PROPOSTA CULTURAL
Cultura 17/07/2017

Mario Molina i Nanako Uchi, el piano duo ballet, al castell de Son Mas d’Andratx

Més música, cinema, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
13 min

Molina i Uchi / Música

Castell de Son Mas (passeig de Son Mas, 13. Andratx) / Dia 18 a les 22 h
Molina i Uchi.

Els grans ballets tenen la característica de despertar grans emocions en l'oient, i explicar històries amb un llenguatge universal. La música d'aquesta expressió artística, juga un paper fonamental, de manera que amb el discurs sonor és possible anar seguint la història sense necessitat de paraules. En aquest projecte la música de ballet es transforma en espectacle en si mateixa, sense necessitat de la dansa, en què les coreografies les desenvolupen les 4 mans dels intèrprets.

‘Las estaciones’ / Cinema

Plaça Vella de Pollença / Dia 18 a les 21.30 h
‘Las estaciones’.

Els directors, Jacques Perrin, Jacques Cluzaud, després de viatjar pel món i filmar-ho com si fossin aus migratòries i després de navegar per tots els oceans en companyia de balenes i altres criatures marines, tornen a mostrar la naturalesa amb aquest documental, però a espais més familiars. Conviden a un viatge meravellós a través del temps per descobrir els territoris europeus. Epopeia que relata la llarga i turbulenta història comuna que uneix l’home amb els animals.

‘Mustang’ / Cinema

Parc de la Mar (Palma) / Dia 18 a les 22 h
‘Mustang’.

Versió original subtitulada en castellà. Després d’un innocent joc a la platja amb els seus companys de classe a principi de l’estiu, la vida de cinc joves germanes òrfenes d’un petit poble turc canvia radicalment. Disgustats per la suposada immoralitat en el comportament de les al·lotes, la seva padrina i el seu oncle decideixen prendre mesures que garanteixin la virginitat i puresa de les cinc germanes, a més de precipitar-les fins a seu destí de futures esposes.

‘El pregón’ / Cinema

Pati del Centre Cívic de Cala Millor / Dia 18 a les 21.30 h
‘El pregón’.

Juraren que no es tornarien a veure mai més, però, per una quantitat raonable de dobles, estan disposat a fer-ne una excepció. Els germans Osoria, glòries oblidades de la música electrònica dels 90 amb el grup Supergalactic, anys després han tocat fons i han estat totalment oblidats. Quan els contracten per anar junts a fer el pregó al seu poble natal no s’imaginen el que els espera. Les seves intencions d’arribar, guanyar els dobles i sortir corrents es veuen truncades per plans secrets i tradicions ancestrals.

La vereda / Música

Es Claustre (pati del claustre del Carme, 50. Maó) / Dia 18 a les 22 h
La vereda.

Aquesta formació inclou una variant de fins a set músics, tan plens de talent com d’alegria contagiosa, tan política incorrectes com bones persones, que executen la bateria, el baix elèctric, la guitarra espanyola, les congues, els bongos, la caixa flamenca, la flauta travessera, la trompeta i veus. El seu fort és el directe, en el qual cerquen la diversió i la interacció del públic.

‘Jutipiris’ / Exposició

Museu Can Planes (carrer d’Antoni Maura, 6. Sa Pobla) / Fins al 15 d’agost
‘Jutipiris’.

Exposició de ceràmica de Jaume Poma esgrafiada damunt suport de fang, pintada amb òxids naturals i terra blanca. Aquesta exposició s'emmarca dins els actes de celebració dels 25 anys de la revista ‘Sa Plaça’.

‘AES+F: The Feast of Trimachio’ / Exposició

Aljub d’Es Baluard (plaça de la porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 de setembre
‘AES+F: The Feast of Trimachio’.

Com cada estiu, Es Baluard convida un artista internacional a presentar un projecte temàtic a l’Aljub; així, després de l’artista suís Thomas Hirschhorn, el 2017, un any en què es centren en corrents i transformacions del fenomen del turisme, és el col·lectiu rus AES+F, format per Tatiana Arzamasova (1955), Lev Evzovich (1958), Evgeny Svyatsky (1957) i Vladimir Fridkes (1956), qui aproxima a Mallorca una de les seves obres més complexes, entre l’hiperrealisme i el fantàstic, entre allò seductor i allò crític: The Feast of Trimalchio.

‘Ephemeral. La retina de l’experiència’ / Exposició

Sa Nostra Sala (carrer Aragó, 17. Eivissa) / Fins al 18 d’agost
‘Ephemeral. La retina de l’experiència’.

‘Ephemeral’ és una obra conjunta de l'artista Suso33 en col·laboració amb el fotògraf Vitorino i el director d'art Javier Gómez, i que consisteix en una sèrie de 12 fotografies que retraten intervencions artístiques efímeres fetes a través de la llum en diversos punts de l'illa d'Eivissa. Així, els tres artistes han realitzat unes peces site-especific -és a dir, fetes específicament per a una localització en particular, de manera que la interrelació única amb l'espai del seu entorn sigui el que dona sentit a la instal·lació- en el qual s'utilitza la llum com una ferramenta per dibuixar diferents presències o absències. El resultat és una intervenció artística que retrata diversos espais illencs d'una bellesa molt particular, acompanyats d’una intervenció que, en el seu moment, va ser invisible a l'ull humà i efímera, però que van ser captades per la retina de la càmera i han pogut ser congelades en el temps.

‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’ / Exposició

Sala d'Exposicions del Claustre del Carme (claustre del Carme, 1r pis. Maó) / Fins al 28 d’agost
‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’.

El turisme actual és el resultat d’un procés de maduració de més d’un segle, durant el qual ha esdevingut un dels sectors més puixants de l’economia menorquina, fet que ja justificaria l’organització d’una exposició dedicada a aquesta activitat. Tanmateix, la interacció entre visitants i locals té multitud d’altres facetes, que aquesta mostra intenta explorar: cultural, social, històrica, arquitectònica, urbanística, paisatgística... Així mateix, s’hi veurà com el turisme, des dels seus orígens, fa un ús intensiu de la il·lustració i la fotografia per crear una imatge de l’illa, que s’ha anat transformant al llarg del temps. En definitiva, es vol mostrar com s’ha format i què significa el turisme per a Menorca.

‘Sea’ / Exposició

Centre Melis Cursach (carrer del Centre, 9. Capdepera) / Fins al 31 de juliol
‘Sea’.

L’artista Marta Matamalas mostra les seves obres recents, del darrer any, en les quals retroba de nou un tema reiterant a la seva obra, els peixos. Comenta que aquesta vegada ha provat una nova tècnica mixta, en la qual pinta damunt paper, com són mapes i cartes nàutiques, i que a partir de guardar aquests papers li han tornat a sorgir els peixos. Diu que sempre li han atret, pel color i el moviment. En aquesta exposició, com diu Matamalas, s’ha dedicat a pintar “mierls de peixos”. L’exposició es podrà veure durant tot el mes de juliol de 19 a 21 h, dilluns tancat.

‘Blind date’ / Exposició

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Fins al 17 de setembre
'Blind date'.

Una cita a cegues és una trobada casual entre dues parts conjurada per una tercera part, que imagina com serà la unió d’aquelles dues i què podrà sorgir-ne. Això és el que han experimentat els artistes Troels Sandegård i Absalon Kirkeby, ja que no estaven familiaritzats amb les pràctiques de l’altre abans de trobar-se al CCA Andratx. La seva exposició, però, a diferència de la cita a cegues, que sol ser breu i interlocutòria, es concep més aviat com una convivència dins un mateix espai. Comparteixen una devoció comuna envers els seus propis mitjans, gairebé una obstinació per participar en els seus propis processos. La llum, l’aire, la forma i la reflexió assumeixen diferents rols en les múltiples capes de moments, dades, píxels, metalls i minerals, ja que les imatges i les escultures es converteixen en contenidores de la vida enregistrada. Hi ha una ressonància en la densitat d’informació emmagatzemada en els dos cossos de treball. Sandegård té un procés preestablert que ha de seguir i a través del qual sovint revela la presència de quelcom invisible, traduint-lo en quelcom físic. Per exemple, la respiració en un cub de llautó. El procés de Kirkeby captura les complexitats de l’automatització de l’observació, recopilant-les i transformant-les en una imatge. Mentre que Sandegård dona forma al buit, Kirkeby oculta i transforma allò present en estrats de realitats. D’aquesta manera comparteixen un enfocament reductiu i alhora acumulatiu.

‘Els tapissos flamencs de la Seu’ / Exposició

Catedral de Mallorca (Palma) / Fins al 12 d’agost
‘Els tapissos flamencs de la Seu’.

Es podran veure al temple quatre tapissos d’aquesta col·lecció del segon terç del segle XVI, que n’inclou un total de 12. Les quatre peces, que han estat restaurades a un taller de Madrid, s’ubiquen habitualment als murs de la Capella Reial. La inauguració inclourà la presència de la directora del taller, Pepa Garrido, de Madrid; el responsable de Patrimoni de la Seu, Gabriel Amengual, i el president del Capítol de la Seu, Joan Bauzà.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

'Magic Poison' / Exposició

Casal Son Tugores (clastra de Son Tugores, 2. Alaró) / Fins al 22 de juliol
'Magic Poison'.

L'artista visual Amadeo Orellana ens proposa una nova mirada sobre les fotografies de persones, en què mescla realitat i ficció, a partir d'una tasca d'introspecció. Ens situa en una frontera capciosa i plena de paranys i ens demana quina és la imatge real, la que es veu a primera vista, o el que hi ha al seu interior. L'artista imagina, juga, cerca i experimenta amb les fotografies. La seva intervenció manipulada, amb la tècnica del collage bàsicament, converteix les figures i el seu entorn en icones d'una nova realitat. L'exposició ‘Magic Poison’ és una instal·lació composta per 20 imatges inèdites, intervingudes per l'artista per a l'ocasió i en les quals ha estat treballant un any. És la primera vegada que l'obra d'Amadeo Orellana pot veure's en un concepte museològic, ja que la seva feina s'ha centrat fins ara en revistes, murals, aparadors i en la intervenció d'espais interiors. La seva obra no es pot definir dins un estil artístic concret, ja que fusiona totes les tendències, amb punts com el surrealisme, el pop, l'abstracció i molts d'altres.

‘Ventana rota’ / Exposició

Galeria Maior (carrer de Can Sales, 10. Palma) / Fins al 20 de juliol
‘Ventana rota’.

La galeria Maior presenta a Palma ‘Ventana rota’; la primera exposició individual de l’artista Vicky Uslé (Santander, 1981) a Mallorca, en el programa Art Palma Summer. El moviment es revela com una clau a l’interior del llenguatge pictòric de Vicky Uslé. Les seves obres tenen espontaneïtat, dinamisme, llibertat, fluïdesa i lleugeresa. Segons l’artista, no hi ha quadres, hi ha puntura en moviment, tots formen part d’un.

‘Geometrías cotidianas’ / Exposició

Addaya Centre d'Art Contemporani (C/ Alexandre Rosselló, 10. Alaró) / Fins al 22 de juliol
‘Geometrías cotidianas’.

El treball de Tamara Arroyo (Madrid, 1972) intenta rescatar el gust pels mínims motius que confereixen personalitat als espais on habitam, siguin arquitectures clàssiques, modernes, entorns rurals… La seva obra parteix de l’observació directa de l’entorn immediat, de les ciutats i els llocs domèstics o de feina que ha habitat i que han condicionat la seva experiència vital. Arroyo centra l’atenció en els elements arqutectònics estructurals o decoratius, en moltes ocasions humils, que passarien desapercebuts. Els transforma en el focus de la seva investigació artística. Aquests elements extrets i despresos de la seva utlitalt i funcionalitat permeten a l’artista entrar en un camp d’exploració de formes geomètriques pures que ha duit des del pla bidimensional del paper al desenvolupament d’elements volumètrics que tracen relleus a les parets, fins a la realització d’escultures exemptes, en un procés que es podria qualificar de materialització de la línia, de creació de dibuixos sense paper.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre
'Ciutat de vacances'.

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Una expo més’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 27 d’agost
‘Una expo més’.

Exposició amb fotografies, dibuixos, llibres, còmics, cartells i fins i tot una pel·lícula, els autors dels quals es coneixen al final del recorregut. La cultura i les diferents expressions artístiques sempre s'han entès com una manera de mirar el món, de llegir-lo, interpretar-lo o criticar-lo. El compromís social ha estat una part inherent de l'art i, en molts casos, una potent raó de ser. Els artistes han fet servir les seves eines per donar a conèixer realitats desconegudes, injustícies i problemàtiques socials a través de l'art. Què passa, però, quan posam aquestes eines artístiques en mans de qui pateix aquestes desigualtats? Quin valor afegit pot tenir escoltar les veus en primera persona de col·lectius vulnerables per mitjà d'un procés creatiu? ‘Una expo més’ presenta diferents projectes artístics que pretenen mostrar com l'art pot contribuir a l'apoderament de persones en situació de vulnerabilitat. I ho fa donant-los veu, igualtat de condicions i oportunitats i visibilitat a través de la participació en un procés creatiu.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Toni Catany: d’anar i tornar’ / Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 20 d’agost
L'exposició 'Toni Catany. D’anar i tornar' al Casal Solleric.

Precisament d'anada i tornada, de va i ve, de dintre i de fora, d'aquí i d'allà, és el fil conductor de la mostra que arriba a Palma després de ser exposada a Barcelona i Madrid. Des de la primera fotografia, la de l'infant eivissenc de 1967, fins a les mirades fortuïtes, les natures mortes –característiques de Catany–, les diferents tècniques que emprava i la tasca en la producció de llibres de fotografia, amb més de 20 exemplars, són presents a l'exposició. L'artista fou un gran col·leccionista: d'estores, de pedaços, teles que la seva família emprava per tomar ametlles, textures, cossiols, flors. L'obsessió de Toni Catany per la fotografia única és contínuament present en aquesta mostra, on també es pot veure el documental que en va fer el 2015 La Perifèrica, 'El temps i les coses'.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats