PROPOSTA CULTURAL
Cultura 25/07/2017

L'autèntic so de Nova Orleans, a Andratx

I més música, cinema, conferències, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
12 min

Kings of New Orleans / Música

CCA (c/ de l’Estanyera, 2. Andratx) / Dia 26 a les 20 h

Kings of New Orleans.

Dins el cicle musical Nits d’estiu del Centre Cultural d’Andratx, aquest dimecres és el torn del duo Kings of New Orleans, integrat per Mardis Gras (‘alter ego’ de Dani Roth, a càrrec del piano i la guitarra) i Big Dynamite (pseudònim d’Ignacio Simó, veu). Interpretaran peces del genuí rhythm & blues de Nova Orleans. 8 euros.

Duo Miró / Música

Claustre de Sant Francesc de Maó (av. Dr. Guàrdia, s/n) / Dia 26 a les 21 h

Duo Miró.

'Sotto voce' és el nom del concert que durà a terme aquest duo, compost per Medir Bonachi (piano) i Marta Mulero (violoncel). Aquest projecte pretén 'fer cantar' el viloncel per interpretar àries d'òpera, sarsuela, romanços i lieder... 12 euros.

Crestatx poètic / Festival

Esplanada de l’Oratori de Crestatx / Dia 26 a les 22 h

Cartell del Crestatx poètic d'enguany.

Arriba la 17a edició d'aquest esdeveniment cultural que té lloc al petit nucli pobler de Crestatx. Sota el lideratge de Biel Mesquida, hi intervindran els poetes Laia Martínez, Tonina Canyelles, Pere Antoni Pons i Sebastià Perelló. La música serà a càrrec de Clara Fiol Dols, Joan Vallbona i Toni Cobretti. S'hi retrà una homenatge a 2 gats (+1): Ferran, Tano i Vicenta. Gratuït.

‘Fuerza 10 de Navarone’ / Cinema

Centre de Cultura Sa Nostra (c/ de la Concepció, 12. Palma) / Dia 26 a les 20 h

Cartell de 'Força 10 de Navarone'.

Conclou el cicle de projeccions cinematogràfiques d’homenatge al director britànic Guy Hamilton, que va morir a Mallorca el 2016 i que fou el realitzador de quatre pel·lícules sobre James Bond. Com a cloenda s’ha escollit el film bèl·lic ‘Força 10 de Navarone’, una mena de continuació d’‘Els canons de Navarone’, de 1961. Es va estrenar el 1978 i és protagonitzada per Robert Shaw i Harrison Ford. Es podrà veure en versió original subtitulada en castellà. Gratuït.

'La visita' / Cinema a la fresca

Parc de la Mar (Palma) / Dia 26 a les 22 h

Pòster de 'La visita'.

Projecció gratuïta a la fresca de la pel·lícula ‘La visita’, dirigida per M. Night Shyamalan estrenada el 2015. Una mare deixa els seus dos fills durant una setmana a la remota granja dels padrins, a Pensilvània. Allà, els infants descobreixen que els padrins estan implicats en alguna cosa profundament inquietant. La cinta es projecta en castellà subtitulada a l’anglès.

‘Les matemàtiques de la natura’ / Conferència

Centre Cívic de Portocolom (av. de Nadal Batlle, s/n. Felanitx) / Dia 26 a les 22 h

'Les matemàtiques de la natura'.

El Cicle de xerrades d’estiu de Felanitx convida aquesta vegada Daniel Ruiz Aguilera i Lluís Pol Llompart, de la Societat Balear de Matemàtiques SBM-Xeix. El tema de la conferència, ‘Les matemàtiques de la natura’, que permetrà descobrir com aquesta ciència és insospitadament present en elements naturals que ens envolten. Gratuït.

‘El rito’ / Exposició

Galeria Horrach Moyà (carrer de Catalunya, 4. Palma) / Fins al 16 de setembre
‘El rito’.

La Galeria Horrach Moyà acull la fase inicial de l’obra ‘El rito’, un dibuix amb carbó de 10 metres de longitud per 1,50 d’alt, realitzat ‘in situ’ en una de les sales d’Horrach Moyà, que probablement és el dibuix més gros presentat mai en una galeria de les Illes. Aquesta obra és la peça central de la tercera proposta del cicle d’exposicions ‘Picutres de Girben’.

‘Jutipiris’ / Exposició

Museu Can Planes (carrer d’Antoni Maura, 6. Sa Pobla) / Fins al 15 d’agost
‘Jutipiris’.

Exposició de ceràmica de Jaume Poma esgrafiada damunt suport de fang, pintada amb òxids naturals i terra blanca. Aquesta exposició s'emmarca dins els actes de celebració dels 25 anys de la revista ‘Sa Plaça’.

‘AES+F: The Feast of Trimachio’ / Exposició

Aljub d’Es Baluard (plaça de la porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 de setembre
‘AES+F: The Feast of Trimachio’.

Com cada estiu, Es Baluard convida un artista internacional a presentar un projecte temàtic a l’Aljub; així, després de l’artista suís Thomas Hirschhorn, el 2017, un any en què es centren en corrents i transformacions del fenomen del turisme, és el col·lectiu rus AES+F, format per Tatiana Arzamasova (1955), Lev Evzovich (1958), Evgeny Svyatsky (1957) i Vladimir Fridkes (1956), qui aproxima a Mallorca una de les seves obres més complexes, entre l’hiperrealisme i el fantàstic, entre allò seductor i allò crític: The Feast of Trimalchio.

‘Ephemeral. La retina de l’experiència’ / Exposició

Sa Nostra Sala (carrer Aragó, 17. Eivissa) / Fins al 18 d’agost
‘Ephemeral. La retina de l’experiència’.

‘Ephemeral’ és una obra conjunta de l'artista Suso33 en col·laboració amb el fotògraf Vitorino i el director d'art Javier Gómez, i que consisteix en una sèrie de 12 fotografies que retraten intervencions artístiques efímeres fetes a través de la llum en diversos punts de l'illa d'Eivissa. Així, els tres artistes han realitzat unes peces site-especific -és a dir, fetes específicament per a una localització en particular, de manera que la interrelació única amb l'espai del seu entorn sigui el que dona sentit a la instal·lació- en el qual s'utilitza la llum com una ferramenta per dibuixar diferents presències o absències. El resultat és una intervenció artística que retrata diversos espais illencs d'una bellesa molt particular, acompanyats d’una intervenció que, en el seu moment, va ser invisible a l'ull humà i efímera, però que van ser captades per la retina de la càmera i han pogut ser congelades en el temps.

‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’ / Exposició

Sala d'Exposicions del Claustre del Carme (claustre del Carme, 1r pis. Maó) / Fins al 28 d’agost
‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’.

El turisme actual és el resultat d’un procés de maduració de més d’un segle, durant el qual ha esdevingut un dels sectors més puixants de l’economia menorquina, fet que ja justificaria l’organització d’una exposició dedicada a aquesta activitat. Tanmateix, la interacció entre visitants i locals té multitud d’altres facetes, que aquesta mostra intenta explorar: cultural, social, històrica, arquitectònica, urbanística, paisatgística... Així mateix, s’hi veurà com el turisme, des dels seus orígens, fa un ús intensiu de la il·lustració i la fotografia per crear una imatge de l’illa, que s’ha anat transformant al llarg del temps. En definitiva, es vol mostrar com s’ha format i què significa el turisme per a Menorca.

‘Sea’ / Exposició

Centre Melis Cursach (carrer del Centre, 9. Capdepera) / Fins al 31 de juliol
‘Sea’.

L’artista Marta Matamalas mostra les seves obres recents, del darrer any, en les quals retroba de nou un tema reiterant a la seva obra, els peixos. Comenta que aquesta vegada ha provat una nova tècnica mixta, en la qual pinta damunt paper, com són mapes i cartes nàutiques, i que a partir de guardar aquests papers li han tornat a sorgir els peixos. Diu que sempre li han atret, pel color i el moviment. En aquesta exposició, com diu Matamalas, s’ha dedicat a pintar “mierls de peixos”. L’exposició es podrà veure durant tot el mes de juliol de 19 a 21 h, dilluns tancat.

‘Blind date’ / Exposició

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Fins al 17 de setembre
'Blind date'.

Una cita a cegues és una trobada casual entre dues parts conjurada per una tercera part, que imagina com serà la unió d’aquelles dues i què podrà sorgir-ne. Això és el que han experimentat els artistes Troels Sandegård i Absalon Kirkeby, ja que no estaven familiaritzats amb les pràctiques de l’altre abans de trobar-se al CCA Andratx. La seva exposició, però, a diferència de la cita a cegues, que sol ser breu i interlocutòria, es concep més aviat com una convivència dins un mateix espai. Comparteixen una devoció comuna envers els seus propis mitjans, gairebé una obstinació per participar en els seus propis processos. La llum, l’aire, la forma i la reflexió assumeixen diferents rols en les múltiples capes de moments, dades, píxels, metalls i minerals, ja que les imatges i les escultures es converteixen en contenidores de la vida enregistrada. Hi ha una ressonància en la densitat d’informació emmagatzemada en els dos cossos de treball. Sandegård té un procés preestablert que ha de seguir i a través del qual sovint revela la presència de quelcom invisible, traduint-lo en quelcom físic. Per exemple, la respiració en un cub de llautó. El procés de Kirkeby captura les complexitats de l’automatització de l’observació, recopilant-les i transformant-les en una imatge. Mentre que Sandegård dona forma al buit, Kirkeby oculta i transforma allò present en estrats de realitats. D’aquesta manera comparteixen un enfocament reductiu i alhora acumulatiu.

‘Els tapissos flamencs de la Seu’ / Exposició

Catedral de Mallorca (Palma) / Fins al 12 d’agost
‘Els tapissos flamencs de la Seu’.

Es podran veure al temple quatre tapissos d’aquesta col·lecció del segon terç del segle XVI, que n’inclou un total de 12. Les quatre peces, que han estat restaurades a un taller de Madrid, s’ubiquen habitualment als murs de la Capella Reial. La inauguració inclourà la presència de la directora del taller, Pepa Garrido, de Madrid; el responsable de Patrimoni de la Seu, Gabriel Amengual, i el president del Capítol de la Seu, Joan Bauzà.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre
'Ciutat de vacances'.

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Una expo més’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 27 d’agost
‘Una expo més’.

Exposició amb fotografies, dibuixos, llibres, còmics, cartells i fins i tot una pel·lícula, els autors dels quals es coneixen al final del recorregut. La cultura i les diferents expressions artístiques sempre s'han entès com una manera de mirar el món, de llegir-lo, interpretar-lo o criticar-lo. El compromís social ha estat una part inherent de l'art i, en molts casos, una potent raó de ser. Els artistes han fet servir les seves eines per donar a conèixer realitats desconegudes, injustícies i problemàtiques socials a través de l'art. Què passa, però, quan posam aquestes eines artístiques en mans de qui pateix aquestes desigualtats? Quin valor afegit pot tenir escoltar les veus en primera persona de col·lectius vulnerables per mitjà d'un procés creatiu? ‘Una expo més’ presenta diferents projectes artístics que pretenen mostrar com l'art pot contribuir a l'apoderament de persones en situació de vulnerabilitat. I ho fa donant-los veu, igualtat de condicions i oportunitats i visibilitat a través de la participació en un procés creatiu.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Toni Catany: d’anar i tornar’ / Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 20 d’agost
L'exposició 'Toni Catany. D’anar i tornar' al Casal Solleric.

Precisament d'anada i tornada, de va i ve, de dintre i de fora, d'aquí i d'allà, és el fil conductor de la mostra que arriba a Palma després de ser exposada a Barcelona i Madrid. Des de la primera fotografia, la de l'infant eivissenc de 1967, fins a les mirades fortuïtes, les natures mortes –característiques de Catany–, les diferents tècniques que emprava i la tasca en la producció de llibres de fotografia, amb més de 20 exemplars, són presents a l'exposició. L'artista fou un gran col·leccionista: d'estores, de pedaços, teles que la seva família emprava per tomar ametlles, textures, cossiols, flors. L'obsessió de Toni Catany per la fotografia única és contínuament present en aquesta mostra, on també es pot veure el documental que en va fer el 2015 La Perifèrica, 'El temps i les coses'.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats