Publicitat
Publicitat

PROPOSTA CULTURAL

‘Tot ho dono per perdut’ es presenta a la llibreria Embat, a Palma

A més, música, cinema, contacontes, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

‘Tot ho dono per perdut’ / Presentació de llibre

Llibreria Embat (passatge particular de Joan XXIII, s/n. Palma) / Dia 20 a les 19 h

Presentació del llibre ‘Tot ho dono per perdut’, de l'autora Montserrat Espallargas, que va rebre el XXIV Premi Joan Marquès Arbona de narrativa de la vall de Sóller 2016. A la presentació hi assistiran el batle de Sóller, Jaume Servera; el presentador del llibre i alhora membre del jurat del premi Francesc Lladó, i l’autora. Dues de les cinc narracions que integren el volum de ‘Tot ho dono per perdut’ tenen com a escenari Mallorca. La primera és la titulada ‘L'endemà de sempre’, que és un homenatge a l'escriptor mallorquí Miquel Àngel Riera. La segona és la que du per títol ‘Aristocràcia política’, amb clares referències autobiogràfiques sobre el pas de l'autora per la política balear, a final dels anys 90, en el partit ja desaparegut d'Unió Mallorquina.

 

‘El moment perfecte’ / Contacontes

Biblioteca de Son Ferriol (Sant Joan de la Creu, 43. Palma) / Dia 20 a les 17.30 h

Contacontes i taller per a infants d’entre 3 i 9 anys. L’Esquirol no té ni un minut per perdre. Ha rebut una carta molt important i ha d'arribar a la seva destinació al més aviat possible. Però no serà tan fàcil. Pel camí es trobarà amb molts amics del bosc que necessiten la seva ajuda. Però és que té tanta pressa… Què s’ha de fer en aquests casos?

 

‘Encantades de la vida’ / Taller

Capella de les Escolàpies (carrer de Batac, 25. Sóller) / Dia 20 de les 17.15 a les 19.15 h

En el marc del cicle ‘Dona’t temps’, taller ‘Encantades de la vida’ d’apoderament i gestió emocional per a dones, a càrrec de Rosa Macaró, educadora social.

 

‘Switch’ / Cinema

Teatre Catalina Valls (passeig Mallorca, 8. Palma) / Dia 20 a les 19.30 h

Emmarcat dins el cicle de cinema ‘La setmana de l’energia’, projecció de ‘Switch’. Després de la pel·lícula hi haurà un col·loqui amb els ponents Neus Truyol, regidora d’Ecologia, Agricultura i Benestar Animal; Ivan Murray, professor de la UIB; Sandra Ayuso, de Greenpeace, i Lluís Amengual, ambientòleg.

 

‘Amb ulleres verdes’ / Presentació de llibre

Sala gran de la rectoria de Bunyola / Dia 20 a les 20 h

Presentació del llibre ‘Amb ulleres verdes’, d’Elisabet Abeyà, i il·lustrat per Pere Joan. Una visió calidoscòpica del món de l’educació a partir de fets i experiències reals recollits als quaderns d’una mestra. Passa de l’humor a la crítica, de la tendresa a la indignació, de la proximitat a la reflexió. Una mirada crítica des de l’escola, però positiva i esperançadora, i sempre a favor dels infants.

 

‘Madeja de ideas’ / Música

Plaça del Bastió de Maó / Dia 20 a les 21 h

Adela Ferrer torna a l’atmosfera escènica illenca amb ‘Madeja de ideas’, evolució que suma un mescla dels seus temes més recents en una proposta que trena el seu penúltim espectacle, ‘Idioma de café’, solapat al seu disc de ‘Vestida de vos’, gravat a Buenos Aires, amb noves puntades nascudes de l’aire mediterrani.

Escriptura creativa / Taller

Llibreria Lluna (carrer del General Riera, 68. Palma) / Fins dia 28 de juny del 2017 de 19 a 20 h

La llibreria Lluna ofereix un curs d’escriptura creativa, amb sessions de tres dimecres alterns per a cada aspecte de l’escriptura (dues de teòriques i una de pràctica). Dies 15 i 29 de març i 12 d’abril, la focalització; dies 26 d’abril i 10 i 24 de maig, els personatges; dies 7, 21 i 28 de juny, els diàlegs. Preu: 65 euros cada taller.

'Magic Poison' / Exposició

Casal Son Tugores (clastra de Son Tugores, 2. Alaró) / Fins al 22 de juliol

L'artista visual Amadeo Orellana ens proposa una nova mirada sobre les fotografies de persones, en què mescla realitat i ficció, a partir d'una tasca d'introspecció. Ens situa en una frontera capciosa i plena de paranys i ens demana quina és la imatge real, la que es veu a primera vista, o el que hi ha al seu interior. L'artista imagina, juga, cerca i experimenta amb les fotografies. La seva intervenció manipulada, amb la tècnica del collage bàsicament, converteix les figures i el seu entorn en icones d'una nova realitat. L'exposició ‘Magic Poison’ és una instal·lació composta per 20 imatges inèdites, intervingudes per l'artista per a l'ocasió i en les quals ha estat treballant un any. És la primera vegada que l'obra d'Amadeo Orellana pot veure's en un concepte museològic, ja que la seva feina s'ha centrat fins ara en revistes, murals, aparadors i en la intervenció d'espais interiors. La seva obra no es pot definir dins un estil artístic concret, ja que fusiona totes les tendències, amb punts com el surrealisme, el pop, l'abstracció i molts d'altres.

‘Imatges que fugen. Presència de Tano Pomar’ / Exposició

Museu Can Planes (carrer Antoni Maura, 6. Sa Pobla) / Fins al 25 de juny

Joan Llabrés ha fet de fotògraf a sa Pobla, ara ja està jubilat. Va ser un dels promotors de la revista ‘Sa Plaça’ fa 25 anys. Fa una exposició de fotografies artístiques, en què juga amb el moviment, les densitats i els colors de les fotos per aconseguir un resultat artístic.

‘No past no futur’ / Exposició

Galeria Fran Reus (passeig Mallorca, 4. Palma) / Fins al 21 de juny

 

Filippo Marzocchi (Bolonya, 1989) va ser un dels seleccionats mitjançant convocatòria oberta per a la darrera exposició col·lectiva de la galeria Fran Reus, ‘Panorama’, que suposava una mostra dels artistes joves més interessants del panorama actual. Ara, amb motiu de l’Art Palma Summer, l’artista italià presenta ‘No past no future’, una exposició individual a la galeria Fran Reus que recull la seva darrera investigació pictòrica. La totalitat de la producció gira entorn de la possibilitat de posar en dubte el coneixement irracional. L’eix de tota la pràctica és la qüestió de si l’accés al contingut sense mediació és possible. Les pintures es converteixen en objectes, com si fossin pissarres blanques sobres les quals fer intents. Pareixen pantalles que il·luminen el pes de la pintura a favor de la investigació sobre l’instint, on la temporalitat aparent es converteix en el fil conductor de tota la sèrie. Aquesta sèrie és la continuació del projecte Untitled, iniciat per l’artista el 2016.

‘Ventana rota’ / Exposició

Galeria Maior  (carrer de Can Sales, 10. Palma)

   

La galeria Maior presenta a Palma ‘Ventana rota’; la primera exposició individual de l’artista Vicky Uslé (Santander, 1981) a Mallorca, en el programa Art Palma Summer. El moviment es revela com una clau a l’interior del llenguatge pictòric de Vicky Uslé. Les seves obres tenen espontaneïtat, dinamisme, llibertat, fluïdesa i lleugeresa. Segons l’artista, no hi ha quadres, hi ha puntura en moviment, tots formen part d’un.

‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’ / Exposició

Sala d’exposicions El Roser (carrer del Roser, 11. Ciutadella) / Fins dia 1 de juliol

El turisme actual és el resultat d’un procés de maduració de més d’un segle, durant el qual ha esdevingut un dels sectors més puixants de l’economia menorquina, fet que ja justificaria l’organització d’una exposició dedicada a aquesta activitat. Tanmateix, la interacció entre visitants i locals té multitud d’altres facetes, que aquesta mostra intenta explorar: cultural, social, històrica, arquitectònica, urbanística, paisatgística... Així mateix, s’hi veurà com el turisme, des dels seus orígens, fa un ús intensiu de la il·lustració i la fotografia per crear una imatge de l’illa, que s’ha anat transformant al llarg del temps. En definitiva, es vol mostrar com s’ha format i què significa el turisme per a Menorca. A la inauguració de l’exposició hi intervindran Maite Salord, presidenta del Consell Insular de Menorca; Joana Gomila, batlessa de l'Ajuntament de Ciutadella; Miquel À. Limón, president del Consell Científic de l'IME, i Alfons Méndez, comissari de l'exposició.

 

‘Geometrías cotidianas’ / Exposició

Addaya Centre d'Art Contemporani (C/ Alexandre Rosselló, 10. Alaró) / Fins al 22 de juliol

El treball de Tamara Arroyo (Madrid, 1972) intenta rescatar el gust pels mínims motius que confereixen personalitat als espais on habitam, siguin arquitectures clàssiques, modernes, entorns rurals… La seva obra parteix de l’observació directa de l’entorn immediat, de les ciutats i els llocs domèstics o de feina que ha habitat i que han condicionat la seva experiència vital. Arroyo centra l’atenció en els elements arqutectònics estructurals o decoratius, en moltes ocasions humils, que passarien desapercebuts. Els transforma en el focus de la seva investigació artística. Aquests elements extrets i despresos de la seva utlitalt i funcionalitat permeten a l’artista entrar en un camp d’exploració de formes geomètriques pures que ha duit des del pla bidimensional del paper al desenvolupament d’elements volumètrics que tracen relleus a les parets, fins a la realització d’escultures exemptes, en un procés que es podria qualificar de materialització de la línia, de creació de dibuixos sense paper.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Una expo més’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 27 d’agost

Exposició amb fotografies, dibuixos, llibres, còmics, cartells i fins i tot una pel·lícula, els autors dels quals es coneixen al final del recorregut. La cultura i les diferents expressions artístiques sempre s'han entès com una manera de mirar el món, de llegir-lo, interpretar-lo o criticar-lo. El compromís social ha estat una part inherent de l'art i, en molts casos, una potent raó de ser. Els artistes han fet servir les seves eines per donar a conèixer realitats desconegudes, injustícies i problemàtiques socials a través de l'art. Què passa, però, quan posam aquestes eines artístiques en mans de qui pateix aquestes desigualtats? Quin valor afegit pot tenir escoltar les veus en primera persona de col·lectius vulnerables per mitjà d'un procés creatiu? ‘Una expo més’ presenta diferents projectes artístics que pretenen mostrar com l'art pot contribuir a l'apoderament de persones en situació de vulnerabilitat. I ho fa donant-los veu, igualtat de condicions i oportunitats i visibilitat a través de la participació en un procés creatiu.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d' art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Toni Catany: d’anar i tornar’ /  Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 20 d’agost

Precisament d'anada i tornada, de va i ve, de dintre i de fora, d'aquí i d'allà, és el fil conductor de la mostra que arriba a Palma després de ser exposada a Barcelona i Madrid. Des de la primera fotografia, la de l'infant eivissenc de 1967, fins a les mirades fortuïtes, les natures mortes –característiques de Catany–, les diferents tècniques que emprava i la tasca en la producció de llibres de fotografia, amb més de 20 exemplars, són presents a l'exposició. L'artista fou un gran col·leccionista: d'estores, de pedaços, teles que la seva família emprava per tomar ametlles, textures, cossiols, flors. L'obsessió de Toni Catany per la fotografia única és contínuament present en aquesta mostra, on també es pot veure el documental que en va fer el 2015 La Perifèrica, 'El temps i les coses'.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.