Publicitat
Publicitat

MÚSICA

Montserrat Caballé va celebrar amb Josep Carreras i Joan Pons 50 anys al Liceu

Una nit d'emoció i gratitud

Cinquanta anys després del seu debut al Liceu, en què va protagonitzar l'estrena a Espanya d'Ara bella , de Richard Strauss, Montserrat Caballé va viure ahir a la nit una emocionant vetllada al teatre que més estima, envoltada d'amics, col·legues i un públic que l'adora sense reserves. Cavallé i el Liceu són sinònim de fidelitat i passió compartida per l'òpera. I aquesta passió va omplir ahir a la nit el coliseu líric barceloní. Caballé pertany a aquesta gloriosa estirp de dives que han deixat una empremta inesborrable en el món de l'òpera pel seu carisma vocal. Carisma i longevitat vocal, perquè quan va debutar al Liceu ja feia sis anys que havia començat la seva carrera professional. De fet, fa 56 anys que està en actiu, té 78 anys -va néixer a Barcelona el 12 d'abril del 1933- i segueix al peu del canó amb una sorprenent barreja d'energia, tenacitat i il·lusió.

Va obrir el concert el director d'orquestra valencià José Collado, que ha acompanyat Caballé en una multitud de vetllades, dirigint l'obertura d' Els mestres cantaires de Nuremberg . Caballé va donar el primer cop d'efecte en aparèixer a l'escenari per sorpresa mentre el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, glossava la seva trajectòria liceista. "Gràcies per la gran quantitat de bellesa i misteri que has construït amb la teva veu, gràcies per la quantitat ingent de bellesa que has generat i has estat capaç de donar-nos en aquest escenari", va dir Mascarell. I van tronar els aplaudiments.

Emoció, doncs, d'entrada per a un concert que va tenir també Caballé com a presentadora i mestra de cerimònies, ja que el públic, que omplia del tot el teatre, no va rebre cap informació prèvia del programa: la mateixa Caballé, després de cantar l'Havanera , de Carmen , al costat del cor i l'orquestra del teatre, va anar presentant els convidats. A la primera part, van desfilar per l'escenari del Liceu quatre dels seus alumnes: tres sopranos -la coreana Ji Young Jo, que va obrir foc cantant una d'aquestes àries associades a la llegenda Caballé: Casta diva , de Norma , de Bellini; la russa Irina Txurilova, i la sud-africana Pretty Yende-, i el tenor rus Nikolai Baskov, que, amb gran temperament, va cantar la romança de la Tabernera del puerto , de Sorozábal, i va acompanyar la filla de Caballé, la també soprano Montserrat Martí, en el duo més famós d' El fantasma de l'òpera , de Lloyd Weber.

Salutació de Plácido Domingo

Després de la projecció d'una salutació audiovisual enviada per Plácido Domingo, la màxima estrella entre els tenors del moment, Juan Diego Flórez, va obrir la segona part amb un festival d'aguts amb màxima brillantor a La donna è mobile . Un altre moment d'emoció va ser el retorn al Liceu del baríton malagueny Carlos Álvarez, que va cantar una ària d' I puritani , de Bellini. Però va ser Verdi qui va omplir amb la seva força expressiva grans moments de la vetllada, un emocionant Va pensiero a càrrec del cor liceista i una no menys emocionant actuació del gran baríton menorquí Joan Pons, que va cantar amb gran temperament una gran escena de Rigoletto .

L'emoció va continuar amb Puccini -la soprano Maria Gallego va cantar O mio babbino caro - i amb l'aparició a l'escenari d'una altra llegenda vida de l'òpera, Josep Carreras, que va dedicar a Caballé T'estimo , de Grieg, única peça cantada en català de la vetllada.

La soprano va escollir com a peça final del concert una poc prodigada ària de l'òpera de Le roi de Lahore , de Massenet, i així es va sumar al centenari de la mort del compositor francès. "No sé si podré cantar", va dir en anunciar-la. I la va cantar, amb el cor: aquesta i no una altra és la força que manté viva la veu de Caballé. Per això va sonar amb força aquell himne de Vangelis, March with me , que va tancar el merescut homenatge que el Liceu va tributar ahir a la nit a la gran diva catalana.