sant Antoni M.. Claret, s/n. Ciutadella) / Dia 24 a les 21.30 h

‘Macbeth’.

Retransmissió en diferit de ‘Macbeth’, de Giuseppe Verdi, des del Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Escòcia. Macbeth escolta com enigmàtiques bruixes profetitzen que serà rei d’Escòcia. En saber-ho, la seva esposa l’empeny a assassinar l’actual rei per substituir-lo. Els vaticinis de les bruixes porten Macbeth a ser sanguinari amb amics i rivals, fins que sol i furiòs s’enfronta a la darrera batalla en la qual acaba morint.

Blaumut / Música

Jazzbah (Pla de Sant Joan, 4. Ciutadella) / Dia 24 a les 23.30 h

Blaumut.

Blaumut és una formació integrada per Oriol Aymat, Xavi de la Iglesia, Vassil Lambrinov, Manel Pedrós i Manuel Krapovikas, que interpreta temes propis cantats en català. Els arranjaments d’instruments clàssics de corda i el so de diverses andròmines formen l’atmosfera d’unes cançons que volen transmetre sensacions a través de lletres carregades d’imatges. Blaumut visitaran Menorca amb tota la força amb un nou disc: ‘Equilibri’ (2017). Aquesta nova obra és un pas més en la carrera del grup que ha aconseguit donar vida a un univers propi i recognoscible marcat per unes lletres emotives, dotades d’una forta càrrega evocadora, i una música elegant de tall pop-folk i impregnada de tocs clàssics, que no defuig l’èpica ni la contundència.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Eva Kircz’.

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

Obra pictòrica d’Erwin Bechtold / Exposició

Sala municipal El Roser (carrer del Roser, 1. Ciutadella) / Fins al 30 de setembre

Obra pictòrica d’Erwin Bechtold.

L’obra d’Erwin Bechtold presenta un concepte espiritual molt significatiu: la dualitat, la confrontació d’elements oposats. Bechtold no cerca l’harmonia entre contrastos, sinó que sap visualitzar la lluita entre els elements. Aquesta inquietud provoca la tensió en les seves obres. En aquesta exposició presenta la seva obra més recent, en la qual hi ha una notable variació del seu vocabulari: ara les confrontacions s’articulen entre la geometria i les senyes efectuades de manera ràpida i descontrolada, que originen tensions entre la raó i l’expressivitat.

‘Postals d’una vida’ / Exposició

Centre Melis Cursach (carrer del Centre, 9. Capdepera) / Fins al 28 d’agost

'Postals d'una vida'.

Presentació i exposició del fons fotogràfic de Gabriel Flaquer, constituït per un conjunt de negatius que el mateix Flaquer va realitzar com a fotògraf aficionat al llarg de la seva vida. És un fons de gran importància per la seva riquesa iconogràfica, la qual cosa el converteix en un testimoni visual de gran valor per al coneixement de la història del municipi gabellí. Gabriel Flaquer Terrasa va néixer a Capdepera l’any 1937 i des de petit ja va tenir la curolla de la fotografia. Son pare li va regalar la seva primera càmera als anys 50 i, des de llavors, la curiositat i l’afany de plasmar el que veia esdevingueren una de les seves passions.

‘Paraules de ciment’ / Exposició

Centre Internacional d’Art i Gravat d’Alaior (carrer de Baixamar, 54) / Fins al 27 d'agost

'Paraules de ciment'.

L’exposició itinerant de Llorenç Garrit ‘Paraules de ciment’ arriba a Alaior. Aquest projecte multidisciplinari inclou pintura, escultura, dansa i sobretot poesia. Llorenç Garrit ha creat 42 obres sobre 42 poetes que han escrit un haiku per a l’ocasió.

‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’ / Exposició

Galeria MA ArteContemporáneo (carrer del Temple, 11 B. Palma) / Fins a l’1 de setembre

Cartell de l'exposició ‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’.

“Què és dibuixar? Com s’aconsegueix? És l’acció d’obrir-se pas a través d’un invisible mur de ferro que pareix interposar-se entre allò que se sent i allò que es pot. Com travessar aquest mur?, ja que no serveix de res copejar-lo amb força. A parer meu, se l’ha de minar i travessar-lo lentament i pacient amb una llima”. (‘Cartes a Theo’, Van Gogh, 8 de setembre de 1888). A partir d’aquesta premissa, la galeria MA ha seleccionat tretze artistes que afronten el dibuix com a obra definitiva. Així, hi fan servir materials i metodologies diversos: alguns fan servir un fil com a línia; d’altres empren la barreta de carbó o usen els dits com a instrument per dibuixar.

‘El rito’ / Exposició

Galeria Horrach Moyà (carrer de Catalunya, 4. Palma) / Fins al 16 de setembre
‘El rito’.

La Galeria Horrach Moyà acull la fase inicial de l’obra ‘El rito’, un dibuix amb carbó de 10 metres de longitud per 1,50 d’alt, realitzat ‘in situ’ en una de les sales d’Horrach Moyà, que probablement és el dibuix més gros presentat mai en una galeria de les Illes. Aquesta obra és la peça central de la tercera proposta del cicle d’exposicions ‘Picutres de Girben’.

‘AES+F: The Feast of Trimachio’ / Exposició

Aljub d’Es Baluard (plaça de la porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 de setembre
‘AES+F: The Feast of Trimachio’.

Com cada estiu, Es Baluard convida un artista internacional a presentar un projecte temàtic a l’Aljub; així, després de l’artista suís Thomas Hirschhorn, el 2017, un any en què es centren en corrents i transformacions del fenomen del turisme, és el col·lectiu rus AES+F, format per Tatiana Arzamasova (1955), Lev Evzovich (1958), Evgeny Svyatsky (1957) i Vladimir Fridkes (1956), qui aproxima a Mallorca una de les seves obres més complexes, entre l’hiperrealisme i el fantàstic, entre allò seductor i allò crític: The Feast of Trimalchio.

‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’ / Exposició

Sala d'Exposicions del Claustre del Carme (claustre del Carme, 1r pis. Maó) / Fins al 28 d’agost
‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’.

El turisme actual és el resultat d’un procés de maduració de més d’un segle, durant el qual ha esdevingut un dels sectors més puixants de l’economia menorquina, fet que ja justificaria l’organització d’una exposició dedicada a aquesta activitat. Tanmateix, la interacció entre visitants i locals té multitud d’altres facetes, que aquesta mostra intenta explorar: cultural, social, històrica, arquitectònica, urbanística, paisatgística... Així mateix, s’hi veurà com el turisme, des dels seus orígens, fa un ús intensiu de la il·lustració i la fotografia per crear una imatge de l’illa, que s’ha anat transformant al llarg del temps. En definitiva, es vol mostrar com s’ha format i què significa el turisme per a Menorca.

‘Blind date’ / Exposició

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Fins al 17 de setembre
'Blind date'.

Una cita a cegues és una trobada casual entre dues parts conjurada per una tercera part, que imagina com serà la unió d’aquelles dues i què podrà sorgir-ne. Això és el que han experimentat els artistes Troels Sandegård i Absalon Kirkeby, ja que no estaven familiaritzats amb les pràctiques de l’altre abans de trobar-se al CCA Andratx. La seva exposició, però, a diferència de la cita a cegues, que sol ser breu i interlocutòria, es concep més aviat com una convivència dins un mateix espai. Comparteixen una devoció comuna envers els seus propis mitjans, gairebé una obstinació per participar en els seus propis processos. La llum, l’aire, la forma i la reflexió assumeixen diferents rols en les múltiples capes de moments, dades, píxels, metalls i minerals, ja que les imatges i les escultures es converteixen en contenidores de la vida enregistrada. Hi ha una ressonància en la densitat d’informació emmagatzemada en els dos cossos de treball. Sandegård té un procés preestablert que ha de seguir i a través del qual sovint revela la presència de quelcom invisible, traduint-lo en quelcom físic. Per exemple, la respiració en un cub de llautó. El procés de Kirkeby captura les complexitats de l’automatització de l’observació, recopilant-les i transformant-les en una imatge. Mentre que Sandegård dona forma al buit, Kirkeby oculta i transforma allò present en estrats de realitats. D’aquesta manera comparteixen un enfocament reductiu i alhora acumulatiu.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre
'Ciutat de vacances'.

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Una expo més’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 27 d’agost
‘Una expo més’.

Exposició amb fotografies, dibuixos, llibres, còmics, cartells i fins i tot una pel·lícula, els autors dels quals es coneixen al final del recorregut. La cultura i les diferents expressions artístiques sempre s'han entès com una manera de mirar el món, de llegir-lo, interpretar-lo o criticar-lo. El compromís social ha estat una part inherent de l'art i, en molts casos, una potent raó de ser. Els artistes han fet servir les seves eines per donar a conèixer realitats desconegudes, injustícies i problemàtiques socials a través de l'art. Què passa, però, quan posam aquestes eines artístiques en mans de qui pateix aquestes desigualtats? Quin valor afegit pot tenir escoltar les veus en primera persona de col·lectius vulnerables per mitjà d'un procés creatiu? ‘Una expo més’ presenta diferents projectes artístics que pretenen mostrar com l'art pot contribuir a l'apoderament de persones en situació de vulnerabilitat. I ho fa donant-los veu, igualtat de condicions i oportunitats i visibilitat a través de la participació en un procés creatiu.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats