PROPOSTA CULTURAL
Cultura 15/08/2017

Les musiciens du Lovre en el 56è Festival de Pollença

Més música, cinema, teatre, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
14 min

Les musiciens du Lovre / Festival de Pollença

Claustre de Sant Domingo (Pollença) / Dia 16 a les 22 h

Les musiciens du Lovre.

Orquestra que fundà Marc Minkowski el 1982, Les Musiciens du Louvre fan renéixer els repertoris de les èpoques barroca, clàssica i romàntica, interpretades amb instruments de l’època. En aquest concert interpretaran la ‘Simfonia n. 40 en Sol menor, KV 550’ de Mozart, ‘Concert per a clavecí en Re Major, Hob XVIII: 11’ de Haydn i ‘Simfonia nº. 41 en Do Major, KV 551, Júpiter’ de Mozart

Vers endins / Música

Can Massanet (passeig de la Riba. Muro) / Dia 16 a les 22 h

Vers Endins.

La formació Vers endins presenta el seu nou disc ‘A les cales dels ulls’, un aplec que dona veu a poemes de Maria-Mercè Marçal, Lucia Pietrelli, Blai Bonet, Josep Palau i Fabre, Pau Vadell, Francesc Garriga, Ramon Llul, etc. Amb Joan Carles Vaquer, Víctor Leiva, Toni Duarte i Glòria Julià Estelrich.

Donallop / Música

Biblioteca Can Torró (carrer d’en Serra, 15. Alcúdia) / Dia 16 a les 22 h

Donallop.

‘Misteris de sa vida’ és el segon àlbum del duet Donallop: Pere Bestard i Joana Pol. Fou enregistrat a Cadis als estudis del prestigiós productor Paco Loco. Aquest disc els ha permès experimentar amb el format de banda, eixamplant el seu so amb el format de quartet de pop, de la intimitat a la intensitat èpica afegides a la poètica de les harmonies vocals.

Giulia Valle Trio / Música

Plaça Major (sa Pobla) / Dia 16 a les 22.30 h

Giulia Valle Trio.

La contrabaixista italoespanyola Giulia Valle és una de les compositores més representatives del jazz fet a Europa. Valle lidera una de les formacions més estimulants del jazz que es cuina avui per aquestes latituds, en companyia de l'extraordinari pianista balear Marco Mezquida i David Xirgu, un dels bateries més innovadors de l'escena actual. El Giulia Valle Trio representa la llibertat total d'expressió i interacció entre els seus tres membres. Presenta el treball discogràfic ‘Live in San Francisco’ (Discmedi, 2016), en què es manifesta la força aclaparadora d'un grup que es reinventa en cada sessió, gràcies a la qualitat indiscutible i la complicitat dels membres que l'integren. Valle és una de les jazzwomen més intenses d'Europa amb un projecte en trio que promet dosis ben altes de llibertat i de bellesa.

‘Mickey: en busca de la magia perdida’ / Musical

Auditòrium (passeig Marítim, 18. Palma) / Dia 16 a les 20 h

‘Mickey: en busca de la magia perdida’.

Il·lusions Teatre presenta ‘Mickey: en busca de la magia perdida’, un musical infantil en el qual el públic ajudarà Mickey, Minnie, Donald i Goofy a aconseguir salvar el Regne de la Fantasia abans que Maléfica i els villans dels contes n’aconsegueixin el poder. Viatjaran a la recerca de la màgia perduda a través dels diferents mons d’‘Aladdín’, ‘Peter Pan’, ‘La bella i la bèstia’, ‘La sireneta’ i ‘Frozen’.

‘Ricki ang the flash’ / Cinema

Parc de la Mar (Palma) / Dia 16 a les 21.30 h

‘Ricki ang the flash’.

Projecció de ‘Ricki ang the flash’ en memòria de Jonathan Demme. Ricki és una guitarrista que ho va abandonar tot per aconseguir el seu somni de convertir-se en una estrella de rock. El seu exmarit, Pete, li demana que viatgi fins a Chicago per visitar Julie, la filla de tots dos, ja que s'està divorciant i necessita suport.

‘Grasses saturades’ / Teatre

Plaça del Rosari d’Alaró / Dia 16 a les 22.30 h

‘Grasses saturades’.

“Cansada d’haver de patir per pedre pes? Vols resultats ràpids amb el mínim esforç? Vols lluir figura sense deixar de menjar? Nosaltres som el teu gimnàs: Aprimark”. Així presenta la companyia Xamo Xamo la seva darrera obra: ‘Grasses saturades’.

‘El judici de Viviane Amsalem’ / Teatre

Líthica (camí Vell, km1. Ciutadella) / Dia 16 a les 20 h

‘El judici de Viviane Amsalem’.

Dins el festival de Pedra Viva la companyia menorquina Tal i tal du la seva obra ‘El judici de Viviane Amsalem’. L’aposta d’enguany neix d’una nit espontània a la filmoteca de Barcelona, on un treballador de l’equip topà amb la pel·lícula israeliana “Gett: El divorci de Viviane Amsalem”. Colpit per la dimensió universal d’un cas tant particular com 6 anys d’un judici rabínic, el treballador volgué compartir-la amb la resta de l’equip. La seva passió per aquest tribut a la figura femenina i a l’opressió social que sovint encara l’envolta, fou encomanada als seus companys de viatge –i de feina–. D’aquesta manera els contagià l’interès per apropar-se a aquest drama humà de propera essència universal, emmarcat en la relació d’una parella que fa massa temps que ja no ho és. A partir d’aquí neix la voluntat d’adaptar el film a obra teatral, gestada durant aquests darrers mesos d’estiu pel criteri de l’equip de Pedra Viva, produint-la al complert. Dirigida per Joan Taltavull amb l’ajuda d’Anna Gornès i transcrita per Pep Salvador, l’obra tindrà un repertori de 14 actors –i companys de viatge–, tots ells amb un lligam personal amb el projecte, les persones que el componen i l’illa on s’estrena. Aquests són Sita Muñoz, Nasi Pons, Jesús De la Fuente, Andreu Genestar, Jordi Odri, Andreu Bosch, Manel Soldevila, Pep Salvador, Manolo Obrador, Mariona Salvador, Maria Camps, Cinto Genestar, Matilde Muñiz i Pepe Arguimba.

Obra pictòrica d’Erwin Bechtold / Exposició

Sala municipal El Roser (carrer del Roser, 1. Ciutadella) / Fins al 30 de setembre

Obra pictòrica d’Erwin Bechtold.

L’obra d’Erwin Bechtold presenta un concepte espiritual molt significatiu: la dualitat, la confrontació d’elements oposats. Bechtold no cerca l’harmonia entre contrastos, sinó que sap visualitzar la lluita entre els elements. Aquesta inquietud provoca la tensió en les seves obres. En aquesta exposició presenta la seva obra més recent, en la qual hi ha una notable variació del seu vocabulari: ara les confrontacions s’articulen entre la geometria i les senyes efectuades de manera ràpida i descontrolada, que originen tensions entre la raó i l’expressivitat.

‘Postals d’una vida’ / Exposició

Centre Melis Cursach (carrer del Centre, 9. Capdepera) / Fins al 28 d’agost

'Postals d'una vida'.

Presentació i exposició del fons fotogràfic de Gabriel Flaquer, constituït per un conjunt de negatius que el mateix Flaquer va realitzar com a fotògraf aficionat al llarg de la seva vida. És un fons de gran importància per la seva riquesa iconogràfica, la qual cosa el converteix en un testimoni visual de gran valor per al coneixement de la història del municipi gabellí. Gabriel Flaquer Terrasa va néixer a Capdepera l’any 1937 i des de petit ja va tenir la curolla de la fotografia. Son pare li va regalar la seva primera càmera als anys 50 i, des de llavors, la curiositat i l’afany de plasmar el que veia esdevingueren una de les seves passions.

‘Paraules de ciment’ / Exposició

Centre Internacional d’Art i Gravat d’Alaior (carrer de Baixamar, 54) / Fins al 27 d'agost

'Paraules de ciment'.

L’exposició itinerant de Llorenç Garrit ‘Paraules de ciment’ arriba a Alaior. Aquest projecte multidisciplinari inclou pintura, escultura, dansa i sobretot poesia. Llorenç Garrit ha creat 42 obres sobre 42 poetes que han escrit un haiku per a l’ocasió.

‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’ / Exposició

Galeria MA ArteContemporáneo (carrer del Temple, 11 B. Palma) / Fins a l’1 de setembre

Cartell de l'exposició ‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’.

“Què és dibuixar? Com s’aconsegueix? És l’acció d’obrir-se pas a través d’un invisible mur de ferro que pareix interposar-se entre allò que se sent i allò que es pot. Com travessar aquest mur?, ja que no serveix de res copejar-lo amb força. A parer meu, se l’ha de minar i travessar-lo lentament i pacient amb una llima”. (‘Cartes a Theo’, Van Gogh, 8 de setembre de 1888). A partir d’aquesta premissa, la galeria MA ha seleccionat tretze artistes que afronten el dibuix com a obra definitiva. Així, hi fan servir materials i metodologies diversos: alguns fan servir un fil com a línia; d’altres empren la barreta de carbó o usen els dits com a instrument per dibuixar.

‘El rito’ / Exposició

Galeria Horrach Moyà (carrer de Catalunya, 4. Palma) / Fins al 16 de setembre
‘El rito’.

La Galeria Horrach Moyà acull la fase inicial de l’obra ‘El rito’, un dibuix amb carbó de 10 metres de longitud per 1,50 d’alt, realitzat ‘in situ’ en una de les sales d’Horrach Moyà, que probablement és el dibuix més gros presentat mai en una galeria de les Illes. Aquesta obra és la peça central de la tercera proposta del cicle d’exposicions ‘Picutres de Girben’.

‘AES+F: The Feast of Trimachio’ / Exposició

Aljub d’Es Baluard (plaça de la porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 de setembre
‘AES+F: The Feast of Trimachio’.

Com cada estiu, Es Baluard convida un artista internacional a presentar un projecte temàtic a l’Aljub; així, després de l’artista suís Thomas Hirschhorn, el 2017, un any en què es centren en corrents i transformacions del fenomen del turisme, és el col·lectiu rus AES+F, format per Tatiana Arzamasova (1955), Lev Evzovich (1958), Evgeny Svyatsky (1957) i Vladimir Fridkes (1956), qui aproxima a Mallorca una de les seves obres més complexes, entre l’hiperrealisme i el fantàstic, entre allò seductor i allò crític: The Feast of Trimalchio.

‘Ephemeral. La retina de l’experiència’ / Exposició

Sa Nostra Sala (carrer Aragó, 17. Eivissa) / Fins al 18 d’agost
‘Ephemeral. La retina de l’experiència’.

‘Ephemeral’ és una obra conjunta de l'artista Suso33 en col·laboració amb el fotògraf Vitorino i el director d'art Javier Gómez, i que consisteix en una sèrie de 12 fotografies que retraten intervencions artístiques efímeres fetes a través de la llum en diversos punts de l'illa d'Eivissa. Així, els tres artistes han realitzat unes peces site-especific -és a dir, fetes específicament per a una localització en particular, de manera que la interrelació única amb l'espai del seu entorn sigui el que dona sentit a la instal·lació- en el qual s'utilitza la llum com una ferramenta per dibuixar diferents presències o absències. El resultat és una intervenció artística que retrata diversos espais illencs d'una bellesa molt particular, acompanyats d’una intervenció que, en el seu moment, va ser invisible a l'ull humà i efímera, però que van ser captades per la retina de la càmera i han pogut ser congelades en el temps.

‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’ / Exposició

Sala d'Exposicions del Claustre del Carme (claustre del Carme, 1r pis. Maó) / Fins al 28 d’agost
‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’.

El turisme actual és el resultat d’un procés de maduració de més d’un segle, durant el qual ha esdevingut un dels sectors més puixants de l’economia menorquina, fet que ja justificaria l’organització d’una exposició dedicada a aquesta activitat. Tanmateix, la interacció entre visitants i locals té multitud d’altres facetes, que aquesta mostra intenta explorar: cultural, social, històrica, arquitectònica, urbanística, paisatgística... Així mateix, s’hi veurà com el turisme, des dels seus orígens, fa un ús intensiu de la il·lustració i la fotografia per crear una imatge de l’illa, que s’ha anat transformant al llarg del temps. En definitiva, es vol mostrar com s’ha format i què significa el turisme per a Menorca.

‘Blind date’ / Exposició

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Fins al 17 de setembre
'Blind date'.

Una cita a cegues és una trobada casual entre dues parts conjurada per una tercera part, que imagina com serà la unió d’aquelles dues i què podrà sorgir-ne. Això és el que han experimentat els artistes Troels Sandegård i Absalon Kirkeby, ja que no estaven familiaritzats amb les pràctiques de l’altre abans de trobar-se al CCA Andratx. La seva exposició, però, a diferència de la cita a cegues, que sol ser breu i interlocutòria, es concep més aviat com una convivència dins un mateix espai. Comparteixen una devoció comuna envers els seus propis mitjans, gairebé una obstinació per participar en els seus propis processos. La llum, l’aire, la forma i la reflexió assumeixen diferents rols en les múltiples capes de moments, dades, píxels, metalls i minerals, ja que les imatges i les escultures es converteixen en contenidores de la vida enregistrada. Hi ha una ressonància en la densitat d’informació emmagatzemada en els dos cossos de treball. Sandegård té un procés preestablert que ha de seguir i a través del qual sovint revela la presència de quelcom invisible, traduint-lo en quelcom físic. Per exemple, la respiració en un cub de llautó. El procés de Kirkeby captura les complexitats de l’automatització de l’observació, recopilant-les i transformant-les en una imatge. Mentre que Sandegård dona forma al buit, Kirkeby oculta i transforma allò present en estrats de realitats. D’aquesta manera comparteixen un enfocament reductiu i alhora acumulatiu.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre
'Ciutat de vacances'.

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Una expo més’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 27 d’agost
‘Una expo més’.

Exposició amb fotografies, dibuixos, llibres, còmics, cartells i fins i tot una pel·lícula, els autors dels quals es coneixen al final del recorregut. La cultura i les diferents expressions artístiques sempre s'han entès com una manera de mirar el món, de llegir-lo, interpretar-lo o criticar-lo. El compromís social ha estat una part inherent de l'art i, en molts casos, una potent raó de ser. Els artistes han fet servir les seves eines per donar a conèixer realitats desconegudes, injustícies i problemàtiques socials a través de l'art. Què passa, però, quan posam aquestes eines artístiques en mans de qui pateix aquestes desigualtats? Quin valor afegit pot tenir escoltar les veus en primera persona de col·lectius vulnerables per mitjà d'un procés creatiu? ‘Una expo més’ presenta diferents projectes artístics que pretenen mostrar com l'art pot contribuir a l'apoderament de persones en situació de vulnerabilitat. I ho fa donant-los veu, igualtat de condicions i oportunitats i visibilitat a través de la participació en un procés creatiu.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Toni Catany: d’anar i tornar’ / Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 20 d’agost
L'exposició 'Toni Catany. D’anar i tornar' al Casal Solleric.

Precisament d'anada i tornada, de va i ve, de dintre i de fora, d'aquí i d'allà, és el fil conductor de la mostra que arriba a Palma després de ser exposada a Barcelona i Madrid. Des de la primera fotografia, la de l'infant eivissenc de 1967, fins a les mirades fortuïtes, les natures mortes –característiques de Catany–, les diferents tècniques que emprava i la tasca en la producció de llibres de fotografia, amb més de 20 exemplars, són presents a l'exposició. L'artista fou un gran col·leccionista: d'estores, de pedaços, teles que la seva família emprava per tomar ametlles, textures, cossiols, flors. L'obsessió de Toni Catany per la fotografia única és contínuament present en aquesta mostra, on també es pot veure el documental que en va fer el 2015 La Perifèrica, 'El temps i les coses'.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats